Elektrobusy v Ostravě: úspěchy v pravidelném provozu
7.5.2013 V červnu 2013 to budou dva roky, co v plném provozu na
linkách MHD Ostrava slouží park čtyř akumulátorových elektrobusů SOR
EBN 10,5 a za tu dobu najel přes 350 tisíc km. Tyto elektrobusy jsou v
mnoha ohledech výjimečné – svými provozními vlastnostmi, náklady,
způsobem pořízení i způsobem provozování, který slaďuje technické
možnosti akumulátorů s chováním přepravního trhu MHD. Redakce
Proelektrotechniky.cz měla začátkem května 2013 možnost je sledovat na
lince i ve vozovně a pohovořit s vedením Dopravního podniku Ostrava o
výhodách, perspektivách i problémech těchto vozidel v každodenní praxi.
Elektrobus SOR EBN 10,5 je 10,4 m dlouhý, čímž se
pohybuje mezi standardními 12m autobusy a 8,5m midibusy. S 19 místy k
sezení a 66 místy k stání se jeho kapacita blíží 12m autobusu, ovšem za
cenu jistého nepohodlí pro cestující při jejím plném využití.
Základem jeho pohonu je asynchronní, šestipólový,
kapalinou chlazený elektromotor TAM 1052 C6B o výkonu 120 kW/400 V AC
od společnosti Pragoimex. Jako zdroj elektrické energie slouží 180
lithium-iontových akumulátorů o celkové kapacitě 170 kWh, pracujících s
trakčním napětím 600 V DC. Elektrickou trakční výzbroj doplňuje trakční
měnič SBE 10 od firmy Cegelec, který slouží také pro rekuperaci a
dobíjení baterií ze zdroje střídavého napětí. Veškerá trakční výzbroj
včetně trakčních akumulátorů a trakčního motoru je umístěna v zadní
části karosérie, bez újmy na prostoru pro cestující. Pro vytápění
interiéru v zimním období slouží nezávislé naftové topení, doplněné v
zadní části vozu o topení odpadním teplem z trakční výzbroje.
Na jedno vybití ze 100 % na 30 % ujede elektrobus s
cestujícími 140 km (maximální dojezd prázdného vozidla je 250 km).
Baterie je možno dobíjet pomalým nabíjením 3× 400 V AC/32 A nebo
rychlonabíjením 3× 400 V AC/250 A. Dobíjení ze 30 % na 100 % kapacity
trvá v prvním případě 7 hodin a ve druhém případě 60 minut. Nabíjení se
provádí u samostatného rozváděče v hale vozovny.
Elektrobusy jsou nyní v pravidelném provozu na lince č.
38, která je v jednom směru dlouhá cca 13 km. Protože kapacita baterií
neumožňuje celodenní provoz, využívá se přirozeného charakteru poptávky
po MHD. Ta má (v kterémkoli městě) výrazné výkyvy v podobě ranní a
odpolední špičky, pro jejichž vykrytí je třeba nasazovat dopravní
prostředky v dělených směnách. Právě na tyto dělené směny jsou
nasazovány elektrobusy, které najedou ráno 75 km a odpoledne 100 km.
Polední přestávku mohou využít k dobití baterií, jejichž nabití klesne
po ranní části na cca 60 až 70 % a během hodiny je možno je opět zvýšit
na cca 95 %. Charakter těchto elektrobusů se tak blíží koncepci tzv.
oportunitních elektrobusů (viz Nápověda k článkům č. 9 v rubrice
Vzdělávání), ovšem s tím, že dobíjení na trase ve skutečnosti probíhá
ve vozovně. Pro další rozšíření elektrobusů v rámci navrhovaného
napojení na páteřní tramvajovou linku plánuje dopravní podnik rozvoj
koncepce oportunitních elektrobusů v podobě rychlodobíjení také na
konečných stanicích.
Při provozu je elektrobus velmi tichý – dokonce tišší,
než trolejbus (není slyšet zvuk sběračů na troleji). Na rozdíl od
trolejbusu, pro nějž je nepřekonatelnou překážkou i obyčejná práce na
silnici, je velmi přizpůsobivý okamžité situaci. Hravě také zvládá
jízdu v kopcovitém terénu, k čemuž mu v zimě napomáhá i zadní náprava
zatížená bateriemi. Cestující přijímají elektrobusy, které se svým
vzhledem nijak neliší od běžných autobusů, jako každodenní
samozřejmost. To svědčí o jejich spolehlivosti a o pevně daném místě v
systému ostravské MHD. Je jen otázka, zda zmíněná jednotnost vzhledu
není tak trochu promarněnou šancí na průběžnou propagaci ekologické
dopravy široké veřejnosti.
Zvláštností ostravských elektrobusů je také to, že
jejich koncepce a montáž jsou dílem Dopravního podniku Ostrava a jeho
dílen – dnes dceřiná společnost EKOVA Electric a.s. – s využitím
homologovaného autobusu společnosti SOR. To ovlivnilo jeho pořizovací
cenu 8,5 mil. Kč, která je na elektrobus velmi nízká a pohybuje se mezi
sériovými autobusy a trolejbusy. Veškeré kalkulované náklady zahrnující
investici a provoz včetně dobíjecích stanic a výměny trakčních baterií
jsou necelých 33 Kč/km – ještě nižší než u srovnatelného autobusu a
samozřejmě také výrazně nižší než u trolejbusu, jehož náklady jsou
zatíženy rozsáhlou infrastrukturou. Výhodnost elektrobusů doplňuje i
příznivý vliv na životní prostředí, který je zvláště v Ostravě, kde se
doprava podílí ze 30 % na všech emisích, velmi důležitý.
Výroba elektrobusů s pomocí vlastních technických, lidských a
finančních zdrojů dopravce, která se promítla do jejich nebývalé
nákladové výhodnosti, na druhou stranu omezuje jejich případnou
sériovou výrobu. Po dosavadních zkušenostech je také zřejmé, že pro
městský provoz by bylo vhodné vyvinout nový nízkopodlažní elektrobus o
standardní délce 12 m s odpovídající kapacitou a vnitřním prostorem.
Takovýto vývoj však již nemůže být financován z vlastních zdrojů a bude
žádoucí – tak jako kdekoli jinde ve světě – jej podpořit dotacemi
směřovanými k opatřením na snižování emisí skleníkových plynů. Věřme,
že se potřebné prostředky najdou a že elektrobusy jakožto výhodná
alternativa k autobusům i trolejbusům všude tam, kde to provozním
podmínky umožňují, se budou dále úspěšně rozvíjet v „zelené“ Ostravě i
v dalších českých městech.
redakce
Foto: redakce Přečtěte si také:
11.6.2014
O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your
Dreams
– postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se
zkušebním
provozem v Londýně. Dostupné
informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je
třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se
nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum
excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému
zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu
na pravidelné lince č. 38 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
22.1.2014
Elektrický midibus Siemens/Rampini,
o němž jsme na
našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v
Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po
slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve
dnech
22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích
linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní
městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46
míst 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
9.10.2013 V úterý 8. října 2013 se v areálu brněnského výstaviště
jako doprovodný program veletrhu Eurotrans konal pod záštitou
Ministerstva dopravy ČR a Sdružení dopravních podniků ČR již dříve
avizovaný odborný seminář „Elektrické autobusy pro město“. Odborným
garantem semináře byla firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která provozuje náš portál. Její hlavní konzultant seminář
moderoval a zároveň byl i jedním z přednášejících.
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
25.6.2013 Zkušební provoz s cestujícími ve švédském Göteborgu
zahájila technická novinka společnosti Volvo: autobus Volvo Plug-in
Hybrid, který kombinuje prvky dieselového autobusu a oportunitního
elektrobusu ještě účinněji než běžný hybridní pohon. Pohonnou jednotku
tohoto autobusu tvoří elektromotor poháněný elektřinou z
lithium-iontových baterií, doplněný 5litrovým dieselovým motorem. 
6.6.2013
Transport for London, správce městské dopravy v Londýně, oznámil na
konci května 2013, že úspěšně vysoutěžil částku 5 mil. liber z Green
Bus Fund – fondu pro „zelené autobusy“, spravovaného britským
Ministerstvem dopravy (DfT). Spolu s prostředky z městského rozpočtu
budou tyto finance použity na nákup dalších 90 dvoupatrových
diesel-hybridních autobusů a čtyř jednopatrových elektrobusů. V roce
2016 tak bude 20 % veškerého parku městských autobusů v Londýně (celkem
8 500 vozidel) zajišťováno hybridními autobusy či elektrobusy. Londýn
tak posílí své postavení města s „nejzelenějším“ parkem autobusů v
Evropě 
3.6.2013 Na 60. světovém kongresu UITP (mezinárodní unie veřejné
dopravy) v Ženevě na konci května 2013 představila společnost ABB
novinku v dobíjení elektrobusů: systém „flash charging“ pod obchodním
názvem „TOSA“ (Trolleybus Optimisation Systeme Alimentation), který
umožní dobíjení oportunitního elektrobusu (resp. trolejbusu) na
zastávce během 15 sekund. 
27.4.2013
V článku Vodíková
e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě v rubrice
Elektromobilita jsme se zmínili o českém projektu TriHyBus – prvním a
zatím jediném zkušebním autobusu poháněném palivovým článkem v nových
zemích EU, jehož vlastníkem a provozovatelem je ÚJV Řež. Po půlroční
odstávce kvůli vodíkové infrastruktuře se nyní tento autobus chystá, po
absolvování potřebných zkušebních jízd, opět vozit cestující v
neratovické MHD provozované dopravcem Veolia Transport. Zástupci našeho
portálu měli příležitost se autobusem TriHyBus svézt a bezprostředně
sledovat jeho chování v městském provozu. 

|