Inteligentní tramvaj v Linci šetří energii
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Jak oznámila koncem ledna 2014 firma
Kapsch CarrierCom, která je dodavatelem „inteligentních“ technologií,
šetří tramvaje díky tomuto řešení přes 10 % energie.
23 tramvají typu Bombardier Cityrunner, provozovaných
LINZ AG LINIEN, je vybaveno senzory. Ty snímají nepřetržitě cca 50
provozně technických parametrů, shromažďují je v „černé skříňce“
tramvaje a přenáší do dispečinku, kde jsou vyhodnocovány a využívány v
provozu a údržbě tramvají. Nejpatrnějším přínosem je zmíněná 10,2%
úspora energie, především díky optimalizaci topení v tramvaji a režimu
jízdy při rozjezdech a brzdění včetně rekuperace do sítě. To odpovídá
roční úspoře 85 tun oxidů uhlíku. Dalším přínosem jsou informace o
okamžitém stavu každého vozidla, které umožňují optimalizovat režim
údržby, a tím snižovat související náklady. Jinou příležitost nabízejí
například senzory detekující okamžitou polohu a obsazenost tramvaje,
jejichž informace mohou v budoucnu využít přes svá mobilní zařízení
také cestující.
Použitá technologie Kapsch je dodávána jako modulární
řešení, vhodné pro zabudování do jakéhokoliv dopravního prostředku –
tramvaje, autobusu nebo městské rychlodráhy.
Technologie M2M obecně nejsou v městské dopravě
novinkou, jejich doménou však až dosud byly především městské
rychlodráhy, pracující v bezobslužném režimu. Komunikace M2M je
základem zabezpečovacích technologií CBTC, které umožňují řízení vlaků
bez zásahu strojvedoucího (ať už je ve vozidle fyzicky přítomen či
nikoliv). Online přenos provozních informací se kromě toho používá i u
bezobslužných vlaků pracujících s technologií kolejových obvodů a
pevného bloku, například v kodaňském metru.
Příklad Lince nicméně ukazuje, že řešení M2M lze vhodným
způsobem využít i u městské tramvajové dopravy. Dále ukazuje, že
takováto řešení mohou být důležitým technickým základem pro praktickou
realizaci konceptu smart cities.
redakce Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Kapsch Group
Další informace zde Přečtěte si také další
související články z naší rubriky Automatizace dopravy:
27.2.2014
Londýnská lehká městská železnice Docklands Light
Railway (DLR) využívající technologii CBTC pro provoz bez
strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost
vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní
řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním
provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost
pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce
2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou
dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých
předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv lidského faktoru. 
5.12.2013 Zabezpečovacím systémem CBTC pro plně bezobslužný provoz budou vybaveny
linky 3 a 6 metra Santiago de Chile. Stane se tak dalším plně
automatickým dopravním systémem na jihoamerickém kontinentě (viz články
v rubrice Automatizace dopravy). Koncem listopadu 2013 uzavřelo
španělsko-kanadské konsorcium společností CAF a Thales smlouvu na
dodávku a údržbu vozidlového parku, zahrnujícího 115 vozů pro linku 3 a
70 vozů pro linku 8, a zabezpečovacího zařízení pro obě uvedené linky. 
24.10.2013 V září 2013 proběhl v Londýně 4. seminář UITP
(mezinárodní unie veřejné dopravy) k problematice automatického metra,
tedy městských rychlodrah. Seminář byl zaměřený na maximalizaci
ekonomických přínosů bezobslužného provozu, porozumění a řízení
lidského rozměru automatizace a na trendy, očekávání a omezení v
automatizaci provozu. Při této příležitosti byl zveřejněn souhrnný
přehled ukazatelů dokumentujících automatický provoz ve světě pod
názvem „2013 Atlas report“. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
9.10.2013
Francouzské město Rennes bude mít druhou linku –
linku B, automatické městské dráhy na pneumatikách systému VAL, Rennes
Metro linku B. Tento systém používá zabezpečovací zařízení CBTC typu
Siemens Trainguard MT pro provoz bez strojvedoucích. Společnost Siemens
ohlásila na začátku října 2013, že získala zakázku na klíč v celkové
hodnotě 178 mil. € na tento projekt. 
19.9.2013
K prvnímu CBTC v městě Hyderabad, o němž jsme psali v
článku První CBTC v Indii, brzy přibude v Indii
další metro s tímto systémem automatického řízení a zabezpečení
provozu. Společnost Bombardier podepsala v polovině září 2013 smlouvu s
provozovatelem metra v indickém hlavním městě Dilí Delhi Metro Rail
Corporation (DMRC) na dodávku zabezpečovacího zařízení CBTC typu
Bombardier CITYFLO 650 s rádiovým přenosem signálu pro linku metra 7
11.9.2013
Provozovatel metra v Hongkongu, společnost MTR
Corporation, uzavřela začátkem září 2013 smlouvu se společností Thales
na první fázi instalace zabezpečovacího zařízení systému CBTC na lince
metra SCL (Shatin to Central Link) propojující západovýchodní a
severojižní kolejový koridor v Hongkongu.
4.9.2013 Koncem
srpna 2013 začal v helsinském metru na prvních třech soupravách
zkušební provoz s technologií CBTC bez strojvedoucích. Soupravy jsou
vybaveny systémem CBTC Siemens Trainguard MT. Předpokládá se, že
postupně bude vybaveno tímto systémem 51 z celkového počtu 54 souprav
helsinského metra od výrobců Strömberg a Bombardier. Vlaky budou
zpočátku jezdit automaticky, ale pod dozorem strojvedoucích, kteří
budou v letech 2015 až 2016 postupně nahrazováni plně bezobslužným
provozem.
15.8.2013
Dalším dopravním systémem využívajícím automatický
provoz se zabezpečovacím zařízením typu CBTC (communication based train
control) bude linka 1 metra v Alžíru. V polovině srpna 2013 podepsal
jeho provozovatel Entreprise Métro d’Alger smlouvu se společností
Siemens na dodávku zabezpečovacího zařízení Trainguard MT pro tuto
linku. 
14.6.2013 Prvním dopravním systémem na světě, který v městské
hromadné dopravě využívá technologii Bombardier Innovia Monorail 300 –
monorail s provozem bez strojvedoucích, se stane linka 15 v Sao Paulu,
nazývaná též Stříbrná linka nebo Expresso Tiradentes. Na světovém
kongresu UITP v Ženevě na konci května 2013 bylo tomuto projektu
uděleno ocenění „Intermodální inovace“ 
31.5.2013 Na světovém kongresu UITP (Mezinárodní unie veřejné
dopravy) na konci května 2013 představila společnost Alstom dvě
průlomová řešení. Prvním je tzv. vehicle-centric CBTC (česky přibližně:
„vozidlově orientované CBTC“) prezentované jako nový produkt Urbalis
Fluence. Druhým je systém integrované automatické rychlodráhy Axonis. 

|