SelTrac na JRE: první zahraniční automatizace železnic
na japonském trhu
13.1.2014 Vítězem soutěže o dodavatele technologie pro automatický
provoz na trati Joban Jihojaponských železnic (JRE) se začátkem roku
2014 stala francouzská společnost Thales se svým osvědčeným systémem
CBTC značky SelTrac, instalovaným již na více než 1300 km tratí v rámci
55 dopravních projektů po celém světě. SelTrac se tak stane prvním
automatickým systémem vedení vlaků v Japonsku pocházejícím od
nejaponského dodavatele. 
Systém SelTrac bude instalován na trati Ayase – Toride o
délce 29,7 km se 14 stanicemi. Jeho vozidlovou částí bude vybaveno 77
souprav určených pro provoz na této trati.
Od systému CBTC s rádiovým přenosem se očekávají
příznivé provozní, finanční a personální efekty. Jde především o
snížení objemu kabeláže podél trati a odstranění kolejových obvodů.
Díky tomu se předpokládají i menší požadavky na počet kvalifikovaných
dělníků pro údržbu, což je v Japonsku, potýkajícím se se stárnutím své
populace, vnímáno jako významná příležitost.
Funkční vlastnosti tohoto CBTC by měly být porovnány s
japonskou technologií pro automatické vedení vlaku typu ATACS,
využívající rovněž princip pohyblivého bloku. Její pilotní provoz
proběhl na trati Jihojaponských železnic Senseki a jeho další instalace
se předpokládá v roce 2017 na 37 km dlouhé trati Saikyo.
redakce
Foto ©
Railway Gazette International
Další informace o projektu zde
Další informace o systému SelTrac zde Přečtěte si také další
související články z naší rubriky Automatizace dopravy:
27.2.2014
Londýnská lehká městská železnice Docklands Light
Railway (DLR) využívající technologii CBTC pro provoz bez
strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost
vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní
řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním
provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost
pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce
2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou
dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých
předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv lidského faktoru. 
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení
šetří tramvaje přes 10 % energie. 
28.11.2013
Dva světoví konkurenti v oboru automatizace
železnic, Siemens Rail Automation a Bombardier Transportation, oznámili
ve druhé polovině listopadu 2013 velkou společnou zakázku na
automatizaci příměstských železnic ve státě New York (USA) technologií
Positive Train Control (PTC). Zadavatelem je Metropolitan
Transportation Authority (MTA). 
14.11.2013 Koncem letošního roku se očekává první kolo výzev pro
Horizon 2020, rámcový program EU pro výzkum a inovace. Tento program je
„vlajkovou lodí“ EU pro zajištění její globální konkurenceschopnosti.
Tomu odpovídá i jeho rozpočet na období 2014 – 2020, který činí více
než 70 mld. €. Jednou z oblastí, na něž se program zaměřuje, je i ekologicky čistá a
integrovaná doprava. 
11.11.2013 Začátkem listopadu 2013 oznámila společnost Siemens
svoji smlouvu na dodání veškerého zabezpečovacího zařízení pro plně
automatizovanou železnici pro nákladní dopravu v Mosambiku, dlouhou 912
kilometrů. Trať o rozchodu 1067 mm je součástí koridoru Nacala a slouží
k přepravě uhlí z dolů Moatize do přístavu. Trať bude vybavena
zabezpečovacím zařízením Train Sentinel PTC, využívajícím technologii
tzv. pozitivního ovládání vlaků (positive train control) 
5.11.2013 Tunel Marmaray, železniční projekt století spojující pod Bosporskou
úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro
provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel
ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z
obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi
stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského
železničního koridoru dlouhého 77 km 
4.11.2013
V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení
výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control,
tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů
automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci
prováděna. O systémech CBTC jsme psali již
mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
19.9.2013
K prvnímu CBTC v městě Hyderabad, o němž jsme psali v
článku První CBTC v Indii, brzy přibude v Indii
další metro s tímto systémem automatického řízení a zabezpečení
provozu. Společnost Bombardier podepsala v polovině září 2013 smlouvu s
provozovatelem metra v indickém hlavním městě Dilí Delhi Metro Rail
Corporation (DMRC) na dodávku zabezpečovacího zařízení CBTC typu
Bombardier CITYFLO 650 s rádiovým přenosem signálu pro linku metra 7
26.7.2013 Léto 2013 je v Londýně a Paříži ve znamení konverze linek metra na
zabezpečovací systémy typu CBTC (Communication Based Train Control). V
polovině června 2013 získala společnost Bombardier Transportation
smlouvu na rekonstrukci zabezpečovacího zařízení všech podpovrchových
linek londýnského metra, začátkem července bylo uvedeno do provozu
rekonstruované zabezpečovací zařízení od společnosti Thales na 8km
úseku Severní linky (Northern line) londýnského metra a v polovině
července bylo rozhodnuto o konverzi linky 4 pařížského metra na
bezobslužný provoz. 
4.7.2013
Pracovníci českého vývojového a prototypového centra
společnosti Siemens vyvinuli bezdrátovou inteligentní výhybku pro
železnici, která komunikuje s centrálním systémem a ostatními výhybkami
v kolejišti. Například po přejezdu vlaku výhybka pošle druhé zprávu a
automaticky ji přestaví podle toho, ze které koleje se k ní vlak blíží. 
14.6.2013 Prvním dopravním systémem na světě, který v městské
hromadné dopravě využívá technologii Bombardier Innovia Monorail 300 –
monorail s provozem bez strojvedoucích, se stane linka 15 v Sao Paulu,
nazývaná též Stříbrná linka nebo Expresso Tiradentes. Na světovém
kongresu UITP v Ženevě na konci května 2013 bylo tomuto projektu
uděleno ocenění „Intermodální inovace“ 
29.5.2013
Ve švédských železnorudných dolech LKAB Kiruna se v
hloubce 1365 m pod zemí konala 22. května 2013 netradiční slavnost:
Byla otevřena 12 km dlouhá normálně rozchodná automatická železnice pro
nákladní provoz bez strojvedoucích. Tato železnice využívá
automatizační techniku integrující vlakový provoz s pohyblivými bloky,
zajišťovaný pomocí RF přenosu, a logistické operace v koncových bodech 

|