Přečtěte si:  Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy






Pozvánky na akce


Stalo se
















Smart city – inteligentní město, město budoucnosti

17.2.2015 Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…

Jedu vlakem na návštěvu za kamarádkou do ciziny, máme sraz v jedné skvělé hospůdce. V jejich městě jsem nikdy nebyl, což mi ale nevadí. Na iPadu si ji snadno najdu a dovím se, kdy mi jede nejbližší tramvaj, kde mám přestoupit a kdy tam budu. Po internetu si můžu rovnou zaplatit jízdenku – nemusím jak idiot hledat prodejní automat a luštit, jakou jízdenku si mám proboha vlastně koupit. Vlak dohání zpoždění, takže se údaje každou chvíli upřesňují. Ale už jsem z toho vlaku nějaký osezený, raději bych se cestou provětral. I to jde. Mají tu bike-sharing na elektroskútry, takže to zvládnu na vzduchu a přitom pohodlně i s velkým batohem. Stačí se zaregistrovat, zaplatit online celkem snesitelný poplatek a dostanu kód, kterým hned na nádraží odemknu přistavený skútr. Navigace mě povede až k hospůdce, kde ho prostě nechám stát. Zpátky radši přece jen tou tramvají, na svůj iPad snad ještě uvidím.

Tak a jedem. Přesně podle plánu. A jéje, tahle ulice je nějaká rozkopaná. Ale kupodivu tu není zmatek ani zácpy. Navigace mě vede okolo a náklaďáky, co by to normálně nadobro zasekaly, tu nevidět.

Fuj, to jsem se ale lekl. Tady už náklaďáky jezdí. Ale jak to, že tenhle nebyl skoro vůbec slyšet? Že by byl taky elektrický? To jsou věci…

Kamarádka je zamyšlená. Řeknu vám, od té doby, co si pronajala byt a musí ho sama uživit, je nějaká moc dospělá. V rámci online diskuze s občany jí prý radnice nabídla, jestli se nechce zapojit do programu na čistou energii. Dostane příspěvek na úspornější spotřebiče a přes den si bude moci vybrat, jestli použije levnější nebo dražší elektřinu. Bude to celé chtít ještě trochu promyslet, ale jo, dá se tím docela ušetřit. Ještě si může připadat naprosto in, že tím chrání přírodu. Zvlášť když prý bydlí v inteligentním domě.

To se musí omrknout. Po pár skleničkách jedem k ní na návštěvu.

Celkem normální barák, prostě moderní. Vevnitř ani horko, ani zima, tak akorát. Světlo svítí tam a tolik, kolik právě potřebujeme. Podlaha nablýskaná, o tu se prý v noci postará Robie, tedy robotický vysavač, co funguje právě na ten levný proud. Navíc celý dům trochu přikrmují elektřinou z fotovoltaiky na střeše domu, takže účty za elektřinu nejsou nijak závratné. S tím programem na čistou energii prý budou ještě nižší, no, nechme se překvapit.

Domácí elektroniky až dost. Jen aby vám to tu někdo nevykradl. Prý ne, dohlíží tu na to venku kamery a zloději to zatraceně dobře vědí. Navíc si ze svého iPadu může kdykoliv zkontrolovat, co se v bytě děje a jestli náhodou Ginny netrpí samotou. Ginny je rybka v akváriu a je jí to evidentně fuk, ale vysvětlujte to holce.

Když jsem se vrátil k nám domů, vrtalo mi leccos hlavou. Kamarádku nechme stranou. Jde o ta elektrická vozítka, o dopravu bez zmatků, o lidi, co si povídají s radnicí online, místo aby stepovali někde u přepážky, o účty za elektřinu, o pohodlí doma za přijatelný peníz i o ten báječný pocit bezpečí. Tady se člověk nevrhá každý den do boje, tady člověk tak nějak v klidu žije.

Prý se tomu říká inteligentní město, tedy smart city. A nejde jen o ty technické vymoženosti, od elektroskútrů po fotovoltaiku, to koneckonců není nic nového ani u nás. Jde taky o to, že to má celé nějaký smysl a řád. Čistá doprava, energetika, bydlení a služby, všechno propojené informatikou, aby to fungovalo tehdy a tak, jak má. Radnice, co pomocí informatiky s občany diskutuje a nabízí možnosti, místo aby jen nařizovala. A když se k něčemu rozhodne, nejsou to žádné hurá akce, ale všechno podle plánu, tak aby to mělo smysl.

Umím si představit, že v takovém městě člověk rád žije a koneckonců i platí ty jejich daně, když ví, na co jdou.

Takovéhle inteligentní město se dá ale určitě vybudovat i u nás. Nebo snad ne?    

Ing. Jakub Slavík, MBA

Foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz

Další informace o konceptu smart city si můžete přečíst zde

Přečtěte si také:

Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city

27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. 


Madrid: největší projekt veřejného osvětlení na světě

5.1.2015 Jak byla v prosinci 2014 informována široká odborná veřejnost, největším projektem veřejného osvětlení na světě se stane probíhající kompletní obnova veřejného osvětlení ve španělském hlavním městě Madridu. Dodavatelem tohoto projektu je společnost Royal Philips. 


Systém car sharing pro elektromobily v Koprivnici

29.12.2014 Nejen západoevropská města, ale také nové členské země EU rozvíjejí individuální elektromobilitu formou car sharingu. Od začátku prosince 2014 se k nim připojila i chorvatská Koprivnica. V rámci evropského projektu CIVITAS DYN@MO zde začal fungovat systém veřejných dobíjecích stanic 


Palivočlánková kogenerace pro Spolkové ministerstvo pro vzdělávání a výzkum

18.12.2014 Berlínský kancelářský komplex německého Spolkového ministerstva pro vzdělávání a výzkum (BMBF) uvede do provozu palivočlánkovou kogenerační jednotku. Jejím dodavatelem bude FuelCell Energy Solutions GmbH, dceřiná společnost amerického výrobce palivočlánkových technologií FuelCell Energy. 


Fujisawa Sustainable Smart Town: „inteligentní městečko“ zahajuje činnost

12.12.2014 O konceptu „smart city“, neboli „inteligentních měst“, se píše především v souvislosti s většími městy či regiony, například s japonskou Jokohamou. Na předměstí Tokia nyní vzniká unikátní experiment: zcela nové „inteligentní městečko“ Fujisawa – Fujisawa Sustainable Smart Town (SST), pro pouhých 3 000 obyvatel v cca tisíci domácnostech, které by se mělo zalidnit do roku 2018. 


Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podněty

Prezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.

24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla 21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro e-mobilitu ji opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 


Tecomat Foxtrot – „inteligentní dům“ jako chytrý uzel v síti Smart Grid

4.11.2014 V chytré síti SmartGrid se musí propojit chytré uzly. Zatím v pilotních projektech jsou osazovány chytré elektroměry realizující Smart Metering. Každých 15 minut změří spotřebu odběrního místa a průběh předají do „centra“. Naopak z centra elektroměr obdrží informaci kdy a jaký z předpokládaných čtyřech tarifů má nastavit na svých výstupech v následujícím období. 


BiciMAD: Madrid zavádí bike-sharing elektrických kol

17.7.2014 V červenci 2014 byl široké odborné veřejnosti představen madridský systém bike sharingu (sdíleného užívání) elektrických bicyklů pod názvem BiciMAD. Systém zahrnuje 1560 elektrických bicyklů, pro něž je ve městě k dispozici 123 stání s celkem 3 126 bicyklových stojanů. Bicykly jsou k dispozici nepřetržitě po celý rok. Provozovatelem systému je společnost Bonopark. 


Projekt hybridních elektrických autobusů pro Stockholm v přípravě

16.7.2014 V rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS je nyní intenzivně připravován provoz osmi elektrických hybridních autobusů Volvo s cestujícími na lince 73 městské dopravy v centrální části Stockholmu, který by měl začít na podzim 2014. Podle dřívějších informací výrobce půjde o koncept plug-in hybridu Volvo, úspěšně zkoušený v Göteborgu. 


Projekt Yokohama Smart City zkoumá optimální řízení poptávky po elektřině

15.7.2014 V období od července do září 2014 probíhá v rámci projektu Yokohama Smart City v japonské metropoli Jokohamě s 3,7 mil. obyvatel důležitý experiment, zaměřený na testování možného snižování poptávky po elektrické energii v letním období. Projekt Yokohama Smart City zahrnuje několik dílčích subsystémů 


Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. 


 

Naše tipy























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services