Plug-in hybrid: účinné spojení dieselu a elektromotoru
v MHD
25.6.2013 Zkušební provoz s cestujícími ve švédském Göteborgu
zahájila technická novinka společnosti Volvo: autobus Volvo Plug-in
Hybrid, který kombinuje prvky dieselového autobusu a oportunitního
elektrobusu ještě účinněji než běžný hybridní pohon. Pohonnou jednotku
tohoto autobusu tvoří elektromotor poháněný elektřinou z
lithium-iontových baterií, doplněný 5litrovým dieselovým motorem.
Baterie umožňují cca 7km dojezd na čistě elektrický pohon, což v
městském provozu představuje cca 70 % délky autobusové linky; nad tuto
vzdálenost jej zajišťuje dieselový motor. Baterie se dobijí na konečné
stanici pomocí střešního sběrače (viz obrázek) během cca 6 až 10 minut.
Díky této technologii dosahuje Volvo Plug-in Hybrid
oproti standardnímu dieselovému pohonu cca 60% úsporu energie a cca 75
až 80% úsporu paliva a uhlíkových emisí. Pokud bude k pohonu
spalovacího motoru sloužit biodiesel, předpokládá se až 90% úspora
emisí CO2.
Cílem dvouletého zkušebního provozu je ověřit v praxi
předpokládané úspory energie a emisí a získat zpětnou vazbu jak od
řidičů, tak od cestujících a obyvatel města setkávajících se s tímto
autobusem. Kromě zkušebního provozu tří těchto autobusů v Göteborgu je
plánován zkušební provoz osmi vozidel ve Stockholmu. Se sériovou
výrobou těchto autobusů se počítá ve druhé polovině roku 2015.
redakce, s využitím
podkladů Volvo Bus Corporation
Foto:
Volvo Více informací zde Přečtěte si také:
16.7.2014 V rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS je nyní
intenzivně připravován provoz osmi elektrických hybridních autobusů
Volvo s cestujícími na lince 73 městské dopravy v centrální části
Stockholmu, který by měl začít na podzim 2014. Podle dřívějších
informací výrobce půjde o koncept plug-in hybridu Volvo, úspěšně
zkoušený v Göteborgu. 
11.6.2014 O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your Dreams
– postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se
zkušebním provozem v Londýně. Dostupné
informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je
třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se
nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum
excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému
zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu
na pravidelné lince č. 38 
7.5.2014 Dopravní podnik v polském městě Krakov (MPK) začal na
konci dubna 2014 zkušební provoz 12m elektrobusu Solaris Urbino 12
electric. Po dobu následujících 12 měsíců bude v běžném provozním
nasazení na lince s cestujícími testována jeho efektivnost a
spolehlivost. Pro tento účel poskytl dodavatel, společnost Solaris Bus
& Coach S.A., elektrobus dopravci na leasing. 
8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími 
21.3.2014
Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými
technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil
odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel
od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto
zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti
konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné
připojení. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
7.2.2014
Po
nedávném zkušebním provozu elektrobusu Siemens/Rampini na
lince 216
pražské MHD nasadil Dopravní podnik hl. m. Prahy
na stejnou linku
městský elektrický midibus SOR EBN 8, aby porovnal jeho provozní
vlastnosti s uvedeným elektrobusem Siemens. Zkušební provoz sledovala i
naše redakce. Elektrobus SOR EBN 8 je kratší verzí elektrobusu
SOR EBN
10,5, známého z každodenního provozu v MHD Ostrava (viz studie
„E-mobilita v MHD“). 
27.1.2014 Ve čtvrtek 23. ledna
2014 byl slavnostně zahájen
evropský inovační projekt ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System, tedy
systém městských autobusů s nulovými emisemi), koordinovaný Mezinárodní
unií veřejné dopravy – UITP. V rámci tohoto 3,5letého projektu budou
demonstrována různá inovativní technologická řešení pro 12m elektrické
autobusy a jejich dobíjecí infrastruktury v provozu osmi evropských
měst: Barcelona, Bonn, Glasgow, Londýn, Münster, Plzeň, Stockholm a
jedno italské město, prozatím nespecifikované (pravděpodobně
Řím). 
22.1.2014
Elektrický midibus Siemens/Rampini, o němž jsme na
našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v
Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po
slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve dnech
22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích
linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní
městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46 míst 
17.1.2014 Anglické město Milton Keynes, o němž jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických vozidel, má
od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě:
Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního
řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována
elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně zahájen britským ministrem dopravy 9.
1. 2014. 
16.7.2013 Na přelomu června a července 2013 zapůjčil litevský
výrobce LBUS Ltd. Dopravnímu podniku Ostrava svůj elektrobus AMZ CS10E
k odzkoušení v linkovém provozu s cestujícími. Provoz byl proveden na
linkách, kde jsou doposud provozovány elektrobusy SOR EBN10,5 (viz
článek Elektrobusy v Ostravě v naší rubrice Elektromobilita). Cílem
bylo ověřit dojezd elektrobusu deklarovaný výrobcem a zjistit spotřebu
elektrické energie. Jedné ze zkušebních jízd se zúčastnili i zástupci
naší redakce 

|