Elektrobus Siemens/Rampini na zkoušku v Praze
22.1.2014
Elektrický midibus Siemens/Rampini, o němž jsme na
našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v
Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po
slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 bude ve dnech
22. – 26. 1. 2014 následovat provoz na zvláštních (vložených) spojích
linky 216.
Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní
městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46 míst, z
toho 13 k sezení a 33 k stání (respektive 1 místo pro osobu na vozíku a
26 míst k stání). K pohonu slouží asynchronní trakční motor Siemens
ELFA o výkonu 85 kW/150 kW plus IGBT trakční střídač a nabíjecí měnič
Siemens. Elektrickou energii mu dodávají lithium-feritové trakční
baterie se jmenovitou energií 96 kWh o nabíjecím napětí 600 V,
respektive 750 V DC, 3× 400 V, 50 Hz.
Jeho charakteristickým rysem je průběžné dobíjení pomocí
dvoupólového pantografového sběrače na konečné zastávce z dvoustopého
trakčního vedení 600 V DC trolejbusového typu (resp. z odbočky
tramvajového vedení doplněné o druhý vodič připojený ke kolejnici),
doplněné o noční vyrovnávací dobíjení na plnou kapacitu baterií.
Dvanáct těchto elektrobusů již od loňského roku úspěšně
slouží podniku Wiener Linien, provozovateli vídeňské MHD, na okružních
linkách 2A a 3A v historickém centru Vídně. Další informace včetně
zkušeností z provozu lze nalézt ve studii E-mobilita v MHD.
Ke zkušebnímu provozu v Praze bylo zřízeno dobíjecí
místo pro průběžné dobíjení v obratišti autobusů Bořislavka. Zde se
nachází tramvajová měnírna, z níž byly jednoduchým způsobem vyvedeny
vodiče pro dobíjení (viz foto dole). 
Linka 216 pražské MHD je charakteristická kopcovitým
terénem. Prozatím se ukazuje, že elektrobus s převody nastavenými na
rovinaté podmínky ve Vídni je v kopcích pomalejší. Je to však pouze
mechanická záležitost. Stejný typ elektrobusu s převody nastavenými na
horský terén se plně osvědčil během světového lyžařského šampionátu v
rakouském Schladmingu, kde přepravil kolem 6 tisíc cestujících a
najezdil více než tisíc km.
Zatímco řada dopravních podniků v ČR se o elektrobusy
živě zajímá, pražský dopravce se k tomuto typu dopravního prostředku až
dosud stavěl spíše rezervovaně. Pravděpodobným důvodem jsou nepříznivé
zkušenosti z provozu italského elektrického minibusu ZEUS v roce 2009
na lince 292, který byl poznamenán množstvím mechanických závad. Šlo
tedy spíše o výběr nevhodného konkrétního produktu než o systémový
problém. Věřme, že se elektrobusu Siemens/Rampini podaří tuto nedůvěru
v perspektivní dopravní prostředek překonat.
redakce
Foto:
archiv redakce Přečtěte si také další související články v rubrice Elektromobilita:
8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími 
21.3.2014
Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými
technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil
odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel
od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto
zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti
konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné
připojení. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
17.1.2014 Anglické město Milton Keynes, o němž jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických vozidel, má
od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě:
Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního
řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována
elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně zahájen britským ministrem dopravy 9.
1. 2014. 
8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti
Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26
nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu
i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které
jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k
historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových
tratí. 
13.12.2013 New Routemaster nebo též Nový autobus pro Londýn (New
bus for London – viz foto vlevo) je posledním modelem tradičního patrového
londýnského autobusu. Jeho design vychází ze známého tradičního modelu
Routemaster, odtud pojmenování. Jeho nasazení v provozu je sledováno
nejen autobusovými nadšenci, ale i politiky a ekology. Jde totiž o
sériový diesel-hybrid, který díky své moderní konstrukci ušetří nejen
palivo, ale i velmi významný podíl emisí včetně NOx a pevných částic. 
16.9.2013
Britská dopravní agentura Transport for Great
Manchester (TfGM), spravující veškerou hromadnou dopravu v
manchesterské aglomeraci, provozovanou soukromými dopravci, plánuje
další rozšíření hybridních pohonů pro školní autobusy, jakožto
významnou investici do ekologické hromadné dopravy i do ekologického
povědomí mladé generace. Hybridní autobusy využívají i další zajímavé
přepravní služby v Manchesteru.
12.9.2013
Začátkem září 2013 měl v německém Braunschweigu
premiéru systém indukčního dobíjení Bombardier PRIMOVE. Jako první na
světě byl použit u standardního 12m elektrobusu a při dobíjení přenáší
výkon 200 kW. Bezpečnost tohoto vysoce výkonného přenosu garantuje uznávaná německá
zkušební organizace TÜV SÜD, s níž výrobce úzce spolupracuje a která
schválila tento dobíjecí systém pro provoz na veřejných komunikacích. 
1.9.2013 Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|