Síť nového metra bez strojvedoucích v Rijádu
7.8.2013
Rozvojová agentura Arriyadh v Rijádu (Saúdská
Arábie) ohlásila na konci července 2013 výběr tří vítězných konsorcií
pro projekty na klíč, zahrnující systém šesti nových linek
bezobslužného metra. Tratě metra o celkové délce cca 177 km budou
vedeny nad zemí i v ražených tunelech a bude na nich 87 klimatizovaných
stanic. Součástí projektů budou veškeré stavební a technologické
dodávky včetně plně klimatizovaných vlaků s první třídou, třídou pro
rodiny a třídou pro osamělé cestující, s provozní rychlostí 40 km/h.
Svým rozsahem i rozpočtem 16,3 mld. € (cca 408 mld. Kč) se tento
plánovaný systém řadí mezi největší infrastrukturní projekty na světě.
Předpokládá se, že stavební práce začnou v příštím roce a metro bude
zprovozněno v roce 2018. Součástí dodavatelských smluv by měla být i
opce na 10 let údržby.
Linky metra 1 a 2 (64 km) vysoutěžilo konsorcium BACS,
vedené americkou stavební skupinou Bechtel a zahrnující dále
společnosti Almabani General Contractors, Consolidated Contractors
Company a Siemens.
Linku metra 3 (40 km) vyhrálo konsorcium ArRiyadh New
Mobility, vedené společností Ansaldo STS a zahrnující dvě skupiny:
Electrical Work Group, jejímiž členy jsou STS a Bombardier
Transportation, a Civil Work Group, jejímiž členy jsou společnosti
Salini-Impregilo, Larsen & Toubro a Nesma.
Linky 4, 5 a 6 (73 km) vysoutěžilo konsorcium FAST,
vedené španělskou stavební skupinou FCC a zahrnující dále společnosti
Samsung C&T, Alstom, Strukton, Freyssinet Saudi Arabia, Typsa a
Setec.
Podrobnost dodavatelských smluv v rámci konsorcií jsou
nyní v jednání.
Je zřejmé, že dodavateli vlaků budou společnosti
Siemens, Bombardier Transportation a Alstom.
Pokud jde o zabezpečovací technologie pro bezobslužný
provoz, budou pravděpodobně všechny založeny na technologii CBTC.
Alstom již ohlásil využití svého systému Urbalis. Ansaldo STS je známé
spíše skrze svoji bezobslužnou technologii založenou na kolejových
obvodech a uplatněnou na mnoha místech ve světě, například v Kodani
nebo Miláně, pro Rijád však plánuje využít vlastní CBTC. Siemens
prozatím podrobnosti nezveřejnil, jeho CBTC prodávané pod značkou
Trainguard MT však již úspěšně slouží na mnoha místech, například v
barcelonském metru.
Pro linky 4, 5 a 6 se také předpokládá využití
inteligentní měnírny HESOP od Alstomu, schopné rekuperovat brzdnou
energii skrze síť trakčního vedení až do veřejné distribuční sítě (viz
článek v rubrice Elektromobilita
– HESOP: inteligentní měnírna pro
rekuperaci brzdné energie do veřejné sítě).
redakce
Foto ©
Railway Gazette International
Další informace zde
a zde Přečtěte si také další
související články z naší rubriky Automatizace dopravy:
24.10.2013 V září 2013 proběhl v Londýně 4. seminář UITP
(mezinárodní unie veřejné dopravy) k problematice automatického metra,
tedy městských rychlodrah. Seminář byl zaměřený na maximalizaci
ekonomických přínosů bezobslužného provozu, porozumění a řízení
lidského rozměru automatizace a na trendy, očekávání a omezení v
automatizaci provozu. Při této příležitosti byl zveřejněn souhrnný
přehled ukazatelů dokumentujících automatický provoz ve světě pod
názvem „2013 Atlas report“. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
9.10.2013
Francouzské město Rennes bude mít druhou linku –
linku B, automatické městské dráhy na pneumatikách systému VAL, Rennes
Metro linku B. Tento systém používá zabezpečovací zařízení CBTC typu
Siemens Trainguard MT pro provoz bez strojvedoucích. Společnost Siemens
ohlásila na začátku října 2013, že získala zakázku na klíč v celkové
hodnotě 178 mil. € na tento projekt. 
19.9.2013
K prvnímu CBTC v městě Hyderabad, o němž jsme psali v
článku První CBTC v Indii, brzy přibude v Indii
další metro s tímto systémem automatického řízení a zabezpečení
provozu. Společnost Bombardier podepsala v polovině září 2013 smlouvu s
provozovatelem metra v indickém hlavním městě Dilí Delhi Metro Rail
Corporation (DMRC) na dodávku zabezpečovacího zařízení CBTC typu
Bombardier CITYFLO 650 s rádiovým přenosem signálu pro linku metra 7
11.9.2013
Provozovatel metra v Hongkongu, společnost MTR
Corporation, uzavřela začátkem září 2013 smlouvu se společností Thales
na první fázi instalace zabezpečovacího zařízení systému CBTC na lince
metra SCL (Shatin to Central Link) propojující západovýchodní a
severojižní kolejový koridor v Hongkongu.
4.9.2013 Koncem
srpna 2013 začal v helsinském metru na prvních třech soupravách
zkušební provoz s technologií CBTC bez strojvedoucích. Soupravy jsou
vybaveny systémem CBTC Siemens Trainguard MT. Předpokládá se, že
postupně bude vybaveno tímto systémem 51 z celkového počtu 54 souprav
helsinského metra od výrobců Strömberg a Bombardier. Vlaky budou
zpočátku jezdit automaticky, ale pod dozorem strojvedoucích, kteří
budou v letech 2015 až 2016 postupně nahrazováni plně bezobslužným
provozem.
15.8.2013
Dalším dopravním systémem využívajícím automatický
provoz se zabezpečovacím zařízením typu CBTC (communication based train
control) bude linka 1 metra v Alžíru. V polovině srpna 2013 podepsal
jeho provozovatel Entreprise Métro d’Alger smlouvu se společností
Siemens na dodávku zabezpečovacího zařízení Trainguard MT pro tuto
linku. 
7.8.2013 Rozvojová
agentura Arriyadh v Rijádu (Saúdská Arábie) ohlásila na konci července
2013 výběr tří vítězných konsorcií pro projekty na klíč, zahrnující
systém šesti nových linek bezobslužného metra. Tratě metra o celkové
délce cca 177 km budou vedeny nad zemí i v ražených tunelech a bude na
nich 87 klimatizovaných stanic. Součástí projektů budou veškeré
stavební a technologické dodávky včetně plně klimatizovaných vlaků. Svým rozsahem i rozpočtem 16,3 mld. € (cca
408 mld. Kč) se tento plánovaný systém řadí mezi největší
infrastrukturní projekty na světě. 
26.7.2013 Léto 2013 je v Londýně a Paříži ve znamení konverze linek metra na
zabezpečovací systémy typu CBTC (Communication Based Train Control). V
polovině června 2013 získala společnost Bombardier Transportation
smlouvu na rekonstrukci zabezpečovacího zařízení všech podpovrchových
linek londýnského metra, začátkem července bylo uvedeno do provozu
rekonstruované zabezpečovací zařízení od společnosti Thales na 8km
úseku Severní linky (Northern line) londýnského metra a v polovině
července bylo rozhodnuto o konverzi linky 4 pařížského metra na
bezobslužný provoz. 
4.7.2013
Pracovníci českého vývojového a prototypového centra
společnosti Siemens vyvinuli bezdrátovou inteligentní výhybku pro
železnici, která komunikuje s centrálním systémem a ostatními výhybkami
v kolejišti. Například po přejezdu vlaku výhybka pošle druhé zprávu a
automaticky ji přestaví podle toho, ze které koleje se k ní vlak blíží. 
14.6.2013 Prvním dopravním systémem na světě, který v městské
hromadné dopravě využívá technologii Bombardier Innovia Monorail 300 –
monorail s provozem bez strojvedoucích, se stane linka 15 v Sao Paulu,
nazývaná též Stříbrná linka nebo Expresso Tiradentes. Na světovém
kongresu UITP v Ženevě na konci května 2013 bylo tomuto projektu
uděleno ocenění „Intermodální inovace“ 

|