Přečtěte si:  Pozvánka na AMPER 2024






Pozvánky na akce


Stalo se
























Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

Studie ve formátu pdf je ke stažení zde

The study Urban Transport E-mobility

A paper in English summarizing the study results for download

1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

Studii zpracovala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která rovněž provozuje náš internetový portál. Hlavním příjemcem je Sdružení dopravních podniků ČR. Zaujme však nejen dopravce, ale také objednatele přepravy z řad státní správy a samosprávy, jiné instituce ve veřejných službách, školy a všechny další čtenáře, kteří se o problematiku elektrických autobusů zajímají z profesních důvodů i z obyčejného nadšení.

Na základě souhrnných zpráv z EU a USA, výsledků dvanácti případových studií z konkrétního provozu elektrických autobusů a dalších informací od výrobců a provozovatelů studie analyzuje dosavadní výsledky, vývojové trendy, příležitosti a omezení těchto dopravních prostředků. Studie v této souvislosti představuje také vybrané konkrétní produkty (vozidla a zařízení), které dnes nabízí trh. Přitom zároveň boří některé zažité stereotypy, například o „ekologických“ autobusech na CNG, „nespolehlivých“ diesel-hybridech, „prakticky nepoužitelných“ akumulátorových elektrobusech nebo o „laboratorních pokusech“ s autobusy na vodíkové palivové články.

Ze studie je patrno, jak se elektrické autobusy díky současným technologiím a specifickému charakteru provozu v městské dopravě stávají dopravním prostředkem s výhodnými provozními, ekologickými i ekonomickými vlastnostmi, jejichž přínosy přesahují z odvětví dopravy do inteligentního řízení energetických sítí. Důležité přitom je především vybrat správný produkt pro požadavky daného konkrétního přepravního trhu. Studie ukazuje, jak toho dosáhnout.

redakce Proelektrotechniky.cz

Ilustrační foto: archiv redakce

Studie ve formátu pdf je ke stažení zde

Studie v aktuální verzi 2015 ve formátu pdf je ke stažení zde

Přečtěte si také:

Aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

31.3.2015 Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in hybridních autobusů a parciálních trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu při SDP ČR. 


Elektrobus Solaris s indukčním dobíjením v pravidelném provozu s cestujícími

8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12 electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m elektrobusu s cestujícími  


Netradiční nabíjecí zařízení pro elektrická vozidla od Multi-Contact

21.3.2014 Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné připojení. 


Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů

20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy.


Elektrobus Siemens/Rampini na zkoušku v Praze

22.1.2014 Elektrický midibus Siemens/Rampini, o němž jsme na našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve dnech 22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46 míst 


Indukčně dobíjené elektrobusy v Milton Keynes

17.1.2014 Anglické město Milton Keynes, o němž jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických vozidel, má od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě: Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně zahájen britským ministrem dopravy 9. 1. 2014. 


APS: deset let provozu tramvají bez troleje

8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26 nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových tratí. 


Zajímavost roku 2013: projekt ELLISUP

3.1.2014 Na prestižní mezinárodní výstavě Busworld Kortrijk 2013 v říjnu loňského roku byl oficiálně představen nekonvenční koncept elektrobusu o standardní délce 12 m vyvinutý v rámci francouzského programu ELLISUP (viz foto). Tento futuristicky pojatý koncept přináší řadu velmi zajímavých inovací. Více než dva měsíce poté však odborné veřejností stále zůstávají nezodpovězené mnohé otázky k jeho technickým a provozním parametrům, k nimž jsou k dispozici jen velmi kusé a značně roztříštěné informace. 


Elektrobusy BYD: testovací provoz v Londýně a otevřené otázky k údajům výrobce

23.12.2013 Jeden z provozovatelů londýnských městských autobusů, společnost Go-Ahead London, zahájil 19. prosince 2013 v Londýně dopravu cestujících elektrobusy. Na linkách 507 a 521 vedoucích rušným centrem Londýna začal zkušebně provozovat dva 12m elektrobusy čínského výrobce BYD. Jedná se o tzv. noční elektrobusy, u nichž výrobce udává dojezdovou vzdálenost na jedno nabití baterií dostatečnou pro celodenní provoz. 


New Routemaster: diesel-hybridy dále ozdravují londýnskou dopravu

13.12.2013 New Routemaster nebo též Nový autobus pro Londýn (New bus for London – viz foto vlevo) je posledním modelem tradičního patrového londýnského autobusu. Jeho design vychází ze známého tradičního modelu Routemaster, odtud pojmenování. Jeho nasazení v provozu je sledováno nejen autobusovými nadšenci, ale i politiky a ekology. Jde totiž o sériový diesel-hybrid, který díky své moderní konstrukci ušetří nejen palivo, ale i velmi významný podíl emisí včetně NOx a pevných částic. 


 

Naše tipy






























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services