Metro v Panama City: CBTC ve Střední Americe
14.4.2014
Na začátku dubna 2014 bylo uvedeno do provozu první
metro ve Střední Americe – linka 1 metra v Panama City, vybavená zabezpečovacím zařízením typu CBTC.
Linka 1 se skládá ze 7,2km podzemního úseku se 7
stanicemi, vedeného v ražených tunelech, a ze 6,5km úseku na vyvýšených
konstrukcích s 5 stanicemi.
Výstavba metra byla řešena jako projekt „na klíč“ a
trvala celkem 38 měsíců, tj. cca 3 roky. Dodavatelem projektu
bylo konsorcium Línea Uno, zahrnující stavební společnosti FCC a
Odebrecht, s projektovým řízením a technickou podporou provozovatele
barcelonského metra TMB spolu se společnostmi Ayesa a Inelectra.
Náklady na výstavbu činily 1,4 mld. US$.
Společnost Alstom dodala vozový park, sestávající z 19
třívozových souprav typu Metropolis, a zabezpečovací zařízení CBTC typu Urbalis.
Testování celého tohoto technologického systému probíhalo od října 2013.
Technologie CBTC umožňuje provoz bez strojvedoucích,
podle dosavadních informací se v tomto případě předpokládá s obsluhou. redakce
Foto ©
Railway Gazette International
Další informace zde Přečtěte si také další související články z rubriky Automatizace dopravy:
4.4.2014 Prvním plně automatickým metrem v „nových“ zemích EU se
stala linka 4 metra v Budapešti, jejíž provoz byl slavnostně zahájen na
konci března 2014. Linka je dlouhá 7,4 km a je v celé délce vedena
raženými tunely. Provoz vlaků bude probíhat bez zásahu strojvedoucího 
27.2.2014
Londýnská lehká městská železnice Docklands Light
Railway (DLR) využívající technologii CBTC pro provoz bez
strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost
vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní
řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním
provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost
pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce
2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou
dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých
předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv lidského faktoru. 
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení
šetří tramvaje přes 10 % energie. 
13.1.2014 Vítězem soutěže o dodavatele technologie pro automatický
provoz na trati Joban Jihojaponských železnic (JRE) se začátkem roku
2014 stala francouzská společnost Thales se svým osvědčeným systémem
CBTC značky SelTrac, instalovaným již na více než 1300 km tratí v rámci
55 dopravních projektů po celém světě. SelTrac se tak stane prvním
automatickým systémem vedení vlaků v Japonsku pocházejícím od
nejaponského dodavatele. 
5.11.2013 Tunel Marmaray, železniční projekt století spojující pod Bosporskou
úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro
provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel
ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z
obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi
stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského
železničního koridoru dlouhého 77 km 
24.10.2013 V září 2013 proběhl v Londýně 4. seminář UITP
(mezinárodní unie veřejné dopravy) k problematice automatického metra,
tedy městských rychlodrah. Seminář byl zaměřený na maximalizaci
ekonomických přínosů bezobslužného provozu, porozumění a řízení
lidského rozměru automatizace a na trendy, očekávání a omezení v
automatizaci provozu. Při této příležitosti byl zveřejněn souhrnný
přehled ukazatelů dokumentujících automatický provoz ve světě pod
názvem „2013 Atlas report“. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
14.6.2013 Prvním dopravním systémem na světě, který v městské
hromadné dopravě využívá technologii Bombardier Innovia Monorail 300 –
monorail s provozem bez strojvedoucích, se stane linka 15 v Sao Paulu,
nazývaná též Stříbrná linka nebo Expresso Tiradentes. Na světovém
kongresu UITP v Ženevě na konci května 2013 bylo tomuto projektu
uděleno ocenění „Intermodální inovace“ 
31.5.2013 Na světovém kongresu UITP (Mezinárodní unie veřejné
dopravy) na konci května 2013 představila společnost Alstom dvě
průlomová řešení. Prvním je tzv. vehicle-centric CBTC (česky přibližně:
„vozidlově orientované CBTC“) prezentované jako nový produkt Urbalis
Fluence. Druhým je systém integrované automatické rychlodráhy Axonis. 

|