Elektrické autobusy v Manchesteru
16.9.2013
Britská dopravní agentura Transport for Great
Manchester (TfGM), spravující veškerou hromadnou dopravu v
manchesterské aglomeraci, provozovanou soukromými dopravci, plánuje
další rozšíření hybridních pohonů pro školní autobusy, jakožto
významnou investici do ekologické hromadné dopravy i do ekologického
povědomí mladé generace. Hybridní autobusy využívají i další zajímavé
přepravní služby v Manchesteru.
TfGM provozuje, resp. kontrahuje, celkem 81 žlutých
školních autobusů, svážejících děti do škol v celé aglomeraci. Tento
park zahrnuje 39 „zelených“ diesel-hybridních autobusů. Deset dalších
by mělo přibýt během následujících dvanácti měsíců.
Výlučně diesel-hybridní pohony mají také autobusy na
okružních linkách Metroshuttle, spojujících nádraží a parkoviště s
nákupními a kancelářskými středisky v centru Manchesteru. Přeprava na
těchto linkách je pro cestující zdarma. Dotována je z prostředků TfGM,
města Manchesteru, developerské společnosti Allied London a
provozovatele parkovišť NCP.
Veškerý park diesel-hybridních autobusů ve správě TfGM
by se tak v nejbližším období měl přiblížit třem stům. K nim by měly
přibýt i tři elektrobusy, první svého druhu v manchesterské aglomeraci.
V plánu je i síť dobíjecích stanic pro elektromobily.
Městská lehká železnice Metrolink je kromě toho napájena elektřinou z
obnovitelných zdrojů jako další příspěvek k „zelenému“ městu, odedávna
průmyslovému.
Tyto plány a zkušenosti jsou dalším příkladem přístupu
velkých evropských metropolí k ekologické hromadné dopravě, kde
základem je městská elektrická kolejová doprava doplněná elektrickými
autobusy. Mezi nimi jsou elektrobusy vnímány jako cílové řešení a
diesel-hybridní pohony jako ekologičtější alternativa ke standardním
dieselovým pohonům. Ke stejným závěrům dospěla i studie „E-mobilita v
MHD“, zpracovaná provozovatelem našeho portálu, která je volně ke
stažení zde.
Inspirující pro česká města je také systém
alternativního financování hromadné dopravy se zapojením soukromých
subjektů, například developerských firem, které z ní profitují. Toto
téma bude rovněž probíráno na připravovaném semináři Elektrické
autobusy pro město, jehož odborným garantem je provozovatel tohoto
portálu. Bližší informace o semináři zde. redakce
Ilustrační
foto: archiv redakce
Další informace zde Přečtěte si také další související články v rubrice Elektromobilita:
8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími 
21.3.2014
Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými
technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil
odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel
od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto
zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti
konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné
připojení. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
22.1.2014
Elektrický midibus Siemens/Rampini, o němž jsme na
našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v
Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po
slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve dnech
22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích
linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní
městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46 míst 
17.1.2014 Anglické město Milton Keynes, o němž jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických vozidel, má
od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě:
Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního
řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována
elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně zahájen britským ministrem dopravy 9.
1. 2014. 
8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti
Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26
nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu
i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které
jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k
historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových
tratí. 
3.1.2014 Na prestižní mezinárodní výstavě Busworld Kortrijk 2013
v říjnu loňského roku byl oficiálně představen nekonvenční koncept
elektrobusu o standardní délce 12 m vyvinutý v rámci francouzského
programu ELLISUP (viz foto). Tento futuristicky pojatý koncept přináší
řadu velmi zajímavých inovací. Více než dva měsíce poté však odborné
veřejností stále zůstávají nezodpovězené mnohé otázky k jeho technickým
a provozním parametrům, k nimž jsou k dispozici jen velmi kusé a značně
roztříštěné informace. 
23.12.2013
Jeden z provozovatelů londýnských městských
autobusů, společnost Go-Ahead London, zahájil 19. prosince 2013 v
Londýně dopravu cestujících elektrobusy. Na linkách 507 a 521 vedoucích
rušným centrem Londýna začal zkušebně provozovat dva 12m elektrobusy
čínského výrobce BYD. Jedná se o tzv. noční elektrobusy, u nichž
výrobce udává dojezdovou vzdálenost na jedno nabití baterií dostatečnou
pro celodenní provoz. 
13.12.2013 New Routemaster nebo též Nový autobus pro Londýn (New
bus for London – viz foto vlevo) je posledním modelem tradičního patrového
londýnského autobusu. Jeho design vychází ze známého tradičního modelu
Routemaster, odtud pojmenování. Jeho nasazení v provozu je sledováno
nejen autobusovými nadšenci, ale i politiky a ekology. Jde totiž o
sériový diesel-hybrid, který díky své moderní konstrukci ušetří nejen
palivo, ale i velmi významný podíl emisí včetně NOx a pevných částic. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
1.9.2013 Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|