Vodíkové technologie
Archiv článků 2015
30.12.2015
V prosinci 2015 publikovaly americké agentury
National
Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration
(FTA) souhrnnou zprávu o současném stavu a provozu palivočlánkových
autobusů v USA za období od srpna 2014 do července 2015. Zpráva
obsahuje některé zajímavé údaje, které bychom rádi prezentovali i našim
čtenářům. 
23.12.2015
V londýnské městské dopravě slouží celkem osm
palivočlánkových autobusů, pět z nich již od roku 2010 a další tři od
roku 2013. Jsou provozovány v samém centru města na lince RV1 mezi
stanicemi Covent Garden a Tower Gateway dlouhé 6,2 km s celkem 27
zastávkami. Ke konci listopadu 2015 najely tyto autobusy dohromady již
více než 690 tisíc km během více než 107 tisíc provozních hodin. První
z těchto bezemisních autobusů překonal na konci listopadu 2015 hranici
20 000 hodin v provozu, další se této hranici rychle blíží. 
17.12.2015
Na samém konci října 2015 zveřejnila evropská
organizace Společný podnik pro palivové články a vodík (FCH JU) studii
Fuel Cell Electric Buses – Potential for Sustainable Public Transport
in Europe (Palivočlánkové elektrické autobusy – Potenciál pro
udržitelnou veřejnou dopravu v Evropě). Jde o volné pokračování a
aktualizaci studie elektrických autobusů „Urban buses: Alternative
powertrains for Europe“ z roku 2012. Letošní verze
se soustřeďuje pouze na elektrické autobusy s palivovými články jako
zdrojem energie. Ukažme si zde některé zajímavé momenty obsažené v této
studii. 
11.12.2015 Po Londýně, který již provozuje palivočlánková taxi
v provedení
tradičního „black cabu“, přichází začátkem prosince 2015 i Paříž s
plánem na ekologický provoz vozů městské taxislužby v podobě zavedení
palivočlánkových vozů. Tuto službu hodlá rozvíjet magistrát města
Paříže v partnerství se start-up firmou STEP (Société du Taxi
Electrique Parisien). 
4.12.2015 Koncem listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v
Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským
zkušenostem z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i
zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce
čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600
tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení
bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s
inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city
„inteligentní mobilita“. 
27.11.2015
Město Woodbridge v americkém státě Connecticut bude
mít od konce příštího roku v provozu unikátní energetický systém:
energetickou mikrosíť s palivočlánkovým zdrojem energie. V listopadu
2015 k tomu byla podepsána smlouva mezi energetickou distribuční
společností United Illuminating Company a městem Woodbridge. 
25.11.2015 Užitkové elektromobily s palivočlánkovým prodlužovačem
dojezdu typu Renault Kangoo ZE-H2 jsme na našem portále již představili
v souvislosti s francouzským projektem HyWay. Tento
produkt má nyní ambice zaujmout pevné místo i na britském trhu, který
palivočlánkové technologie významně podporuje. 
13.11.2015 Vodíkové
technologie – elektrolýza vody a výroba
elektřiny ve vodíkových palivových článcích – mají víceúčelové využití,
jak ukazuje mj. i náš článek
o trojitě generačním zařízení. Kromě zde
zmíněných způsobů využití se elektrolýza může uplatnit i u odstraňování
radioaktivního izotopu vodíku – tritia z odpadních vod v jaderných
elektrárnách. Jak byla v říjnu 2015 informována odborná
veřejnost, pilotní projet s využitím elektrolyzéru od kanadského
výrobce Hydrogenics nyní připravuje specializovaná americká firma
Kurion. 
23.10.2015
Palivočlánkový elektrický pohon si kromě silniční,
kolejové a vodní dopravy dělá ambice i na využití v letecké dopravě.
Kromě aplikací pro vojenské účely u bezpilotních letadel – dronů, v USA se nyní v
Německu připravuje také, jako první na světě, projekt čtyřmístného
letadla s elektrickým pohonem, jehož zdrojem energie bude vodíkový
palivový článek. 
16.10.2015
S unikátním českým pilotním projektem „Akumulace
energie
z OZE ve vodíku“, jehož hlavním nositelem je ÚJV Řež, jsme naše čtenáře
již dříve seznámili v článku V Řeži pomáhají urychlit nástup
„vodíkové“ ekonomiky. Na semináři
„Vodík – energie budoucnosti“, pořádaném v říjnu 2015 Hospodářskou
komorou ČR ve spolupráci s ÚJV Řež a Českou vodíkovou technologickou
platformou (HyTEP), byly prezentovány některé další zajímavé
podrobnosti. 
12.10.2015 V září 2015 vydala americká National Renewable Energy
Laboratory (NREL) další zprávu k průběžnému hodnocení projektu
palivočlánkových autobusů „American Fuel Cell Bus“ u dopravní
společnosti SunLine Transit Agency. Zpráva se zaměřuje na provozní
výsledky projektu za uplynulé 2,3leté období. Jako srovnávací základna
pro palivočlánkové autobusy zde slouží výsledky autobusů poháněných
stlačeným zemním plynem (CNG). 
9.10.2015
Jak jsme uvedli letos v dubnu v článku Čínský
výrobce CSR Sifang představil palivočlánkovou tramvaj, sleduje
tento čínský výrobce pro pohon nízkopodlažních tramvají, využívajících
licenci české Škody Transportation, různé zdroje energie, mj. palivové
články. Na konci září 2015 dostal tento směr vývoje velmi konkrétní
podobu podepsáním dohody o společném vývoji a dodání speciální
palivočlánkové energetické jednotky s kanadským výrobcem vodíkových
technologií Ballard. 
6.10.2015
Palivočlánková elektromobilita je jednou z oblastí,
které věnují významnou pozornost mj. západoevropské země, především
Německo,
Francie a
Velká Británie. Významným
příspěvkem k jejímu rozvoji v posledně jmenované zemi je projekt
Hydrogen Mini Grid. Tento projekt představuje první vodíkovou veřejnou
plnicí stanici konstruovanou jako kompaktní energetická jednotka
zahrnující rovněž větrnou turbínu a elektrolyzér pro výrobu čistého
vodíku. 
2.10.2015 Kanadského výrobce palivočlánkových technologií Ballard
netřeba našim čtenářům dlouze představovat. Palivočlánkové jednotky od tohoto výrobce pohánějí v současné době cca
stovku elektrických autobusů ve dvaceti městech na celém světě. Ballard
letos představil další typ palivočlánkové jednotky pro mobilní aplikace
a připravuje jeho rozšíření v modulární řadě. 
17.9.2015 Japonská automobilka Toyota je jednou z předních
světových firem, prosazujících palivočlánkovou elektromobilitu. Na
konci roku 2014 na trh svůj sedan Toyota Mirai
a své
zkušenosti využila i u palivočlánkového autobusu, který vyvinula a
vyrobila ve spolupráci se společností Hino Motors Ltd. Na konci
července 2015 proběhly v Tokiu první provozní zkoušky prototypového
vozidla. 
15.9.2015
Energetické využití odpadů je jednou z důležitých
oblastí tzv. „zelené“ či „inteligentní“ energetiky. Netradiční, a
přitom velmi efektivní způsob ukázal odborné veřejnosti v srpnu 2015
závod německé automobilky BMW v Greeru, v americké Jižní Karolíně: Část
vodíku pro palivočlánkové vidlicové vozíky, které tento závod využívá,
je získáván z metanu pocházejícího z nedaleké skládky odpadů. 
10.9.2015 Nedlouho po zprávě o rekordním miliónu kilometrů, který
najely palivočlánkové autobusy ve Švýcarsku, byla odborná
veřejnost informována o dalším rekordu z této oblasti, tentokrát z USA:
Palivočlánková jednotka na jednom z elektrických autobusů,
provozovaných kalifornskou dopravní společností AC Transit (podrobnosti
viz též studie „E-mobilita v MHD“), překonala v
srpnu 2015 rekord 20 000 hodin nepřetržitého provozu. 
14.8.2015
V rámci evropského projektu CHIC,
zaměřeného
na provozní ověřování palivočlánkových autobusů, je od roku 2011 v
provozu i pět palivočlánkových autobusů společnosti PostAuto Schweiz
AG, hlavního švýcarského autobusového dopravce (v angličtině používá
název PostBus). Ke konci července 2015 dosáhly tyto autobusy důležitý
milník: dohromady najezdily celkem milión kilometrů. 
11.8.2015 Zatímco Evropa zkoumá a vyvíjí, Amerika prodává – a to i
v Evropě. Tak by se dala s jistou nadsázkou charakterizovat situace v
oblasti palivočlánkové kogenerace. Důkazem je i dohoda mezi americkým
výrobcem palivočlánkových technologií FuelCell Energy a německou
energetickou společností E.ON z konce července 2015 o společné nabídce
palivočlánkových kogeneračních jednotek 
31.7.2015
Zajímavé využití palivových článků pro místní výrobu
elektřiny je úspěšně v provozu již od listopadu 2014 v datovém centru
společnosti Microsoft v Cheyenne, hlavním městě amerického státu
Wyoming. V červenci 2015 o něm informovala českou veřejnost společnost
Siemens, která je jedním z členů dodavatelského konsorcia. 
29.7.2015 Palivočlánkové elektrárny, které na našich stránkách
průběžně sledujeme, mohou využívat jako vstupní médium zemní plyn s
běžné rozvodné sítě nebo
vodík vznikající elektrolýzou z obnovitelných zdrojů energie, případně
jako odpadní produkt v chemické výrobě. Poslední jmenovaná technologie
bude nyní využita v závodě nizozemské chemičky AkzoNobel ve
francouzském Bordeaux 
1.7.2015 Další
krok směrem k výrobě a provozu palivočlánkových osobních vlaků, o nichž jsme
na našem portále psali v říjnu 2014, představuje exkluzivní dohoda o
spolupráci mezi francouzským výrobcem železniční techniky Alstom
Transport a kanadským výrobcem palivových článků Hydrogenics
Corporation z konce května 2015. 
26.6.2015
Americký výrobce palivočlánkových technologií pro
výrobu
elektřiny a tepla, společnost FuelCell Energy, představil koncem května
2015 veřejnosti trojitě generační energetické zařízení s výkonem řádově
v megawattech, které dokáže ze zemního plynu nebo bioplynu prakticky
bez emisí vyrobit čistý vodík pro palivočlánková vozidla nebo jiné
aplikace, spolu s teplem a elektřinou. 
25.6.2015
Od začátku června 2015 má největší park hybridních
palivočlánkových užitkových automobilů francouzský region Rhône-Alpes a
jeho třetí největší město Grenoble. V rámci programu HyWay,
koordinovaného energetickým klastrem Tenerrdis s finanční podporou
francouzské vlády, zde začal testovací provoz 21 těchto automobilů. 
22.4.2015 Na konci března 2015 schválila Kalifornská energetická
komise dva významné projekty v rámci svého programu „Medium and
Heavy-Duty Vehicle Technology Demonstration“ (Demonstrace technologií
pro střední a těžká vozidla) v celkovém objemu 4,4 mil. amerických
dolarů na rozvoj palivočlánkových autobusů a nákladních automobilů.
Dodavatelem palivočlánkového zdroje energie bude v obou případech
kanadský výrobce Hydrogenics. 
16.4.2015
O síti vodíkových čerpacích stanic v
londýnské aglomeraci jsme na našem
portále psali již více než před dvěma roky. Tato síť se na konci března
2015 rozrostla o další čerpací stanici, tentokrát u supermarketu
Sainsbury’s v Hendonu na předměstí Londýna. Stanici vlastní a provozuje
společnost Air Products. 
1.4.2015 Palivočlánkové
zdroje elektrické energie pro nezávislý bezemisní provoz přitahují
nejen konstruktéry silničních vozidel. Možnosti jejich uplatnění jsou
stále více sledovány i v kolejové dopravě. Vedle vývoje palivočlánkového
regionálního vlaku v Německu přichází
nyní na řadu i tramvaj. 
26.3.2015 V březnu 2015 podepsal britský průmyslový výrobce
alkalických palivových článků AFC Energy plc formální dohodu o vývoji
projektu (PDA) se dvěma jihokorejskými partnery: Samyoung Corporation a
Changshin Chemical Co. na vybudování palivočlánkové elektrárny v
jihokorejském Daesanu. 
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
12.3.2015
Automobilka Honda představila v březnu 2015 na
ženevském autosalonu prototyp palivočlánkového sedanu pod názvem Honda
FCV CONCEPT. Mezi jeho zajímavé vlastnosti patří mj. dojezd 700 km na
jedno naplnění nádrže, tedy plně srovnatelný s tradičním automobilem, i
umístění veškerého pohonu pod kapotou konvenčního sedanu, které, jako
první na světě u palivočlánkových automobilů, dává zcela volnou ruku
designérům. 
2.3.2015 V polovině února získaly státní podporu od americké
Federal Transit Administration (FTA) další dva rozvojové projekty na
provoz celkem deseti palivočlánkových autobusů. Pět jich bude určeno
pro dopravní společnost SunLine Transit Agency v Thousand Palms,
Kalifornie a dalších pět pro Stark Area Regional Transit Authority
(SARTA) v Cantonu, stát Ohio. 
12.2.2015
Úřad francouzského departmentu Manche, sídlící v
normandském městě Saint-Lô, se stal první francouzskou správní
institucí, která bude pro svoje služební účely používat park
palivočlánkových automobilů. Na konci ledna 2015 zde byl slavnostně
zahájen provoz vodíkové plnicí stanice od společnosti Air Liquide. 
29.1.2015
Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí
elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro
palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání, dostane od ledna
2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M
od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie
protonvýměnné membrány (PEM). 
26.1.2015
V rámci připravované aktualizace studie „E-mobilita v
MHD“ se její
zpracovatelé zabývají mj. jednoduchým srovnáním elektrických pohonů pro
autobusy, mj. i z hlediska dopadu na životní prostředí. Jedním z
podkladů pro toto srovnání byla i publikovaná metodická pomůcka
„CIVITAS policy note: Smart choices for cities – Clean buses for your
city“, publikovaná v roce 2013 v rámci evropské iniciativy CIVITAS.
Zpracovatelé zde narazili na problém srovnatelnosti a interpretace dat
v souvislosti s palivočlánkovým pohonem. 
7.1.2015 V
oblasti konstrukce elektrobusů byly v prosinci 2014 zaznamenány dvě
pozoruhodné novinky, obě od polského výrobce dopravních prostředků
Solaris Bus&Coach. V polovině prosince byl v Hamburku uveden do
provozu již dříve avizovaný 18,75m elektrobus s bateriovým a
palivočlánkovým zdrojem energie. Na samém
konci roku 2014 pak oznámil tento výrobce záměr vyvinout 24metrový,
dvojitě článkový autobus s elektrickým pohonem, který bude zároveň
prvním polským autobusem v kategorii MEGA. 
1 | 2 | 3 | Archiv 2020 | Archiv 2018/2019
| Archiv
2016/2017 | Archiv
2015 | Archiv
2013/2014
|