CBTC od Ansaldo STS pro bezobslužný provoz na metru v
Limě
5.6.2014 Jak byla v květnu 2014 informována široká odborná
veřejnost, bude v peruánském hlavním městě Limě vybudováno bezobslužné
metro s technologií CBTC na lince 2 a
prodloužení linky 4. Celý tento projekt zahrnující 35 km tratí s 35
podzemními stanicemi, dvě depa a 42 vlakových souprav, je řešen jako
veřejně soukromé partnerství (PPP) typu DBFM/O, tedy
konstrukce, financování, vybudování, provoz a údržba. Projekt zahrnuje
5 let investiční fázi a 30 let provozní fázi.
Koncesionářem je konsorcium Nuevo Métro de Lima,
zahrnující společnosti Iridium Concesiones de Infrastructura S.A,
Vialia Sociedad Gestora de Concesiones de Infrastrutructura S.L.,
Salini-Impregilo S.p.A., Cosapi S.A., Ansaldo STS S.p.A a AnsaldoBreda
S.p.A.
Dodavatelem pevných technologických zařízení
zahrnujících sdělovací zařízení, zabezpečovací zařízení typu CBTC,
napájecí systémy, nástupištní stěny s dveřmi, zařízení depa,
dispečinky, automatický odbavovací systém pro cestující a systém SCADA
bude v rámci konsorcia italská společnost Ansaldo STS. Kromě
konstrukce, dodání, instalace, zprovoznění a systémové integrace všech
uvedených systémů bude rovněž odpovědná za provoz metra a jeho údržbu
během 30leté provozní fáze projektu.
Dodavatelem vlakových souprav, osvědčených již z více
systémů metra ve světě, je v rámci konsorcia společnost AnsaldoBreda.
Celkový rozpočet projektu činí 6,5 mld. US$, tj. cca 131
mld. Kč. 3,7 mld. US$, tedy cca 57 % této investice, zaplatí stát.
Rozpočet na technologické části PPP činí cca 1,2 mld. US$, z toho 500
mil. US$ vozidla a 700 mil. US$ pevná technologická zařízení.
Společnosti Ansaldo STS a AnsaldoBreda jsou zatím ve
světě známé především díky své technologii lehkého bezobslužného metra
využívající princip kolejových obvodů, která již více než 10 let
úspěšně funguje například v Kodani, a na našich stránkách jsme o ní
psali v souvislosti s projektem linky 5 metra v Miláně, rovněž
realizovaným jako PPP. Vedle ostatních dodavatelů CBTC je to tak
další výrobce na trhu těchto vysoce standardizovaných technologií.
redakce
Proelektrotechniky.cz
ilustrační
foto: archiv redakce
Další informace zde
Přečtěte si také další
související články z naší rubriky Automatizace dopravy:
16.5.2014
Studenti, učitelé, ale i široká veřejnost v
americkém městě Morgantown používají již od roku 1975 automatický
přepravní systém PRT (personal rapid transit) patřící West Virginia
University. Tento systém nyní dostane zcela nové zabezpečovací zařízení
typu CBTC SelTrac
od společnosti Thales na základě komplexní dodávky „na klíč“,
udělené této společnosti na konci dubna 2014. 
28.3.2014
Dalším systémem kolejové dopravy vybaveným řídicím a
zabezpečovacím
systémem typu CBTC
na jihoamerickém kontinentu se stanou linky 1 a 2 metra v Salvadoru,
třetím největším brazilském městě. Celková délka linek je 31 km a
nachází se na nich 19 stanic. Provoz metra se předpokládá plně
bezobslužný. 
27.2.2014
Londýnská lehká městská železnice Docklands Light
Railway (DLR) využívající technologii CBTC pro provoz bez
strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost
vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní
řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním
provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost
pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce
2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou
dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých
předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv lidského faktoru. 
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení
šetří tramvaje přes 10 % energie. 
28.11.2013
Dva světoví konkurenti v oboru automatizace
železnic, Siemens Rail Automation a Bombardier Transportation, oznámili
ve druhé polovině listopadu 2013 velkou společnou zakázku na
automatizaci příměstských železnic ve státě New York (USA) technologií
Positive Train Control (PTC). Zadavatelem je Metropolitan
Transportation Authority (MTA). 
5.11.2013 Tunel Marmaray, železniční projekt století spojující pod Bosporskou
úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro
provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel
ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z
obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi
stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského
železničního koridoru dlouhého 77 km 
4.11.2013
V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení
výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control,
tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů
automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci
prováděna. O systémech CBTC jsme psali již
mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy. 
24.10.2013 V září 2013 proběhl v Londýně 4. seminář UITP
(mezinárodní unie veřejné dopravy) k problematice automatického metra,
tedy městských rychlodrah. Seminář byl zaměřený na maximalizaci
ekonomických přínosů bezobslužného provozu, porozumění a řízení
lidského rozměru automatizace a na trendy, očekávání a omezení v
automatizaci provozu. Při této příležitosti byl zveřejněn souhrnný
přehled ukazatelů dokumentujících automatický provoz ve světě pod
názvem „2013 Atlas report“. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
19.9.2013
K prvnímu CBTC v městě Hyderabad, o němž jsme psali v
článku První CBTC v Indii, brzy přibude v Indii
další metro s tímto systémem automatického řízení a zabezpečení
provozu. Společnost Bombardier podepsala v polovině září 2013 smlouvu s
provozovatelem metra v indickém hlavním městě Dilí Delhi Metro Rail
Corporation (DMRC) na dodávku zabezpečovacího zařízení CBTC typu
Bombardier CITYFLO 650 s rádiovým přenosem signálu pro linku metra 7
7.8.2013 Rozvojová
agentura Arriyadh v Rijádu (Saúdská Arábie) ohlásila na konci července
2013 výběr tří vítězných konsorcií pro projekty na klíč, zahrnující
systém šesti nových linek bezobslužného metra. Tratě metra o celkové
délce cca 177 km budou vedeny nad zemí i v ražených tunelech a bude na
nich 87 klimatizovaných stanic. Součástí projektů budou veškeré
stavební a technologické dodávky včetně plně klimatizovaných vlaků. Svým rozsahem i rozpočtem 16,3 mld. € (cca
408 mld. Kč) se tento plánovaný systém řadí mezi největší
infrastrukturní projekty na světě. 
26.7.2013 Léto 2013 je v Londýně a Paříži ve znamení konverze linek metra na
zabezpečovací systémy typu CBTC (Communication Based Train Control). V
polovině června 2013 získala společnost Bombardier Transportation
smlouvu na rekonstrukci zabezpečovacího zařízení všech podpovrchových
linek londýnského metra, začátkem července bylo uvedeno do provozu
rekonstruované zabezpečovací zařízení od společnosti Thales na 8km
úseku Severní linky (Northern line) londýnského metra a v polovině
července bylo rozhodnuto o konverzi linky 4 pařížského metra na
bezobslužný provoz. 
14.6.2013
Prvním dopravním systémem na světě, který v městské
hromadné dopravě využívá technologii Bombardier Innovia Monorail 300 –
monorail s provozem bez strojvedoucích, se stane linka 15 v Sao Paulu,
nazývaná též Stříbrná linka nebo Expresso Tiradentes. Na světovém
kongresu UITP v Ženevě na konci května 2013 bylo tomuto projektu
uděleno ocenění „Intermodální inovace“ 

|