![]() |
|
![]() |
Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Chytrá elektrická doprava v praxi |
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
O dodávku CBTC pro pražské metro se ucházejí dva velcí světoví hráči9.1.2025 Ve druhé polovině prosince 2024 se uzavřela pomyslná brána pro účast v zadávacím řízení na dodavatele automatických vlaků a dopravního systému pro linky C a D pražského metra. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) obdržel závazné žádosti od dvou uchazečů: konsorcia Siemens Mobility – ŠKODA TRANSPORTATION a společnosti ALSTOM Czech Republic.
CBTC v BarceloněZakázka pro pražské metro Pro budovanou linku D a automatizaci stávající linky C plánuje DPP nakoupit nový dopravní systém, který bude schopen plně automatizovaného provozu metra v nejvyšším stupni automatizace GoA4, tj. bez provozního personálu na palubě vlaku, s využitím technologie CBTC. Za tímto účelem vypsal v dubnu 2024 veřejnou soutěž na dodavatele. Součástí zakázky by mělo být 69 plně automatických vlakových souprav, zabezpečovací zařízení využívající technologii CBTC, bezpečnostní stěny na nástupištích stanic, nový vlakový dispečink pro obě linky, odpovídající modernizace depa Kačerov a vybavení depa Písnice. Kromě toho je součástí veřejné zakázky zajištění údržby nových vlaků po dobu 35 let, nástupištních stěn a dopravního systému po dobu 25 let. Na komplexní dodávku dopravního systému tzv. na klíč DPP vypsal veřejnou zakázku formou soutěžního dialogu. Její předpokládaná hodnota je 85,98 mld. Kč bez DPH. Přesný počet vlaků, které DPP bude potřebovat a nakonec nakoupí, vyplyne ze soutěžního dialogu, během kterého uchazeči budou mít za úkol spočítat simulaci provozu na lince C při špičkovém intervalu minimálně 90 sekund a současně zohlednit nároky na servis a zálohu. Obdobně budou počty vlaků ověřeny i pro budoucí linku D. Technologie CBTC a nástupištní stěny Technologie CBTC (communication-based train control) funguje, zjednodušeně řečeno, takto: Tento plně automatický systém v každém okamžiku ověřuje přesnou polohu všech vlaků, zejména jejich vzájemnou přípustnou vzdálenost, a na základě toho pak vydává pokyny k další bezpečné jízdě. To umožňuje dosažení kratšího špičkového intervalu oproti stávající technologii tzv. pevného bloku, kdy do pevně vymezeného úseku trati je vpuštěn vlak až ve chvíli, kdy jej předchozí souprava i s potřebnou rezervou opustila. Historii CBTC začal psát vancouverský SkyTrain již v roce 1985. Je nejčastěji nasazována v provozu bez řidičů, lze ji však uplatnit i v provozu s řidičem. Další podrobnosti k této technologii najde čtenář v naší nápovědě k článkům ZDE. Nástupištní stěny nejsou podmínkou automatického provozu, tedy nejsou zcela nezbytné pro záchranu životů při pádu do kolejiště. K tomuto účelu mohou posloužit (a v praxi slouží) i jiné, sofistikované technologie. Ovšem pouze fyzická bariéra spolehlivě zabrání zastavení provozu celého metra při takovéto události, nebo při „obyčejném“ pádu jakéhokoli předmětu do kolejiště. Proto je doporučováno jejich nasazení, i když představují další technologii, kterou je třeba integrovat tak, aby bezchybně spolupracovala s ostatními technickými systémy metra. Hlavní dodavatelé CBTC ve světě Systémy CBTC prodělaly nejen technický, ale také organizační vývoj, směřující ke koncentraci produktů pod několik málo hráčů. Mezi nimi jsou právě Siemens a Alstom, ucházející se o pražskou zakázku. Prvním průkopníkem této technologie byl systém SelTrac, použitý u zmíněného kanadského Sky Trainu a jako první v Evropě také na londýnské Docklands Light Railway. SelTrac byl původně dodáván společností Alcatel a v roce 2007 odkoupen, spolu s dalšími produkty Alcatelu sahajícími mimo oblast telekomunikací, společností Thales, zaměřenou na bezpečnostní a obranné technologie. V roce 2024 byl následně odkoupen společností Hitachi Rail, pod jejíž značkou je dále prodáván. Siemens nabízí CBTC pod produktovým názvem Trainguard MT. Tento produkt slouží na mnoha městských rychlodráhách, například v Barceloně (viz foto). V roce 2013 Siemens také odkoupil britského dodavatele Invensys Rail s jeho vlastním produktem Sirius CBTC. Alstom nabízí svoji technologii CBTC pod produktovým názvem Urbalis. I tento produkt má bohaté uplatnění ve světě, například v Montrealu. Prostřednictvím akvizice dopravní divize skupiny Bombardier v roce 2021 získal Alstom také její produkt Cityflo 650 CBTC. Další postup v pražském metru V další fázi veřejné zakázky pro pražské metro probíhající formou soutěžního dialogu DPP posoudí podané žádosti z hlediska splnění kvalifikačních kritérií a vyzve uchazeče, kteří se kvalifikovali, k účasti na jednací fázi. Průběh veřejné zakázky monitoruje, na otevřenou soutěž a transparentní výběr dodavatele dohlíží nevládní protikorupční organizace Transparency International. DPP tuto veřejnou zakázku vyhlásil v polovině letošního dubna. Předcházelo ji několik kol předběžných tržních konzultací. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|