Elektrobus Solaris s indukčním dobíjením v pravidelném
provozu s cestujícími
8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími na okružní městské lince M19, provozované
dopravním podnikem Braunschweiger Verkehrs-AG.
Nasazení do provozu předcházel zkušební provoz, při němž
elektrobus ujel téměř 3000 km a absolvoval 280 nabíjecích cyklů spolu s
dalšími testy elektrické a elektromagnetické bezpečnosti.
Od října 2014 se předpokládá nasazení dalších čtyř
elektrobusů. Tentokrát půjde o 18m e-busy Solaris Urbino 18 electric,
což bude světová premiéra 18m elektrobusů s indukčním dobíjením a jeden
z mála případů provozu elektrobusů o této délce a kapacitě.
Průkopníkem indukčního dobíjení elektrobusů je
společnost Conductix-Wampfler, jehož systém IPT slouží již od roku 2005
v italském Turíně (podrobnosti viz v naší studii „E-mobilita v MHD“) a odnedávna
také v anglickém městě Milton Keynes. V obou
případech však jde o midibusy o délce cca 7 až 9 m a přenášený výkon
při nabíjení činí 60 kW.
Systém PRIMOVE poprvé aplikuje indukční dobíjení u
standardních 12m a 18m vozidel při několikanásobně vyšším přenášeném
výkonu 200 kW. Ten umožňuje 12m elektrobusu průběžné dobíjení během 10
minut pobytu na konečné zastávce na kapacitu plně dostačující pro 12 km
trasu. Elektrobusu proto jako zásobníky energie stačí trakční baterie o
kapacitě 60 kWh, což šetří prostor a náklady. 18m elektrobusy s 90 kWh
bateriemi budou kromě toho dobíjeny během několika sekund pobytu na
dvou zastávkách na trase. Na plnou kapacitu jsou trakční baterie dobity
přes noc v depu.
Indukční dobíjení elektrobusů v Braunschweigu je
zaváděno v rámci projektu Emil (Elektromobilität mittels induktiver
Ladung, tedy elektromobilita skrze indukční nabíjení) s finanční
podporou německého Spolkového ministerstva dopravy, stavebnictví a
městského rozvoje. redakce Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Solaris
Další informace zde Přečtěte si také další související články v rubrice Elektromobilita:
21.3.2014
Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými
technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil
odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel
od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto
zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti
konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné
připojení. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
22.1.2014
Elektrický midibus Siemens/Rampini, o němž jsme na
našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v
Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po
slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve dnech
22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích
linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní
městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46 míst 
17.1.2014 Anglické město Milton Keynes, o němž jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických vozidel, má
od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě:
Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního
řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována
elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně zahájen britským ministrem dopravy 9.
1. 2014. 
8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti
Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26
nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu
i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které
jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k
historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových
tratí. 
3.1.2014 Na prestižní mezinárodní výstavě Busworld Kortrijk 2013
v říjnu loňského roku byl oficiálně představen nekonvenční koncept
elektrobusu o standardní délce 12 m vyvinutý v rámci francouzského
programu ELLISUP (viz foto). Tento futuristicky pojatý koncept přináší
řadu velmi zajímavých inovací. Více než dva měsíce poté však odborné
veřejností stále zůstávají nezodpovězené mnohé otázky k jeho technickým
a provozním parametrům, k nimž jsou k dispozici jen velmi kusé a značně
roztříštěné informace. 
23.12.2013
Jeden z provozovatelů londýnských městských
autobusů, společnost Go-Ahead London, zahájil 19. prosince 2013 v
Londýně dopravu cestujících elektrobusy. Na linkách 507 a 521 vedoucích
rušným centrem Londýna začal zkušebně provozovat dva 12m elektrobusy
čínského výrobce BYD. Jedná se o tzv. noční elektrobusy, u nichž
výrobce udává dojezdovou vzdálenost na jedno nabití baterií dostatečnou
pro celodenní provoz. 
13.12.2013 New Routemaster nebo též Nový autobus pro Londýn (New
bus for London – viz foto vlevo) je posledním modelem tradičního patrového
londýnského autobusu. Jeho design vychází ze známého tradičního modelu
Routemaster, odtud pojmenování. Jeho nasazení v provozu je sledováno
nejen autobusovými nadšenci, ale i politiky a ekology. Jde totiž o
sériový diesel-hybrid, který díky své moderní konstrukci ušetří nejen
palivo, ale i velmi významný podíl emisí včetně NOx a pevných částic. 
1.9.2013 Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|