ADL a BYD: největší evropský park elektrobusů pro Londýn
7.8.2015 Město
Londýn uvede na svých linkách MHD č. 507 a 521 do konce srpna 2016 do
provozu celkem 51 bateriových elektrobusů. Smlouvu na jejich konstrukci
a výrobu s dopravcem Go Ahead podepsali na konci července 2015 v
konsorciu britský výrobce autobusů Alexander Dennis Limited (ADL) a
čínský výrobce elektrobusů BYD. Londýn se tak stane městem s největším
parkem elektrobusů jedné značky v Evropě.
Konstrukce elektrobusu bude založena na osvědčeném typu
midibusu ADL Enviro200, který bude využívat podvozek a pohon od BYD,
včetně železo-fosfátových baterií jako zásobníků energie. Předpokládá
se, že elektrobus bude mít délku 12 m a obsaditelnost 90 míst, další
technické podrobnosti prozatím nejsou známy.
Autobus Enviro 200 je standardně dodáván v délkách 8,9 –
11,8 m se 32 – 46 místy k sezení a dieselem Euro VI. Jeho konstrukce má
řadu moderních prvků včetně odlehčené karoserie, podle výrobce o 200 kg
lehčí oproti srovnatelným produktům. Do celého světa jich zatím bylo
prodáno cca 18 tisíc.
Elektrobus BYD ve standardní verzi zkoušené mj. v
Ostravě má při
délce 12 m obsaditelnost 54 míst, z toho 24 k sezení. Pohon tvoří dva
AC synchronní motory BYD TYC90A integrované do nábojů zadních kol,
každý o jmenovitém výkonu 75 kW a maximálním příkonu 90 kW. Jako zdroj
energie slouží Fe baterie (využívající sloučenin lithia, železa a
fosforu) o kapacitě 324 kWh/600 Ah, rozmístěné ve dvou sloupcích nad
předními koly, v zadní části autobusu a na střeše. Dobíjení trakčních
baterií probíhá z nabíjecí stanice pomocí ručně zasunovaného dvojitého
konektoru. Výrobcem garantovaný dojezd na jedno nabití baterií činí 250
km. Daní za tento dojezd je zhruba dvojnásobná spotřeba trakční energie
na místokilometr oproti většině sledovaných evropských elektrobusů (viz
studie „E-mobilita v MHD“).
Elektrobusy BYD jsou zřejmě nejrozšířenějším typem
elektrobusu na světě – celkem jich již bylo vyrobeny řádově tisíce kusů
(údaje se různí), převážně pro čínský trh, který tvoří odbyt pro cca 90
% všech bateriových elektrobusů na světě (viz průzkum německé
společnosti SCI Verkehr).
Ani pro ADL to není první zkušenost s elektrickými
autobusy – v rámci projektu ZeEUS
například
připravuje plug-in hybridní autobus Enviro350H pro skotský Glasgow s pohonem BAE
Systems HybriDrive.
Smlouva o celkovém rozpočtu 19 mil. liber zahrnuje
rovněž opravy a údržbu. V přepočtu tedy jeden takovýto elektrobus s
kompletním servisem stojí cca 14,5 mil. Kč.
Na uvedených linkách 507 a 521 jsou již od července 2015
v provozu dva španělské elektrobusy Irizar. Nasazení
elektrobusů na uvedené linky je součástí strategie města Londýn pro
nízkoemisní MHD. Podle ní by v roce 2020 mělo tři sta jednopodlažních
autobusů v centru Londýna být provozováno plně elektricky (tj. jako
elektrobusy nebo palivočlánkové autobusy) a tři tisíce patrových
autobusů jako diesel-hybridy. Připravuje se rovněž zkušební provoz
patrových elektrobusů.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Alexander Dennis Limited
Další informace zde
Přečtěte si také:
5.8.2015 Elektrobus Solaris Urbino 12 electric bude na zkoušku
provozován v pařížské městské dopravě. Na konci července 2015 o tom
podepsaly dohodu výrobceSolaris Bus & Coach a provozovatel
pařížské městské dopravy RATP (Régie autonome des transports
Parisiens). Podle této dohody bude elektrobus Solaris představen široké
veřejnosti na konferenci OSN o klimatických změnách COP 21 
30.7.2015 V
rámci evropského projektu 3iBS probíhal v letech
2013-2014 průzkum mezi vybranými městy z 24 zemí Evropy, provozujícími
městské autobusy a trolejbusy v celkovém počtu cca 70 tisíc vozidel.
Průzkum se zaměřil na stav a plány ohledně kapacity a druhu pohonu
používaných městských autobusů a strategií měst v autobusové MHD.
Výsledky průzkumu byly zveřejněny v červnu 2015. 
28.7.2015
Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí
newsletter „Elektromobilita v MHD“,
připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise
pro
elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR
(SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či
interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. 
22.7.2015 Na linkách
MHD č. 507 a 521 v centru Londýna,
spojujících nádraží Waterloo s nádražími Victoria a London Bridge, jsou
od poloviny července 2015 v provozu dva elektrobusy od španělského
výrobce Irizar. Dopravce GoAhead krátce poté uzavřel s městem smlouvu
na provoz uvedených dvou linek, platnou od podzimu 2016, plně
elektricky, tedy pouze elektrobusy. Pro plný rozsah provozu bude
potřebovat celkem 51 vozidel. Výrobce všech potřebných vozidel bude
upřesněn ve stanoveném termínu. 
29.6.2015
Elektrobusy Optare se v polovině června 2015, tedy v
krátké době po zahájení svého 100% bezemisního
provozu na Orknejských ostrovech, dočkaly
dalšího plně ekologického uplatnění, tedy včetně bezuhlíkové výroby
elektřiny. Tentokrát jsou to tři elektrobusy Optare Solo ve švédském
městě Karlstad, pro něž je životní prostředí a bezemisní energetika
jednou z důležitých strategických priorit. 
24.6.2015
Nejen na Orknejských ostrovech,
ale i v
dalším skotském regionu začaly od června 2015 sloužit elektrobusy od
britského výrobce Optare. Dopravce Stagecoach zahájil ve skotském městě
Inverness (poblíž jezera Loch Ness) provoz pěti elektrobusů Optare Solo
EV (viz foto). 
22.6.2015 Po úspěšném
provozu experimentálního elektrobusu v
Drážďanech byl
v polovině června 2015 pro pravidelný provoz dodán první z elektrobusů
Solaris Urbino 12 electric.
Drážďanský
městský dopravce DVB jej nasadí na lince MHD č. 79 spojující městské
čtvrti Mickten a Übigau. Jako první v Německu je zde používáno
čtyřpólové průběžné dobíjení připojené ke stejnosměrné trakční síti
MHD. 
17.6.2015
Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce
Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se
zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně
ze systému Alstom APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr
trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě
slouží v Bordeaux i v dalších městech. 
16.6.2015 Jak jsme již
avizovali na našem portále v únoru 2013,
připravuje německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV)
pravidelný provoz dvou 12m indukčně dobíjených elektrobusů v Mannheimu.
Jako dobíjecí technologie bylo použito zařízení PRIMOVE
společnosti
Bombardier. K jeho zahájení, plánovanému na léto 2015, byl učiněn
významný krok v polovině května 2015, kdy byl městskému dopravci předán
druhý z elektrobusů od švýcarského výrobce Hess. 
2.6.2015 Na
konečné linky MHD na plzeňském sídlišti Košutka proběhlo 28. května
2015 slavnostní zahájení pravidelného provozu dvou průběžně dobíjených
elektrobusů Škoda PERUN a jejich rychlonabíjecí stanice, nasazených na
lince 33 Plzeňských městských dopravních podniků. Stává se tak prvním
elektrobusem se čtyřpólovým průběžným dobíjením v ČR. Akce se
zúčastnila i redakce našeho portálu, pro kterou tato událost
byla příležitostí k zajímavému srovnání nově představeného systému
průběžně dobíjeného elektrobusu v mezinárodním i domácím
kontextu. 
29.5.2015
Jedním z měst, které úspěšně využívají elektrobusy
jako
podporu zavádění inteligentní městské mobility, je i historické město
York v severní Anglii. Elektrobusy zde slouží pro linkovou dopravu mezi
záchytnými parkovišti systému Park & Ride a městským
centrem. 
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 

|