HY4: projekt čtyřmístného palivočlánkového letadla v
přípravě
23.10.2015
Palivočlánkový elektrický pohon si kromě silniční,
kolejové a vodní dopravy dělá ambice i na využití v letecké dopravě.
Kromě aplikací pro vojenské účely u bezpilotních letadel – dronů, v USA se nyní v
Německu připravuje také, jako první na světě, projekt čtyřmístného
letadla s elektrickým pohonem, jehož zdrojem energie bude vodíkový
palivový článek. 
Hlavním nositelem tohoto projektu nazývaného HY4 je
Německé centrum pro letectví a kosmonautiku (Deutsches Zentrum für
Luft- und Raumfahrt; DLR). Projekt byl v říjnu 2015 prezentován na
světovém veletrhu World of Energy Solutions ve Stuttgartu. Ve stejné
době došlo k dalšímu důležitému milníku tohoto projektu: K projektovému
konsorciu H2FLY, vedeného DLR – Ústavem technické termodynamiky a dále
zahrnujícího Univerzitu v Ulmu, leteckého výrobce Pipistrel a letiště
ve Stuttgartu, přistoupil kanadský výrobce vodíkových technologií
Hydrogenics, známý našim čtenářům mj. jako budoucí dodavatel pohonných
jednotek pro palivočlánkové vlaky v Německu.
Futuristické čtyřmístné letadlo HY4 (viz obrázky) je
poháněno 80kW elektromotorem, který mu dává maximální rychlost 200 km/h
a cestovní rychlost 145 km/h – tedy rychlosti jen o málo nižší než u
běžných letadel této kategorie. Zdrojem elektrické energie bude
nízkoteplotní palivový článek Hydrogenics pracující s technologií
protonvýměnné membrány (PEM), jehož parametry prozatím nejsou uváděny.
Palivový článek bude dodávat elektrickou energii během celého letu. Pro
požadavky na maximální výkon motoru při startu a stoupání bude doplněn
výkonnými lithiovými trakčními bateriemi. 
V závislosti na rychlosti a letové výšce se jeho dolet
může pohybovat v rozmezí 750 – 1500 km. Maximální hmotnost letadla je
1500 kg. Charakteristickým konstrukčním rysem je zdvojený trup se dvěma
dvoumístnými kabinami. Toto řešení umožňuje optimální rozložení
užitečné zátěže a tažné síly.
V dalších krocích bude třeba detailně vyvinout, vyrobit
a instalovat celý pohonný systém letadla. Konsorcium HY2FLY bude
odpovědné za všechny potřebné schvalovací procedury a následně bude
letadlo HY4 provozovat. První vzlet HY4 je plánován na Stuttgartském
letišti, které bude jeho mateřskou základnou, v létě 2016.
Na rozdíl od čistě demonstračních projektů, jako je
letoun ABB a Solar Impulse poháněný solární energií, má HY4 ambice na budoucí
uplatnění v běžné dopravě, především jako plně bezemisní aerotaxi. K
tomu se nabízí hustá síť šedesáti dobře vybavených mezinárodních i
regionálních letišť v Německu, kde díky svým konstrukčním parametrům
může toto letadlo využívat i krátké vzletové a přistávací dráhy.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Obrázky ©
DLR
Další informace zde a také zde 
Přečtěte si také:
16.10.2015
S unikátním českým pilotním projektem „Akumulace
energie
z OZE ve vodíku“, jehož hlavním nositelem je ÚJV Řež, jsme naše čtenáře
již dříve seznámili v článku V Řeži pomáhají urychlit nástup
„vodíkové“ ekonomiky. Na semináři
„Vodík – energie budoucnosti“, pořádaném v říjnu 2015 Hospodářskou
komorou ČR ve spolupráci s ÚJV Řež a Českou vodíkovou technologickou
platformou (HyTEP), byly prezentovány některé další zajímavé
podrobnosti. 
6.10.2015
Palivočlánková elektromobilita je jednou z oblastí,
které věnují významnou pozornost mj. západoevropské země, především
Německo,
Francie a
Velká Británie. Významným
příspěvkem k jejímu rozvoji v posledně jmenované zemi je projekt
Hydrogen Mini Grid. Tento projekt představuje první vodíkovou veřejnou
plnicí stanici konstruovanou jako kompaktní energetická jednotka
zahrnující rovněž větrnou turbínu a elektrolyzér pro výrobu čistého
vodíku. 
23.9.2015 Téma
inteligentních
měst – smart city –
se stává
stále aktuálnějším s ohledem na potřebu měst využívat ke svému rozvoji
možnosti, které nabízejí moderní technologie. Týká se to všech
základních oblastí infrastruktury smart city: inteligentní energetiky a
služeb, inteligentní mobility a informačních a komunikačních
technologií jakožto zastřešující a propojující technologie. V
neposlední řadě se inteligentním městům nabízejí možnosti dotací ze
zdrojů EU nad rámec operačních programů. 
17.9.2015 Japonská automobilka Toyota je jednou z předních
světových firem, prosazujících palivočlánkovou elektromobilitu. Na
konci roku 2014 na trh svůj sedan Toyota Mirai
a své
zkušenosti využila i u palivočlánkového autobusu, který vyvinula a
vyrobila ve spolupráci se společností Hino Motors Ltd. Na konci
července 2015 proběhly v Tokiu první provozní zkoušky prototypového
vozidla. 
10.9.2015 Nedlouho po zprávě o rekordním miliónu kilometrů, který
najely palivočlánkové autobusy ve Švýcarsku, byla odborná
veřejnost informována o dalším rekordu z této oblasti, tentokrát z USA:
Palivočlánková jednotka na jednom z elektrických autobusů,
provozovaných kalifornskou dopravní společností AC Transit (podrobnosti
viz též studie „E-mobilita v MHD“), překonala v
srpnu 2015 rekord 20 000 hodin nepřetržitého provozu. 
14.8.2015
V rámci evropského projektu CHIC,
zaměřeného
na provozní ověřování palivočlánkových autobusů, je od roku 2011 v
provozu i pět palivočlánkových autobusů společnosti PostAuto Schweiz
AG, hlavního švýcarského autobusového dopravce (v angličtině používá
název PostBus). Ke konci července 2015 dosáhly tyto autobusy důležitý
milník: dohromady najezdily celkem milión kilometrů. 
Letoun poháněný solární energií odstartoval k obletu
zeměkoule
17.3.2015
ABB a Solar Impulse vytvořily technologickou alianci a spolupracují na
realizaci historicky prvního obletu zeměkoule v letounu poháněném pouze
sluneční energií. Cílem tohoto projektu je poukázat na roli inovací a
technologického pokroku při optimalizaci využívání přírodních zdrojů.
Start letounu se uskutečnil 9. 3. 2015 z Abu Dhabi.
17.2.2015
Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s
prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku
-nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
2.3.2013 Bezpilotní průzkumný letoun Phantom Eye
poháněný palivovými články na kapalný vodík podnikl 25. února 2013 svůj
druhý pokusný let. Let se uskutečnil v Dryden Flight Research Center v
Kalifornii.

|