Bezdrátové dobíjení e-busů na trase
21.2.2013 Jako další krok k rozvoji e-mobility v městské hromadné
dopravě bude německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH
(RNV) v rámci výzkumného projektu „PRIMOVE Mannheim“ zkoušet bezdrátové
dobíjení elektrobusů v běžném provozu s cestujícími. Rozpočet projektu
činí 3,3 mil. € a je financován Spolkovým ministerstvem dopravy,
stavebnictví a městského rozvoje, které o jeho zahájení informovalo v
únoru 2013. Vědeckovýzkumnou část projektu zajišťuje Technologický
institut Karlsruhe. Jako dobíjecí technologie bylo použito zařízení
PRIMOVE společnosti Bombardier.
Bezdrátové dobíjení baterií elektrických dopravních
prostředků na trase probíhá na bázi elektromagnetické indukce mezi
pevnou částí, zcela ukrytou pod povrchem vozovky ve stanici, a
vozidlovou částí, jak ukazuje obrázek:

Základem pevné části dobíjecího zařízení je primární vinutí,
instalované těsně pod povrchem vozovky, v němž vzniká elektromagnetické
pole. Jeho magnetické odstínění brání elektromagnetické interferenci.
Pevnou část dále tvoří DC napájecí kabely a měniče na střídavé napětí
primárního vinutí, systém detekce vozidla a systém SCADA pro řízení a
diagnostiku dobíjecí stanice. Pevná část je zapnutá pouze během
dobíjení, aby bylo vyhověno požadavkům na elektromagnetickou ochranu.
Vozidlovou část tvoří vozidlová sběrnice s kompenzačním
kondenzátorem, umístěná na spodku vozidla, která přemění
elektromagnetické pole primárního vinutí pevné části na střídavý proud.
Na ni navazuje měnič, který jej transformuje na stejnosměrný proud
dobíjející baterii (nebo jiné zařízení na ukládání elektrické energie).
Vozidlovou část doplňuje detekční systém, který detekuje pevnou část
dobíjecího zařízení a koordinuje jeho zapnutí a vypnutí.
Jak patrno, díky tomuto zařízení lze ušetřit prostor a
hmotnost ve vozidle díky menším a lehčím bateriím, které není nutno
měnit za provozu. Výsledkem jsou jak nižší investiční a provozní
náklady, tak vyšší příjmy v důsledku vyšší obsaditelnosti vozidla.
Ukrytí pevné části pod povrchem vozovky minimalizuje její opotřebení a
poruchovost v důsledku klimatických vlivů i vandalismu. Předpokladem
efektivního provozu je rozmístění dobíjecích stanic ve frekventovaných
přestupních uzlech, aby se u nich vystřídalo co nejvíce vozidel, aby
jejich provoz byl co nejméně ovlivněn změnami tras autobusů a aby
potřebná doba pobytu u dobíjecího zařízení odpovídala normální době
nástupu a výstupu cestujících.
V rámci projektu PRIMOVE Mannheim budou po dobu 12
měsíců jezdit dva elektrobusy v běžných podmínkách na trase rušné
městské linky 63 v Mannheimu, po nutné zkušební a schvalovací fázi.
Projekt sleduje optimalizaci bezdrátového dobíjecího procesu skrze
analýzu dat o poloze vozidla a stavu nabití baterie v reálném čase.
Přitom budou simulovány toky elektrické energie mezi elektrobusy a
dobíjecími stanicemi. To umožní optimalizovat konstrukci a velikost
pevné a vozidlové části dobíjecího zařízení včetně potřebné kapacity
vozidlové baterie. Součástí projektu bude i hodnocení energetické
hospodárnosti tohoto způsobu dobíjení.
redakce Proelektrotechniky.cz
Obrázky: Bombardier
Více o projektu zde
Více o technologii PRIMOVE zde Přečtěte si také:
11.6.2014
O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your
Dreams
– postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se
zkušebním
provozem v Londýně. Dostupné
informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je
třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se
nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum
excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému
zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu
na pravidelné lince č. 38 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
22.1.2014
Elektrický midibus Siemens/Rampini,
o němž jsme na
našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v
Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po
slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve
dnech
22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích
linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní
městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46
míst 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
9.10.2013 V úterý 8. října 2013 se v areálu brněnského výstaviště
jako doprovodný program veletrhu Eurotrans konal pod záštitou
Ministerstva dopravy ČR a Sdružení dopravních podniků ČR již dříve
avizovaný odborný seminář „Elektrické autobusy pro město“. Odborným
garantem semináře byla firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která provozuje náš portál. Její hlavní konzultant seminář
moderoval a zároveň byl i jedním z přednášejících.
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
25.6.2013 Zkušební provoz s cestujícími ve švédském Göteborgu
zahájila technická novinka společnosti Volvo: autobus Volvo Plug-in
Hybrid, který kombinuje prvky dieselového autobusu a oportunitního
elektrobusu ještě účinněji než běžný hybridní pohon. Pohonnou jednotku
tohoto autobusu tvoří elektromotor poháněný elektřinou z
lithium-iontových baterií, doplněný 5litrovým dieselovým motorem. 
6.6.2013
Transport for London, správce městské dopravy v Londýně, oznámil na
konci května 2013, že úspěšně vysoutěžil částku 5 mil. liber z Green
Bus Fund – fondu pro „zelené autobusy“, spravovaného britským
Ministerstvem dopravy (DfT). Spolu s prostředky z městského rozpočtu
budou tyto finance použity na nákup dalších 90 dvoupatrových
diesel-hybridních autobusů a čtyř jednopatrových elektrobusů. V roce
2016 tak bude 20 % veškerého parku městských autobusů v Londýně (celkem
8 500 vozidel) zajišťováno hybridními autobusy či elektrobusy. Londýn
tak posílí své postavení města s „nejzelenějším“ parkem autobusů v
Evropě 
3.6.2013 Na 60. světovém kongresu UITP (mezinárodní unie veřejné
dopravy) v Ženevě na konci května 2013 představila společnost ABB
novinku v dobíjení elektrobusů: systém „flash charging“ pod obchodním
názvem „TOSA“ (Trolleybus Optimisation Systeme Alimentation), který
umožní dobíjení oportunitního elektrobusu (resp. trolejbusu) na
zastávce během 15 sekund. 
7.5.2013 V červnu 2013 to budou dva roky, co v plném provozu na
linkách MHD Ostrava slouží park čtyř akumulátorových elektrobusů SOR
EBN 10,5 a za tu dobu najel přes 350 tisíc km. Tyto elektrobusy jsou v
mnoha ohledech výjimečné – svými provozními vlastnostmi, náklady,
způsobem pořízení i způsobem provozování, který slaďuje technické
možnosti akumulátorů s chováním přepravního trhu MHD. Redakce
Proelektrotechniky.cz měla začátkem května 2013 možnost je sledovat na
lince i ve vozovně 
27.4.2013
V článku Vodíková
e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě v rubrice
Elektromobilita jsme se zmínili o českém projektu TriHyBus – prvním a
zatím jediném zkušebním autobusu poháněném palivovým článkem v nových
zemích EU, jehož vlastníkem a provozovatelem je ÚJV Řež. Po půlroční
odstávce kvůli vodíkové infrastruktuře se nyní tento autobus chystá, po
absolvování potřebných zkušebních jízd, opět vozit cestující v
neratovické MHD provozované dopravcem Veolia Transport. Zástupci našeho
portálu měli příležitost se autobusem TriHyBus svézt a bezprostředně
sledovat jeho chování v městském provozu. 
|