CBTC pro metro v Santiagu de Chile5.12.2013 Zabezpečovacím systémem CBTC pro plně bezobslužný provoz budou vybaveny
linky 3 a 6 metra Santiago de Chile. Stane se tak dalším plně
automatickým dopravním systémem na jihoamerickém kontinentě (viz články
v rubrice Automatizace dopravy). Koncem listopadu 2013 uzavřelo
španělsko-kanadské konsorcium společností CAF a Thales smlouvu na
dodávku a údržbu vozidlového parku, zahrnujícího 115 vozů pro linku 3 a
70 vozů pro linku 8, a zabezpečovacího zařízení pro obě uvedené linky.
Celková hodnota dodávky je 541,9 mil. US$. 
Obě linky metra, používající technologii klasických kovových kolejnic a
zahrnující i nástupištní stěny s dveřmi ve stanicích, jsou nyní ve
výstavbě. Plně klimatizované vlaky o kapacitě 260 osob (viz návrh
interiéru na fotografii) budou uvnitř kromě informačního zařízení pro
cestující vybaveny také průmyslovou televizí. Předpokládá se, že nová
vozidla ušetří oproti dosud vyráběným klimatizovaným vlakům 40 %
energie v jednotkovém přepočtu kW na přepravenou osobu.
Ačkoliv to výrobce výslovně neudává, lze očekávat, že zabezpečovacím
zařízením bude technologie CBTC Thales SelTrac, osvědčená v mnoha
světových dopravních systémech (viz například článek CBTC:
další automatická linka metra v Hongkongu).
redakce
Foto: UITP
Observatory of Automated Metros
Další informace zde Přečtěte si také další
související články z naší rubriky Automatizace dopravy:
3.7.2014 Podpisem
smlouvy na dodávku technologií v červnu 2014 byl učiněn významný krok v
realizaci projektu bezobslužné linky 5 metra v tureckém Istanbulu.
Linka 5 je 16,7 km dlouhá se 16 stanicemi a v celé své délce je
podzemní. 
17.6.2014
Systém dopravy v brazilské metropoli Sao Paulo
dostane pro svoji linku 17, řešenou jako monorail, tedy vozidlo
pohybující se na jedné koleji vedené nad zemí, zabezpečovací zařízení
typu CBTC SelTrac.
V květnu 2014 to oznámil odborné veřejnosti dodavatel této technologie,
společnost Thales. 
5.6.2014 Jak byla v květnu 2014 informována široká odborná
veřejnost, bude v peruánském hlavním městě Limě vybudováno bezobslužné
metro s technologií CBTC na lince 2 a
prodloužení linky 4. Celý tento projekt zahrnující 35 km tratí s 35
podzemními stanicemi, dvě depa a 42 vlakových souprav, je řešen jako
veřejně soukromé partnerství (PPP) typu DBFM/O, tedy
konstrukce, financování, vybudování, provoz a údržba. Projekt zahrnuje
5 let investiční fázi a 30 let provozní fázi. 
16.5.2014
Studenti, učitelé, ale i široká veřejnost v
americkém městě Morgantown používají již od roku 1975 automatický
přepravní systém PRT (personal rapid transit) patřící West Virginia
University. Tento systém nyní dostane zcela nové zabezpečovací zařízení
typu CBTC SelTrac od společnosti Thales na základě komplexní dodávky „na klíč“,
udělené této společnosti na konci dubna 2014. 
6.5.2014 Městská rychlodráha v Singapuru bude mít instalován
zabezpečovací systém typu CBTC od
dalšího výrobce. V rámci projektu automatických linek Thomas Line a
Eastern Region Line se zde uplatní systém
Tempo CBTC od společnosti GE
Transportation, člena americké skupiny General Electric. 
14.4.2014
Na začátku dubna 2014 bylo uvedeno do provozu první
metro ve Střední Americe – linka 1 metra v Panama City, vybavená zabezpečovacím zařízením typu CBTC. Linka 1 se skládá ze 7,2km podzemního úseku se 7
stanicemi, vedeného v ražených tunelech, a ze 6,5km úseku na vyvýšených
konstrukcích s 5 stanicemi. 
4.4.2014 Prvním plně automatickým metrem v „nových“ zemích EU se
stala linka 4 metra v Budapešti, jejíž provoz byl slavnostně zahájen na
konci března 2014. Linka je dlouhá 7,4 km a je v celé délce vedena
raženými tunely. Provoz vlaků bude probíhat bez zásahu strojvedoucího 
28.3.2014
Dalším systémem kolejové dopravy vybaveným řídicím a
zabezpečovacím
systémem typu CBTC
na jihoamerickém kontinentu se stanou linky 1 a 2 metra v Salvadoru,
třetím největším brazilském městě. Celková délka linek je 31 km a
nachází se na nich 19 stanic. Provoz metra se předpokládá plně
bezobslužný. 
27.2.2014
Londýnská lehká městská železnice Docklands Light
Railway (DLR) využívající technologii CBTC pro provoz bez
strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost
vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní
řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním
provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost
pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce
2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou
dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých
předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv lidského faktoru. 
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení
šetří tramvaje přes 10 % energie. 
11.11.2013 Začátkem listopadu 2013 oznámila společnost Siemens
svoji smlouvu na dodání veškerého zabezpečovacího zařízení pro plně
automatizovanou železnici pro nákladní dopravu v Mosambiku, dlouhou 912
kilometrů. Trať o rozchodu 1067 mm je součástí koridoru Nacala a slouží
k přepravě uhlí z dolů Moatize do přístavu. Trať bude vybavena
zabezpečovacím zařízením Train Sentinel PTC, využívajícím technologii
tzv. pozitivního ovládání vlaků (positive train control) 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 

|