Berlín: první hlavní město na světě s indukčně
dobíjenými elektrobusy
2.4.2015 V
březnu 2015, tedy právě rok po zahájení pravidelného provozu
elektrobusů s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v
německém Braunschweigu,
začala instalace první dobíjecí stanice tohoto systému v německém
hlavním městě Berlíně. Ten se tak stane vůbec prvním hlavním městem na
světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy.
Systém
Bombardier PRIMOVE používá indukční dobíjení s přenášeným výkonem 200
kW. Na rozdíl od systému IPT Charge s přenášeným výkonem 60 kW, úspěšně
používaného např. na midibusech v Turíně již od roku 2003 (podrobnosti
viz
studie E-mobilita v MHD), tak může
dobíjet i elektrobusy standardních délek 12 m a 18 m.
Čtyři 12m
elektrobusy Solaris Urbino 12 electric budou nasazeny na 6,1 km dlouhé
lince MHD č. 208. Pro jejich provoz budou využívány celkem tři indukční
dobíjecí stanice: K první, právě instalované, přibyde v dubnu 2015
druhá na opačném konci linky a třetí v garáži.
Dodávka a
zprovoznění celého systému jsou plánovány na květen 2015 tak, aby pro
proběhnutí všech potřebných schvalovacích procedur mohl od léta 2015
začít provoz s cestujícími. Předpokládá se, že tento provoz uspoří
ročně 260 tun CO2.
Projekt indukčně dobíjených elektrobusů
v Berlíně je součástí programu „International Showcase Programme for
E-mobility Berlin Brandenburg“, spolufinancovaného z rozpočtu
Spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury (BMVI).
Partnery projektu jsou dopravce Berliner Verkehrsbetriebe
(BVG),
Technická univerzita Berlín (TU) a dodavatel nabíjecí technologie
Bombardier Transportation.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Bombardier
Další informace zde
Přečtěte si také:
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
25.9.2014
SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v
městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů
je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým
dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se
průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní
komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 
8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
17.1.2014 Anglické město Milton Keynes, o němž jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických vozidel, má
od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě:
Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního
řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována
elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně zahájen britským ministrem dopravy 9.
1. 2014. 
18.10.2013
Dva měsíce provozu má za sebou systém elektrobusů s
indukčním dobíjením během jízdy v jihokorejském městě Gumi, zahájený 6.
srpna 2013. Tento systém je označován zkratkou OLEV (on-line electric
vehicles). Prozatím jde o dvě zkušební vozidla a v případě příznivých
výsledků po vyhodnocení na konci tohoto roku by jejich park měl do roku
2015 vzrůst na celkem 12. Systém dynamického indukčního dobíjení elektrobusů
vyvinul Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST). Jde
o jeden z prvních systémů tohoto druhu na světě
12.9.2013
Začátkem září 2013 měl v německém Braunschweigu
premiéru systém indukčního dobíjení Bombardier PRIMOVE. Jako první na
světě byl použit u standardního 12m elektrobusu a při dobíjení přenáší
výkon 200 kW. Bezpečnost tohoto vysoce výkonného přenosu garantuje uznávaná německá
zkušební organizace TÜV SÜD, s níž výrobce úzce spolupracuje a která
schválila tento dobíjecí systém pro provoz na veřejných komunikacích. 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
21.2.2013 Jako další krok k rozvoji e-mobility v městské hromadné
dopravě bude německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH
(RNV) v rámci výzkumného projektu „PRIMOVE Mannheim“ zkoušet bezdrátové
dobíjení elektrobusů v běžném provozu s cestujícími. 

|