Kolejová MHD: trendy v technologii, organizaci a
financování 11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, (prezentaci si můžete stáhnout níže) na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. Ukázal zde následující důležité
aspekty současné kolejové MHD:
V rámci kolejové městské dopravy se profilují především systémy
městských rychlodrah a lehkých železnic tramvajového typu. Neosvědčují
se naproti tomu kombinované (hybridní) systémy tam, kde jedinečnost
technologie a z ní plynoucí náklady nejsou vyváženy provozně
ekonomickými přínosy (např. u systému tramvaj-metro v Amsterodamu).
Mezi hlavní trendy v technologii městských rychlodrah patří provoz
vlaků bez strojvedoucích, ať už pomocí zabezpečovacího zařízení typu
CBTC nebo systémů založených na kolejových obvodech. Systémy CBTC se
zároveň uplatňují i v provozu se strojvedoucími. Mezi další
technologické trendy v kolejové MHD patří například rekuperace brzdné
energie do veřejné distribuční sítě, úspory energií v dopravních
prostředcích i stanicích, „catenary-free operation (tedy provoz
částečně bez troleje) nebo větší uplatnění nástupištních stěn u
rychlodrah. 
Složitost technologií vyvolává snahu organizovat dodávku, případně
údržbu i provozování, městských kolejových systémů jako zakázku „na
klíč“ nebo koncesi. Pro všechny tyto formy je charakteristické větší
zapojování dodavatelů do organizace dodání a zajištění
provozuschopnosti celého systému spolu se sdílením investičních a
provozních rizik.
Vzhledem k investiční náročnosti takovýchto dopravních projektů je
zároveň stále více uplatňováno financování z více zdrojů, a to jak
veřejných, tak soukromých v rámci nejrůznějších forem veřejně
soukromých partnerství (PPP). V této souvislosti je i snaha zapojit do
financování velkých dopravních projektů soukromé subjekty, které z
dopravní obsluhy profitují, jako jsou například majitelé pozemků,
developeři nebo provozovatelé parkovišť.
Neexistuje přitom žádné univerzální nebo ideální organizační a finanční
schéma. Vždy je nutno přistupovat k řešení z pohledu konkrétních
podmínek, požadavků a omezení daného dopravního systému. 
Elektrická kolejová MHD je zároveň oblastí, kde dochází k
nejvýznamnějším energetickým úsporám a ekologickým efektům v městské
dopravě, jak ukazují i grafy v tomto článku. Svým významem tak značně
přesahuje samotné odvětví dopravy, zejména v kontextu uplatňování prvků
smart grids.
Všem uvedeným trendům by měla odpovídat i jejich priorita v rámci
veřejné podpory čisté mobility a způsob uplatňování této podpory. Zde
by – místo šetření za každou cenu a strategie „od voleb k volbám“ – měl
být spíše prosazován dlouhodobý pohled na finanční a sociálně
ekonomické účinky dopravního systému při kombinaci finančních zdrojů,
efektivní organizaci investičních projektů a efektivní organizaci a
řízení provozu. redakce Proelektrotechniky.cz
Obrázky a foto:
archiv redakce Prezentace obsahující také příklady ze zahraničí je ke stažení zde: Jakub Slavík: Současné trendy v kolejové MHD Přečtěte si také další
související články z naší rubriky Elektromobilita:
22.5.2014 Jak byla v květnu 2014 informována světová veřejnost,
začne již v tomto roce budování japonské magnetické rychlodráhy
(maglev) Chuo Shinkansen mezi Tokiem a městem Nagoya, jejíž celková
délka bude 286 km a vlaky zde pojedou rychlostí více než 400 km/h.
Magnetická rychlodráha patří japonské železniční společnosti JR Central
a její první 43km úsek se již používá k testování vlaků. 
12.3.2014
Škoda Transportation zkouší ve svém areálu po
úspěšné certifikaci od února 2014 tramvaj vybavenou zásobníkem energie
pro provoz mimo trolejové vedení. Toto své řešení zkouší na tramvaji
typu Škoda 28T. Technologie s využitím baterií 
6.3.2014 Zásobníky
energie v podobě baterií nebo superkapacitorů jako prostředku k úspoře
trakční energie v síti trolejbusů nebo lehké kolejové MHD se zabývají
mnohé rozvojové projekty a programy, například evropský projekt
TROLLEY. Začátkem března 2014 byla odborná veřejnost seznámena s
významnými 20% úsporami trakční energie, dosahovanými pomocí
superkapacitorů i u systému „těžkého“ metra v jihokorejském Soulu. 
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení
šetří tramvaje přes 10 % energie. 
4.2.2014 Jihojaponské
železnice (JR East, JRE), o nichž na našem portále průběžně píšeme
především v souvislosti s automatizací provozu,
přicházejí nyní s další zajímavostí: 22. ledna 2014 zde na trati
Karasuyama Line začal zkušební provoz prototypové elektrické jednotky
řady EV-E301 poháněné elektrickou energií z trakčního vedení 1,5 kV DC
nebo z baterií. Elektrická jednotka přezdívaná „Accum“ je odvozena od
experimentálního elektrického vozu, který byl již na této trati
testován v roce 2012. 
8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti
Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26
nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu
i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které
jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k
historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových
tratí. 
11.12.2013 Zatímco v mnoha zemích (včetně ČR) jsou trolejbusy
ohroženým druhem elektrické dopravy kvůli své nákladné infrastruktuře,
v britském Leedsu se plánuje jejich zavedení, přesněji znovuzavedení:
Leeds jako první britské město provozoval trolejbusy již od roku 1911,
ve dvacátých a sedmdesátých letech minulého století zde však byly
trolejbusy zrušeny. 
28.10.2013
Na internetových stránkách evropského projektu
TROLLEY byla koncem září 2013 zveřejněna videoprezentace s českými
titulky. Video představuje rozhovory s představiteli municipalit a
městských dopravců partnerských měst projektu TROLLEY: Salzburg
(Rakousko), Brno, Eberswalde (Německo), Parma (Itálie), Gdynia (Polsko)
a Szeged (Maďarsko). Z rozhovorů je zřejmé, že tito činitelé považují
trolejbusy za důležitou součást elektromobility ve městech
4.10.2013 V albánském hlavním městě Tirana se připravuje velký
projekt veřejně soukromého partnerství (PPP) pro městskou síť lehké
železnice tramvajového typu. Projekt zahrnuje nový multimodální
dopravní terminál TPTT a celkem 17 km tramvajových tratí, dodávané v
rámci dvou koncesí. 

|