Elektrobus Optare pro Karlstad se 100% bezuhlíkovým
provozem
29.6.2015
Elektrobusy Optare se v polovině června 2015, tedy v
krátké době po zahájení svého 100% bezemisního
provozu na Orknejských ostrovech, dočkaly
dalšího plně ekologického uplatnění, tedy včetně bezuhlíkové výroby
elektřiny. Tentokrát jsou to tři elektrobusy Optare Solo ve švédském
městě Karlstad, pro něž je životní prostředí a bezemisní energetika
jednou z důležitých strategických priorit. Elektrobusy budou
provozovány na linkách MHD č. 11, 12 a 13 v centru města.

Karlstad je švédské město s více než 60 tisíci
obyvateli, ležící na břehu největšího švédského jezera Vänern ve
středním Švédsku. O bezemisní, resp. uhlíkově neutrální, výrobu
elektřiny se v Karlstadu dělí 30MW větrná farma Vindpark Vänern,
největší, jaká kdy byla vybudována na jezeře. Dalším zdrojem je 88MW
kogenerační jednotka využívající biopaliva (dřevo). Třetím bezemisním
zdrojem jsou fotovoltaické panely o celkové ploše 3000 m2,
využívající specifické geografické a klimatické podmínky, díky nimž je
Karlstad jedním z nejslunnějších míst ve Švédsku. Karlstad se rovněž
hlásí ke konceptu smart city, který svojí energetickou politikou
průběžně naplňuje.
Elektrobus Optare Solo EV určený pro Karlstad je 9,2m
midibus o kapacitě 25 sedících cestujících. Od britského provedení se
tato verze liší nejen úpravou pro pravostranný provoz, ale také dvěma
dveřmi (viz foto). V prostoru předních dveří je rovněž místo pro
invalidní vozíky. Elektrobus je vybaven klimatizací, wi-fi a vnitřní
televizí.
Elektrický pohon je shodný s ostatními elektrobusy
Optare, o nichž jsme na našem portále již psali (např. v Yorku).
Elektrobus je vybaven pohonem Magtec P144 „Zero emission“ electric o
výkonu 150kW. Jako zásobník energie slouží dvě sady
lithium-železo-magnesium-fosfátových baterií po 26 kusech o celkové
kapacitě 138 Ah, pracující se jmenovitým napětím 2× 333 V DC. Baterie
jsou bezúdržbové, se zabudovaným elektronickým monitorováním základních
parametrů.
Nabíjení probíhá prostřednictvím zabudovaného nabíjecího
zařízení ze standardní třífázové zásuvky výkonem 2× 7,5 kW po dobu 6
hodin (z nuly na plnou kapacitu). Pro Karlstad se předpokládá i
rychlodobíjení během 15minutové přestávky řidiče na konečné stanici po
každých dvou hodinách provozu. Elektrobusy Optare standardně používají
pro tento účel zásuvkové nabíjení s výkonem 50 kW.
Stanice pro rychlonabíjení je nyní ve výstavbě a s jejím
zprovozněním se počítá během července 2015, čemuž odpovídá i postupný
náběh provozu těchto elektrobusů na městských linkách.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Optare
Další informace zde
Přečtěte si také:
24.6.2015
Nejen na Orknejských ostrovech, ale i v
dalším skotském regionu začaly od června 2015 sloužit elektrobusy od
britského výrobce Optare. Dopravce Stagecoach zahájil ve skotském městě
Inverness (poblíž jezera Loch Ness) provoz pěti elektrobusů Optare Solo
EV (viz foto). 
22.6.2015 Po úspěšném provozu experimentálního elektrobusu v
Drážďanech byl
v polovině června 2015 pro pravidelný provoz dodán první z elektrobusů
Solaris Urbino 12 electric. Drážďanský
městský dopravce DVB jej nasadí na lince MHD č. 79 spojující městské
čtvrti Mickten a Übigau. Jako první v Německu je zde používáno
čtyřpólové průběžné dobíjení připojené ke stejnosměrné trakční síti MHD. 
18.6.2015 Na dopravním
veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 se poprvé představil unikátní 18,1m
elektrobus VDL Citea SLFA Electric od nizozemského výrobce Bus
& Coach ve futristickém designu BRT (Bus Rapid Transit) – viz
foto. Jde o první z osmi těchto elektrobusů určených pro plánovaný
provoz v Kolíně nad Rýnem. 
17.6.2015
Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce
Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se
zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně
ze systému Alstom APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr
trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě
slouží v Bordeaux i v dalších městech. 
16.6.2015 Jak jsme již
avizovali na našem portále v únoru 2013,
připravuje německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV)
pravidelný provoz dvou 12m indukčně dobíjených elektrobusů v Mannheimu.
Jako dobíjecí technologie bylo použito zařízení PRIMOVE
společnosti
Bombardier. K jeho zahájení, plánovanému na léto 2015, byl učiněn
významný krok v polovině května 2015, kdy byl městskému dopravci předán
druhý z elektrobusů od švýcarského výrobce Hess. 
2.6.2015 Na
konečné linky MHD na plzeňském sídlišti Košutka proběhlo 28. května
2015 slavnostní zahájení pravidelného provozu dvou průběžně dobíjených
elektrobusů Škoda PERUN a jejich rychlonabíjecí stanice, nasazených na
lince 33 Plzeňských městských dopravních podniků. Stává se tak prvním
elektrobusem se čtyřpólovým průběžným dobíjením v ČR. Akce se
zúčastnila i redakce našeho portálu, pro kterou tato událost
byla příležitostí k zajímavému srovnání nově představeného systému
průběžně dobíjeného elektrobusu v mezinárodním i domácím
kontextu. 
29.5.2015
Jedním z měst, které úspěšně využívají elektrobusy
jako
podporu zavádění inteligentní městské mobility, je i historické město
York v severní Anglii. Elektrobusy zde slouží pro linkovou dopravu mezi
záchytnými parkovišti systému Park & Ride a městským
centrem. 
24.4.2015
V polovině března 2015 byl slavnostně zahájen
zkušební provoz 12m elektrobusu VDL Citea Electric
v nizozemském
městě Maastrichtu. Zkušební provoz probíhá ve spolupráci města
Maastricht a provincie Limburk v rámci projektu Transition to Zero
Emission Bus Transportation (ZEB). Příprava tohoto projektu byla
spolufinancována finančním nástrojem EIB jménem ELENA. 
21.4.2015
V zasedací síni pražského magistrátu proběhla 15.
dubna 2015 konference Dopravní obslužnost měst a regionů 2015, pořádaná
agenturou B.I.D. services. Konferenci předsedal provozovatel našeho
portálu Ing. Jakub Slavík, MBA a měl zde rovněž jednu z přednášek,
zaměřenou na problematiku elektrických autobusů jako projektu a jejich
financování. 
21.4.2015
V období od 3. listopadu 2014 do 30 ledna 2015
probíhal v Drážďanech na lince 61 městského dopravce Dresdner
Verkehrsbetriebe AG (DVB) v rámci projektu EDDA-Bus zkušební provoz
průběžně dobíjených elektrobusů Fraunhoferova výzkumného ústavu pro
dopravu a infrastrukturu (Fraunhofer IVI). V dubnu 2015 byl zveřejněn
informační videosnímek z tohoto provozu. K dispozici jsou rovněž
provozní výsledky. 
2.4.2015
V
březnu 2015, tedy právě rok po zahájení pravidelného provozu
elektrobusů s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v
německém Braunschweigu,
začala instalace první dobíjecí stanice tohoto systému v německém
hlavním městě Berlíně. Ten se tak stane vůbec prvním hlavním městem na
světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy. 
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 

|