Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě na e-SALON |
|
Automatická detekce překážek na kolejích využívá technologie z průmyslové automatizace5.5.2022 Dvě inovativní technologické firmy – Seoul Robotics z Jižní Koreje, specializovaná na 3D robotické vidění, a Herzog Technologies z USA, specializovaná na inovativní systémy pro kolejovou dopravu – spojily své síly. Výsledkem je systém automatické detekce překážek a varování, o němž byla odborná veřejnost informována v dubnu 2022. Technologie monitorování kritického majetku (Critical Asset Monitoring – CAM) využívá multisenzorovou hardwarovou platformu a nástroj pro 3D strojové vnímání od Seoul Robotics (viz foto). S jejich pomocí umí sledovat a klasifikovat více než 500 různých objektů až do vzdálenosti 200 metrů. Ta je zde integrována se zařízeními pro detekci obsazenosti sledovaného prostoru od Herzog Technologies. Tato technologie CAM umí detekovat lidi, motorová vozidla, bicykly a další objekty. Následně vyhodnotí situaci vzhledem ke komplexní soustavě podmínek a rovněž vyhodnotí chování monitorovaných objektů. Na základě toho pak CAM přijme rozhodnutí specifické ve vztahu ke každé monitorované oblasti. Instalována tudíž může být například na takových místech, jako jsou úrovňové přejezdy, mosty, tunely a stanice. Zde uvědomí provozní personál, kdykoli detekuje možné nebezpečí. Tento systém CAM je nyní nasazován na městské železnici Trinity Railway Express v téměř osmimiliónovém texaském souměstí Dallas – Fort Worth. Jde o 55 km dlouhou trať s deseti stanicemi, provozovanou v dieselové trakci. O možné využití mají zájem i další dopravci. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © DVV Media International Přečtěte si také:Premiéra autonomního vlaku na českých železnicích4.1.2022 V polovině prosince 2021 se odehrál důležitý milník pro automatizaci dopravy v ČR: Společnost AŽD prezentovala první veřejnou jízdu autonomního vlaku po digitální železnici na Švestkové dráze. Železniční vozidlo bez zásahu strojvedoucího při jízdě reagovalo například na porouchaný automobil stojící na železničním přejezdu. Lidar napomáhá bezpečnosti a plynulosti na železničních přejezdech9.11.2021 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Uplatňuje se v řadě odvětví včetně například autonomní mobility. S jeho možným využitím pro posílení bezpečnosti a plynulosti dopravy na železničních přejezdech byla odborná veřejnost seznámena na začátku listopadu 2021. Zabezpečovací technologie ETCS testována také pro historické parní a dieselové lokomotivy19.10.2021 Moderní zabezpečovací systém ETCS by měl postupně nahradit cca dvacet různých národních systémů vlakových zabezpečovačů v Evropě včetně České republiky. Ačkoli je přednostně určen pro vysokorychlostní tratě, do budoucna by se s ním měly vyrovnat i historické parní a jiné lokomotivy, pokud pojedou na tratích vybavených tímto systémem. Prověřením této možnosti pověřil v polovině října 2021 britský správce železnic Network Rail inženýrskou a konzultační společnost Atkins a společnost Thales, jednoho z dodavatelů technologie ETCS. Technologie ETCS stále více střeží bezpečnost na české železnici, časový horizont je 20406.8.2021 Před schvalováním vládou je nyní dokument „Plán moderního zabezpečení české železnice – implementace ETCS do roku 2040“ (Dále „Plán zabezpečení“), který stanovuje harmonogram dalšího zavádění evropského automatického zabezpečovače ETCS různých úrovní na všechny tuzemské tratě. V reakci na tragické události na železnici, které velmi nepříjemně potvrdily potřebnost tohoto zařízení, s ním na začátku srpna 2021 veřejnost seznámilo Ministerstvo dopravy ČR. Švestková dráha: nejmodernější a nejrychlejší česká lokálka bude mít unikátní bezúdržbový provoz28.2.2020 Před časem téměř zrušená a díky okolním obcím a inovativnímu průmyslu opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice – Obrnice na Ústecku) se stane technickým unikátem v oblasti provozu a údržby tratí. Jak v únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD Praha, přejde tato trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první železniční tratí v naší zemi, která kromě pravidelných preventivních údržbových zásahů nebude potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří pravidelně kontrolují technický stav tratě. Projekt Finch West LRT: systém CBTC se uplatní také na lehké městské železnici tramvajového typu12.7.2019 Řídicí a zabezpečovací systém Communication based train control – CBTC, pracující na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší flexibilitu při řízení provozu, je charakteristický zejména pro systémy městských rychlodrah/metra bez řidiče – viz publikovaná zpráva UITP. nabízí však možnosti využití i mimo tyto systémy, například u lehkých městských železnic tramvajového typu. Důkazem je připravovaný projekt Finch West light rail transit (LRT) v kanadském Torontu, který si na konci června 2019 vybral jako řídicí a zabezpečovací systém právě CBTC značky SelTrac od firmy Thales. K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blogOba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci. Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regionyŘada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je
možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Smart city: příklady projektů a užitečných technologiíKoncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice „Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí nebo hodlají podílet. Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|