Elektrobus VDL Citea SLFA Electric: světová premiéra na
veletrhu UITP Mobility & City Transport
18.6.2015 Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 se poprvé představil unikátní 18,1m
elektrobus VDL Citea SLFA Electric od nizozemského výrobce Bus
& Coach ve futristickém designu BRT (Bus Rapid Transit) – viz
foto. Jde o první z osmi těchto elektrobusů určených pro plánovaný
provoz v Kolíně nad Rýnem.
Tento elektrobus je plně nízkopodlažní a jeho celkovou
přepravní kapacitu udává výrobce kolem 160 cestujících.
Pro elektrobusy VDL je charakteristický pohonný systém
ZAwheel od německého výrobce Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou
bezpřevodovkové vodou chlazené synchronní motory s permanentními
magnety, pohánějící individuálně každé kolo hnací nápravy. Motory
pracují se jmenovitým napětím 600 V DC při 200 A. Výkon motoru udává
výrobce 113 kW. U 18m verze elektrobusu jsou poháněny dvě
nápravy (zadní a prostřední).
Jako zařízení pro průběžné dobíjení byla použita
vozidlová konzole od německé firmy Schunk Bahn- und
Industrietechnik GmbH. Jedná se o čtyřpólový pantograf (dva
silové póly, zemnění a informační/kontrolní kanál) s max. přenášeným
napětím 750 V DC a proudem 500 A s možností krátkodobého přetížení na
1000 A po dobu 30 s. Tato technologie umožňuje vozidlu zastavit u
dobíjecí stanice s podélnou tolerancí 1000 mm a příčnou tolerancí 750
mm. Přesná poloha vozidla vůči dobíjecí stanice je zajištěna pomocí
bezdrátové komunikace vozidlo-infrastruktura. Tento dobíjecí systém se
již používá mj. u elektrobusů v Drážďanech.
![](obrazky/169-VDLlong.jpg)
V případě elektrobusů VDL Citea SLFA Electric je
pantograf umístěn nad druhou nápravou, což cestujícím umožňuje volný
průchod v prostoru dveří. Průběžné dobíjení probíhá výkonem 250 kW na
obou konečných stanicích a trvá cca 5 až 10 minut. Na plnou kapacitu
jsou trakční baterie nabity během noční přestávky. ![](obrazky/169-VDLint.jpg)
V Kolíně nad Rýnem se předpokládá provoz těchto
elektrobusů na 7 km dlouhé lince MHD č. 33 se 13 zastávkami,
provozované dopravní společností KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe) mezi
hlavním nádražím a předměstím Zollstock. Od změny jízdního řádu v roce
2016 bude tato linka provozována pouze elektrobusy.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
VDL Bus & Coach
Další informace zde ![](obrazky/169-VDLCiteaout.jpg)
Přečtěte si také:
17.6.2015
Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce
Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se
zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr
trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě
slouží v Bordeaux i v dalších městech. ![](../sablona/vice3.gif)
16.6.2015 Jak jsme již
avizovali na našem portále v únoru 2013,
připravuje německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV)
pravidelný provoz dvou 12m indukčně dobíjených elektrobusů v Mannheimu.
Jako dobíjecí technologie bylo použito zařízení PRIMOVE
společnosti
Bombardier. K jeho zahájení, plánovanému na léto 2015, byl učiněn
významný krok v polovině května 2015, kdy byl městskému dopravci předán
druhý z elektrobusů od švýcarského výrobce Hess. ![](../sablona/vice3.gif)
2.6.2015 Na
konečné linky MHD na plzeňském sídlišti Košutka proběhlo 28. května
2015 slavnostní zahájení pravidelného provozu dvou průběžně dobíjených
elektrobusů Škoda PERUN a jejich rychlonabíjecí stanice, nasazených na
lince 33 Plzeňských městských dopravních podniků. Stává se tak prvním
elektrobusem se čtyřpólovým průběžným dobíjením v ČR. Akce se
zúčastnila i redakce našeho portálu, pro kterou tato událost
byla příležitostí k zajímavému srovnání nově představeného systému
průběžně dobíjeného elektrobusu v mezinárodním i domácím
kontextu. ![](../sablona/vice3.gif)
29.5.2015
Jedním z měst, které úspěšně využívají elektrobusy
jako
podporu zavádění inteligentní městské mobility, je i historické město
York v severní Anglii. Elektrobusy zde slouží pro linkovou dopravu mezi
záchytnými parkovišti systému Park & Ride a městským
centrem. ![](../sablona/vice3.gif)
24.4.2015
V polovině března 2015 byl slavnostně zahájen
zkušební provoz 12m elektrobusu VDL Citea Electric
v nizozemském
městě Maastrichtu. Zkušební provoz probíhá ve spolupráci města
Maastricht a provincie Limburk v rámci projektu Transition to Zero
Emission Bus Transportation (ZEB). Příprava tohoto projektu byla
spolufinancována finančním nástrojem EIB jménem ELENA. ![](../sablona/vice3.gif)
21.4.2015
V zasedací síni pražského magistrátu proběhla 15.
dubna 2015 konference Dopravní obslužnost měst a regionů 2015, pořádaná
agenturou B.I.D. services. Konferenci předsedal provozovatel našeho
portálu Ing. Jakub Slavík, MBA a měl zde rovněž jednu z přednášek,
zaměřenou na problematiku elektrických autobusů jako projektu a jejich
financování. ![](../sablona/vice3.gif)
21.4.2015
V období od 3. listopadu 2014 do 30 ledna 2015
probíhal v Drážďanech na lince 61 městského dopravce Dresdner
Verkehrsbetriebe AG (DVB) v rámci projektu EDDA-Bus zkušební provoz
průběžně dobíjených elektrobusů Fraunhoferova výzkumného ústavu pro
dopravu a infrastrukturu (Fraunhofer IVI). V dubnu 2015 byl zveřejněn
informační videosnímek z tohoto provozu. K dispozici jsou rovněž
provozní výsledky. ![](../sablona/vice3.gif)
2.4.2015
V
březnu 2015, tedy právě rok po zahájení pravidelného provozu
elektrobusů s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v
německém Braunschweigu,
začala instalace první dobíjecí stanice tohoto systému v německém
hlavním městě Berlíně. Ten se tak stane vůbec prvním hlavním městem na
světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy. ![](../sablona/vice3.gif)
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. ![](../sablona/vice3.gif)
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. ![](../sablona/vice3.gif)
12.9.2013
Začátkem září 2013 měl v německém Braunschweigu
premiéru systém indukčního dobíjení Bombardier PRIMOVE. Jako první na
světě byl použit u standardního 12m elektrobusu a při dobíjení přenáší
výkon 200 kW. Bezpečnost tohoto vysoce výkonného přenosu garantuje
uznávaná německá
zkušební organizace TÜV SÜD, s níž výrobce úzce spolupracuje a která
schválila tento dobíjecí systém pro provoz na
veřejných komunikacích. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|