![]() |
|
![]() |
Přečtěte si: Elektromobilitu je třeba rozvíjet a propagovat s rozmyslem: Zpráva z konference Chytrá elektrická doprava v praxi |
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Zajímavost roku 2013: projekt ELLISUP
Program ELLISUP probíhá od roku 2009 pod správou Francouzské agentury pro životní prostředí a hospodaření s energií ADEME. Ta také poskytla dotaci 9,74 mil. € ze svého fondu pro demonstraci výsledků výzkumu. Program je řízen společností Iveco Bus. Projektový tým dále tvoří výrobní společnost Michelin – státní dopravce RATP provozující mj. městskou a příměstskou dopravu v pařížském regionu, energetická společnost EDF, Francouzská agentura pro atomový výzkum CEA, a organizace IFP Energies Nouvelles, IFSTTAR (Francouzský institut pro vědu a technologii pro dopravu, plánování, vývoj a sítě), ERCTEEL (zpracovatel obchodní a technické studie) a RECUPYL (specialisté na recyklace baterií). Ve středisku CEA v Grenoble a v Paříži proběhlo testování vozidla v provozních podmínkách. Plně elektrický koncept ELLISUP navazuje na modulární diesel-hybridní koncepci. Jeho charakteristickým rysem je – vedle nezvykle řešené karoserie – také elektrický pohon pomocí motoru zabudovaného přímo do kola, vyvinutý společností Michelin, který je používán u čtyř z osmi kol vozidla. Díky tomuto řešení lze podle výrobce zvětšit obsaditelnost elektrobusu oproti standardnímu autobusu o 10 % (podle jiných zdrojů až o 20 %) při současném zvětšení prostoru pro cestující, a tím zlepšit celkový jízdní komfort. Uvedený pohon zároveň podle výrobce snižuje hlučnost na 69 dB (pro srovnání, u elektrobusů SOR v Ostravě byla naměřena hlučnost 72 dB). Jako zdroj energie slouží lithium-iontové baterie v kombinaci se superkapacitory, dobíjené během několika minut na konečné zastávce pomocí pantografu. Ve zkušebním středisku CEA byly takto dobíjeny výkonem 200 kW během pěti minut. Podle výrobce stačí jedno 4minutové nabití na 8km jízdu. Koncept ELLISUP je vybaven i jinými zajímavými technologiemi. Je jimi především bezpečnostní systém, zahrnující stereoskopické kamery a analyzátor obrazu, který detekuje pohyb lidí a vozidel v okolí autobusu a včas reaguje výstražným signálem. K jeho příslušenství patří i adaptivní nepřímé LED osvětlení. Předpokládá se, že celoživotní náklady tohoto elektrobusu se budou pohybovat mezi dieselovým autobusem a trolejbusem. S politováním lze konstatovat, že odborná veřejnost prozatím nemá k dispozici jeden spolehlivý informační zdroj, který by jí souhrnně představil hlavní technické a provozní parametry tohoto velmi zajímavého konceptu. Rovněž některá tvrzení o významném inovačním počinu plně elektrického autobusu s neomezeným dojezdem, která jsou s tímto konceptem spojována, mohou působit jako zavádějící. Jak patrno ze studie „E-mobilita v MHD“ a z dalších článků v naší rubrice Elektromobilita, elektrobusy zaznamenávají významný rozvoj již od počátku dvoutisících let. Průlomový je tedy jistě nezávislý pohon kol a konstrukční řešení vozidla. Nikoli však elektrobus jako dopravní prostředek ani koncepce průběžného dobíjení, například právě pomocí pantografu, které je již dnes bez problémů provozováno u elektrobusů Siemens/Rampini ve Vídni (viz výše uvedená studie) a zkouší se i jinde ve světě, například v Sao Paulu. Také kombinace baterií a superkapacitorů je již úspěšně zkoušena například u českého projektu TriHyBus, nebo u diesel-hybridního autobusu Škoda H12. Otázky budí udávaný dojezd na jedno nabití ve spojení s dobou dobíjení. Jednoduše řečeno, 8 km je příliš krátká vzdálenost na přejezd mezi dvěma konečnými stanicemi a 4 minuty je příliš dlouho na dobíjení v nácestné zastávce. Nelze vyloučit, že ELLISUP předpokládá kromě čtyřminutového dobíjení výkonem 200 kW na konečné stanici také několikavteřinové dobíjení vyššími výkony v nácestných zastávkách, které by umožnilo odpovídajícím způsobem prodloužit dojezd, tak jako je tomu například u systému ABB TOSA, podrobně popsaného ve výše uvedené studii. Bez znalosti příslušných provozně technických údajů je to však pouhá spekulace. Nezbývá tedy než věřit, že publicita konceptu ELLISUP bude do budoucna méně skoupá na informace pro odborníky z celého světa, aby mohli sami posoudit, nakolik tento projekt skutečně odstartoval novou éru v dějinách městské dopravy. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Iveco Tisková zpráva o projektu ELLISUP zde Informace výrobce o produktu zde Další fotografie konceptu ELLISUP zde
Elektrobus Solaris s indukčním dobíjením v pravidelném provozu s cestujícími
Netradiční nabíjecí zařízení pro elektrická vozidla od Multi-Contact
Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů
Elektrobus Siemens/Rampini na zkoušku v Praze
Indukčně dobíjené elektrobusy v Milton Keynes
APS: deset let provozu tramvají bez troleje
Zajímavost roku 2013: projekt ELLISUP
Elektrobusy BYD: testovací provoz v Londýně a otevřené otázky k údajům výrobce
New Routemaster: diesel-hybridy dále ozdravují londýnskou dopravu
Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|