Další hybridní autobusy a elektrobusy pro Londýn
6.6.2013
Transport for London, správce městské dopravy v Londýně, oznámil na
konci května 2013, že úspěšně vysoutěžil částku 5 mil. liber z Green
Bus Fund – fondu pro „zelené autobusy“, spravovaného britským
Ministerstvem dopravy (DfT). Spolu s prostředky z městského rozpočtu
budou tyto finance použity na nákup dalších 90 dvoupatrových
diesel-hybridních autobusů a čtyř jednopatrových elektrobusů. V roce
2016 tak bude 20 % veškerého parku městských autobusů v Londýně (celkem
8 500 vozidel) zajišťováno hybridními autobusy či elektrobusy. Londýn
tak posílí své postavení města s „nejzelenějším“ parkem autobusů v
Evropě, který ušetří každoročně přes 20 tisíc tun emisí CO2.
V Londýně již nyní slouží několik set diesel-hybridních
autobusů, jedno- i dvouposchoďových, různých konstrukcí od různých
výrobců. Jejich průměrná úspora paliva činí 30 %.
Nové elektrobusy o souhrnné ceně 360 tis. Ł budou ve
zkušebním provozu. Jeho cílem je prokázat životaschopnost tohoto pohonu
v reálných podmínkách londýnské MHD.
V Londýně jsou již nyní provozovány také zcela bezemisní
autobusy: Na lince RV1 úspěšně slouží cca 2 roky pět autobusů
konstrukce Wrightbus/ISE/Ballard poháněných elektřinou z palivových
článků, další tři budou dodány letos. O těchto autobusech jsme psali v
článku Alternativní pohony u městských autobusů v rubrice
Elektromobilita. Další dva akumulátorové elektrobusy, kromě uvedených
čtyř financovaných z Green Bus Fund, jsou v plánu pro zkušební provoz
na linkách 507 a 521.
Prostředky z Green Bus Fund jsou určeny k podpoře
dopravců provozujících londýnskou MHD při nákupu ekologických (tj.
elektrických, diesel-hybridních nebo biometanových) autobusů místo
standardních dieselových. O financování z jeho zdrojů soutěží formou
investičních projektů jak municipality, tak soukromí dopravci.
redakce
Foto:
Transport for London
Další informace zde Přečtěte si také:
11.6.2014
O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your
Dreams
– postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se
zkušebním
provozem v Londýně. Dostupné
informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je
třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se
nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum
excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému
zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu
na pravidelné lince č. 38 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
22.1.2014
Elektrický midibus Siemens/Rampini,
o němž jsme na
našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v
Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po
slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve
dnech
22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích
linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní
městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46
míst 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
9.10.2013 V úterý 8. října 2013 se v areálu brněnského výstaviště
jako doprovodný program veletrhu Eurotrans konal pod záštitou
Ministerstva dopravy ČR a Sdružení dopravních podniků ČR již dříve
avizovaný odborný seminář „Elektrické autobusy pro město“. Odborným
garantem semináře byla firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která provozuje náš portál. Její hlavní konzultant seminář
moderoval a zároveň byl i jedním z přednášejících.
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
25.6.2013 Zkušební provoz s cestujícími ve švédském Göteborgu
zahájila technická novinka společnosti Volvo: autobus Volvo Plug-in
Hybrid, který kombinuje prvky dieselového autobusu a oportunitního
elektrobusu ještě účinněji než běžný hybridní pohon. Pohonnou jednotku
tohoto autobusu tvoří elektromotor poháněný elektřinou z
lithium-iontových baterií, doplněný 5litrovým dieselovým motorem. 
3.6.2013 Na 60. světovém kongresu UITP (mezinárodní unie veřejné
dopravy) v Ženevě na konci května 2013 představila společnost ABB
novinku v dobíjení elektrobusů: systém „flash charging“ pod obchodním
názvem „TOSA“ (Trolleybus Optimisation Systeme Alimentation), který
umožní dobíjení oportunitního elektrobusu (resp. trolejbusu) na
zastávce během 15 sekund. 
7.5.2013 V červnu 2013 to budou dva roky, co v plném provozu na
linkách MHD Ostrava slouží park čtyř akumulátorových elektrobusů SOR
EBN 10,5 a za tu dobu najel přes 350 tisíc km. Tyto elektrobusy jsou v
mnoha ohledech výjimečné – svými provozními vlastnostmi, náklady,
způsobem pořízení i způsobem provozování, který slaďuje technické
možnosti akumulátorů s chováním přepravního trhu MHD. Redakce
Proelektrotechniky.cz měla začátkem května 2013 možnost je sledovat na
lince i ve vozovně 
27.4.2013
V článku Vodíková
e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě v rubrice
Elektromobilita jsme se zmínili o českém projektu TriHyBus – prvním a
zatím jediném zkušebním autobusu poháněném palivovým článkem v nových
zemích EU, jehož vlastníkem a provozovatelem je ÚJV Řež. Po půlroční
odstávce kvůli vodíkové infrastruktuře se nyní tento autobus chystá, po
absolvování potřebných zkušebních jízd, opět vozit cestující v
neratovické MHD provozované dopravcem Veolia Transport. Zástupci našeho
portálu měli příležitost se autobusem TriHyBus svézt a bezprostředně
sledovat jeho chování v městském provozu. 

|