Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
17.2.2015
Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s
prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku
-nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Jedu vlakem na návštěvu za kamarádkou do ciziny, máme
sraz v jedné skvělé hospůdce. V jejich městě jsem nikdy nebyl, což mi
ale nevadí. Na iPadu si ji snadno najdu a dovím se, kdy mi jede
nejbližší tramvaj, kde mám přestoupit a kdy tam budu. Po internetu si
můžu rovnou zaplatit jízdenku – nemusím jak idiot hledat prodejní
automat a luštit, jakou jízdenku si mám proboha vlastně koupit. Vlak
dohání zpoždění, takže se údaje každou chvíli upřesňují. Ale už jsem z
toho vlaku nějaký osezený, raději bych se cestou provětral. I to jde.
Mají tu bike-sharing na elektroskútry, takže to zvládnu na vzduchu a
přitom pohodlně i s velkým batohem. Stačí se zaregistrovat, zaplatit
online celkem snesitelný poplatek a dostanu kód, kterým hned na nádraží
odemknu přistavený skútr. Navigace mě povede až k hospůdce, kde ho
prostě nechám stát. Zpátky radši přece jen tou tramvají, na svůj iPad
snad ještě uvidím.
Tak a jedem. Přesně podle plánu. A jéje, tahle ulice je
nějaká rozkopaná. Ale kupodivu tu není zmatek ani zácpy. Navigace mě
vede okolo a náklaďáky, co by to normálně nadobro zasekaly, tu nevidět.
Fuj, to jsem se ale lekl. Tady už náklaďáky jezdí. Ale
jak to, že tenhle nebyl skoro vůbec slyšet? Že by byl taky elektrický?
To jsou věci…
Kamarádka je zamyšlená. Řeknu vám, od té doby, co si
pronajala byt a musí ho sama uživit, je nějaká moc dospělá. V rámci
online diskuze s občany jí prý radnice nabídla, jestli se nechce
zapojit do programu na čistou energii. Dostane příspěvek na úspornější
spotřebiče a přes den si bude moci vybrat, jestli použije levnější nebo
dražší elektřinu. Bude to celé chtít ještě trochu promyslet, ale jo, dá
se tím docela ušetřit. Ještě si může připadat naprosto in, že tím
chrání přírodu. Zvlášť když prý bydlí v inteligentním domě.
To se musí omrknout. Po pár skleničkách jedem k ní na
návštěvu.
Celkem normální barák, prostě moderní. Vevnitř ani
horko, ani zima, tak akorát. Světlo svítí tam a tolik, kolik právě
potřebujeme. Podlaha nablýskaná, o tu se prý v noci postará Robie, tedy
robotický vysavač, co funguje právě na ten levný proud. Navíc celý dům
trochu přikrmují elektřinou z fotovoltaiky na střeše domu, takže účty
za elektřinu nejsou nijak závratné. S tím programem na čistou energii
prý budou ještě nižší, no, nechme se překvapit.
Domácí elektroniky až dost. Jen aby vám to tu někdo
nevykradl. Prý ne, dohlíží tu na to venku kamery a zloději to zatraceně
dobře vědí. Navíc si ze svého iPadu může kdykoliv zkontrolovat, co se v
bytě děje a jestli náhodou Ginny netrpí samotou. Ginny je rybka v
akváriu a je jí to evidentně fuk, ale vysvětlujte to holce.
Když jsem se vrátil k nám domů, vrtalo mi leccos hlavou.
Kamarádku nechme stranou. Jde o ta elektrická vozítka, o dopravu bez
zmatků, o lidi, co si povídají s radnicí online, místo aby stepovali
někde u přepážky, o účty za elektřinu, o pohodlí doma za přijatelný
peníz i o ten báječný pocit bezpečí. Tady se člověk nevrhá každý den do
boje, tady člověk tak nějak v klidu žije.
Prý se tomu říká inteligentní město, tedy smart city. A
nejde jen o ty technické vymoženosti, od elektroskútrů po fotovoltaiku,
to koneckonců není nic nového ani u nás. Jde taky o to, že to má celé
nějaký smysl a řád. Čistá doprava, energetika, bydlení a služby,
všechno propojené informatikou, aby to fungovalo tehdy a tak, jak má.
Radnice, co pomocí informatiky s občany diskutuje a nabízí možnosti,
místo aby jen nařizovala. A když se k něčemu rozhodne, nejsou to žádné
hurá akce, ale všechno podle plánu, tak aby to mělo smysl.
Umím si představit, že v takovém městě člověk rád žije a
koneckonců i platí ty jejich daně, když ví, na co jdou.
Takovéhle inteligentní město se dá ale určitě vybudovat
i u nás. Nebo snad ne?
Ing.
Jakub Slavík, MBA
Foto ©
archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace o konceptu
smart city si můžete přečíst zde
Přečtěte si také:
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou
Jokohamou i
„chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
5.1.2015 Jak
byla v prosinci 2014 informována široká odborná veřejnost, největším
projektem veřejného osvětlení na světě se stane probíhající kompletní
obnova veřejného osvětlení ve španělském hlavním městě Madridu.
Dodavatelem tohoto projektu je společnost Royal Philips. 
29.12.2014
Nejen západoevropská města, ale také nové členské
země EU rozvíjejí individuální elektromobilitu formou car sharingu. Od
začátku prosince 2014 se k nim připojila i chorvatská
Koprivnica. V rámci evropského projektu CIVITAS DYN@MO zde
začal
fungovat systém veřejných dobíjecích stanic 
18.12.2014 Berlínský kancelářský
komplex německého Spolkového
ministerstva pro vzdělávání a výzkum (BMBF) uvede do provozu
palivočlánkovou kogenerační jednotku. Jejím dodavatelem bude FuelCell
Energy Solutions GmbH, dceřiná společnost amerického výrobce
palivočlánkových technologií FuelCell Energy. 
12.12.2014
O konceptu „smart city“, neboli „inteligentních
měst“, se píše především v souvislosti s většími městy či regiony,
například s japonskou Jokohamou.
Na
předměstí Tokia nyní vzniká unikátní experiment: zcela nové
„inteligentní městečko“ Fujisawa – Fujisawa Sustainable Smart Town
(SST), pro pouhých 3 000 obyvatel v cca tisíci domácnostech, které by
se mělo zalidnit do roku 2018. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014 Jako doprovodný
program veletrhu Czechbus 2014 proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
4.11.2014
V chytré síti SmartGrid se musí propojit chytré uzly. Zatím v pilotních
projektech jsou osazovány chytré elektroměry realizující Smart
Metering. Každých 15 minut změří spotřebu odběrního místa a průběh
předají do „centra“. Naopak z centra elektroměr obdrží informaci kdy a
jaký z předpokládaných čtyřech tarifů má nastavit na svých výstupech v
následujícím období. 
17.7.2014
V červenci 2014 byl široké odborné veřejnosti
představen madridský systém bike sharingu (sdíleného užívání)
elektrických bicyklů pod názvem BiciMAD. Systém zahrnuje 1560
elektrických bicyklů, pro něž je ve městě k dispozici 123 stání s
celkem 3 126 bicyklových stojanů. Bicykly jsou k dispozici nepřetržitě
po celý rok. Provozovatelem systému je společnost Bonopark. 
16.7.2014 V rámci evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS je nyní
intenzivně připravován provoz osmi elektrických hybridních autobusů
Volvo s cestujícími na lince 73 městské dopravy v centrální části
Stockholmu, který by měl začít na podzim 2014. Podle dřívějších
informací výrobce půjde o koncept plug-in hybridu Volvo,
úspěšně
zkoušený v Göteborgu. 
15.7.2014
V období od července do září 2014 probíhá v rámci
projektu Yokohama Smart City v japonské metropoli Jokohamě s 3,7 mil.
obyvatel důležitý experiment, zaměřený na testování možného snižování
poptávky po elektrické energii v letním období. Projekt
Yokohama Smart City zahrnuje několik dílčích
subsystémů 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|