Palivočlánkové autobusy v Kalifornii lámou rekordy
10.9.2015 Nedlouho po zprávě o rekordním miliónu kilometrů, který
najely palivočlánkové autobusy ve Švýcarsku, byla odborná
veřejnost informována o dalším rekordu z této oblasti, tentokrát z USA:
Palivočlánková jednotka na jednom z elektrických autobusů,
provozovaných kalifornskou dopravní společností AC Transit (podrobnosti
viz též studie „E-mobilita v MHD“), překonala v
srpnu 2015 rekord 20 000 hodin nepřetržitého provozu. Původně
předpokládaná životnost těchto palivových článků přitom činila pouhých
5 000 hodin, tedy čtvrtinu.
Společnost AC Transit, třetí největší veřejný dopravce v
Kalifornii, provozuje dopravu palivočlánkovými autobusy v oblasti
sanfranciské zátoky od roku 2001. Nyní má ve svém vozovém parku celkem
12 autobusů s tímto bezemisním pohonem. Provoz palivočlánkových
autobusů AC Transit je v současné době dotován celkovou částkou 1,8
mil. dolarů z rozpočtu Federal Transit Administration, poskytnutou v
roce 2013 na období do konce roku 2016.
„Rekordní“ 120kW palivočlánková jednotka PC40 od
amerického výrobce UTC Power byla původně zabudována v jednom ze tří
12m autobusů Van Hool A 330 for USA, které byly dodány v roce 2005.
Tento autobus má 25 míst k sezení a k vlastnímu pohonu slouží trakční
jednotka Siemens ELFA se dvěma elektromotory. Palivočlánková jednotka
je v rámci hybridního pohonu doplněna lithium-iontovými bateriemi o
kapacitě 21 kWh. Se zásobou 40 kg vodíku o tlaku 35 MPa, uložených na
střeše v osmi tlakových nádržích, činí jeho denní dojezd cca 350 km,
což odpovídá cca 18 – 20 hodinám provozu denně.
Dvě z těchto tří palivočlánkových jednotek byly v roce
2010 přemontovány do inovovaných palivočlánkových autobusů od stejného
výrobce, které společnost AC Transit získala v rámci projektu
Zero Emission Bay Area (ZEBA). Tyto palivočlánkové autobusy třetí
generace Van Hool A300L mají kapacitu 32 sedících, rovněž pohon Siemens
ELFA a trakční baterie EnerDel o kapacitě 17,4 kWh. Zásoba vodíku je
shodná s předchozím typem. Oproti svému předchůdci jsou tyto autobusy o
více než dvě tuny lehčí, což se příznivě projevuje na jejich provozních
vlastnostech.
Dosavadní provoz rekordního palivového článku na
autobusech AC transit uspořil přes půl miliónu kilogramů CO2, což je
ekvivalent více než stovky osobních automobilů na tradiční pohon.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © EHA
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
14.8.2015
V rámci evropského projektu CHIC,
zaměřeného
na provozní ověřování palivočlánkových autobusů, je od roku 2011 v
provozu i pět palivočlánkových autobusů společnosti PostAuto Schweiz
AG, hlavního švýcarského autobusového dopravce (v angličtině používá
název PostBus). Ke konci července 2015 dosáhly tyto autobusy důležitý
milník: dohromady najezdily celkem milión kilometrů. 
7.8.2015 Město
Londýn uvede na svých linkách MHD č. 507 a 521 do konce srpna 2016 do
provozu celkem 51 bateriových elektrobusů. Smlouvu na jejich konstrukci
a výrobu s dopravcem Go Ahead podepsali na konci července 2015 v
konsorciu britský výrobce autobusů Alexander Dennis Limited (ADL) a
čínský výrobce elektrobusů BYD. Londýn se tak stane městem s největším
parkem elektrobusů jedné značky v Evropě. 
30.7.2015 V
rámci evropského projektu 3iBS probíhal v letech
2013-2014 průzkum mezi vybranými městy z 24 zemí Evropy, provozujícími
městské autobusy a trolejbusy v celkovém počtu cca 70 tisíc vozidel.
Průzkum se zaměřil na stav a plány ohledně kapacity a druhu pohonu
používaných městských autobusů a strategií měst v autobusové MHD.
Výsledky průzkumu byly zveřejněny v červnu 2015. 
28.7.2015
Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí
newsletter „Elektromobilita v MHD“,
připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise
pro
elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR
(SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či
interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. 
22.7.2015 Na linkách
MHD č. 507 a 521 v centru Londýna,
spojujících nádraží Waterloo s nádražími Victoria a London Bridge, jsou
od poloviny července 2015 v provozu dva elektrobusy od španělského
výrobce Irizar. Dopravce GoAhead krátce poté uzavřel s městem smlouvu
na provoz uvedených dvou linek, platnou od podzimu 2016, plně
elektricky, tedy pouze elektrobusy. Pro plný rozsah provozu bude
potřebovat celkem 51 vozidel. Výrobce všech potřebných vozidel bude
upřesněn ve stanoveném termínu. 
22.4.2015
Na konci března 2015 schválila Kalifornská
energetická
komise dva významné projekty v rámci svého programu „Medium and
Heavy-Duty Vehicle Technology Demonstration“ (Demonstrace technologií
pro střední a těžká vozidla) v celkovém objemu 4,4 mil. amerických
dolarů na rozvoj palivočlánkových autobusů a nákladních automobilů.
Dodavatelem palivočlánkového zdroje energie bude v obou případech
kanadský výrobce Hydrogenics. 
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
2.3.2015 V polovině února získaly
státní podporu od americké
Federal Transit Administration (FTA) další dva rozvojové projekty na
provoz celkem deseti palivočlánkových autobusů. Pět jich bude určeno
pro dopravní společnost SunLine Transit Agency v Thousand Palms,
Kalifornie a dalších pět pro Stark Area Regional Transit Authority
(SARTA) v Cantonu, stát Ohio. 
26.1.2015
V rámci připravované aktualizace studie „E-mobilita v
MHD“ se její
zpracovatelé zabývají mj. jednoduchým srovnáním elektrických pohonů pro
autobusy, mj. i z hlediska dopadu na životní prostředí. Jedním z
podkladů pro toto srovnání byla i publikovaná metodická pomůcka
„CIVITAS policy note: Smart choices for cities – Clean buses for your
city“, publikovaná v roce 2013 v rámci evropské iniciativy CIVITAS.
Zpracovatelé zde narazili na problém srovnatelnosti a interpretace dat
v souvislosti s palivočlánkovým pohonem. 
7.1.2015 V
oblasti konstrukce elektrobusů byly v prosinci 2014 zaznamenány dvě
pozoruhodné novinky, obě od polského výrobce dopravních prostředků
Solaris Bus&Coach. V polovině prosince byl v Hamburku uveden do
provozu již dříve avizovaný 18,75m elektrobus s bateriovým a
palivočlánkovým zdrojem energie. Na samém
konci roku 2014 pak oznámil tento výrobce záměr vyvinout 24metrový,
dvojitě článkový autobus s elektrickým pohonem, který bude
zároveň
prvním polským autobusem v kategorii MEGA. 
2.12.2014
Rozvoj palivočlánkových autobusů v Evropě získal v
listopadu 2014 významný impuls od automobilového průmyslu: Pět velkých
autobusových výrobců – Evobus, MAN, Solaris, Van Hool a VDL – podepsalo
12. listopadu 2014 na setkání účastníků Společného podniku pro vodík a
palivové články (FCH JU) dohodu formou „Letter of Understanding“ o
komerčním vývoji hybridních palivočlánkových autobusů, tedy autobusů
využívající jako zdroj elektrické energie vodíkový palivový článek
spolu s trakčními bateriemi. 
27.11.2014
Dopravní podnik Rigas Satiksme v lotyšské Rize
provozuje více než 250 trolejbusů, 116 tramvají a 415 dieselových
autobusů. Podobně jako v jiných městech si provozní potřeby MHD
postupně vynucují provoz trolejbusů s prodlužovačem dojezdu, v tomto
případě dieselovým. Jako možné řešení škodlivých vlivů těchto zařízení
na životní prostředí se nyní uvažuje o jejich nahrazení palivovými
články. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
6.11.2014
Pod názvem ESPACE (francouzsky: prostor –
akronym z anglického „European Service and Parts Centre for fuel cell
buses“) začíná od listopadu 2014 v belgickém Lieru fungovat společné
servisní centrum pro palivočlánkové autobusy Van Hool
s vodíkovými
pohonnými jednotkami od kanadského výrobce Ballard. 

|