Projekt ZEB: ELENA pomáhá elektrobusům v Nizozemí
24.4.2015
V polovině března 2015 byl slavnostně zahájen
zkušební provoz 12m elektrobusu VDL Citea Electric
v nizozemském
městě Maastrichtu. Zkušební provoz probíhá ve spolupráci města
Maastricht a provincie Limburk v rámci projektu Transition to Zero
Emission Bus Transportation (ZEB). Příprava tohoto projektu byla
spolufinancována finančním nástrojem EIB jménem ELENA.
Elektrobus VDL Citea SLF-120 Electric je 12m
nízkopodlažní elektrobus. Výrobce udává obsaditelnost až 100
cestujících (sedících a stojících). Kapacita trakčních baterií, a
následně dojezd elektrobusu, jsou variabilní podle požadavků zákazníka.
Pro elektrobusy VDL je charakteristický pohonný systém ZAwheel od
německého výrobce Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou bezpřevodovkové vodou
chlazené synchronní motory s permanentními magnety, pohánějící
individuálně každé kolo hnací nápravy. Motory pracují se jmenovitým
napětím 600 V DC při 200 A. Výkon motoru udává výrobce 113
kW. U 12m elektrobusu je poháněna jedna náprava (zadní).
Cílem projektu ZEB je výměna dieselových autobusů za
bezemisní vozidla v provinciích Severní Brabantsko a Limburg do roku
2025. V celém Nizozemí přitom jezdí ve veřejné dopravě více než 5 tisíc
autobusů se spalovacími motory. ELENA zde financuje služby
specializovaných konzultantů na podporu organizace, koordinace,
obstarávání a usnadnění všech relevantních činností a odborných
znalostí. Podpora ze strany ELENA dosáhla 2,45 mil. EUR, přičemž tyto
prostředky pomohly mobilizovat investice ve výši 587 milionů EUR z
veřejných zdrojů a v rámci návazných finančních modelů ve spolupráci se
soukromými subjekty.
Během pilotního projektu budou pečlivě vyhodnocována
základní provozně ekonomická kritéria, jako jsou náklady na kilometr,
provozní spolehlivost i praktické zkušenosti řidičů, cestujících a
údržbového personálu.
Nástroj ELENA kryje až 90 % veškerých nákladů na
technickou přípravu takových projektů. Typicky se jedná o přípravu
dokumentace u projektů nad 30 milionů EUR, přičemž menší projekty je
možné sdružovat do větších celků. Další podrobnosti k nástroji ELENA
jsou uvedeny v aktuální verzi studie „E-mobilita v MHD“.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Eltis.org
Další informace zde
Přečtěte si také:
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
10.2.2015 Projekt Slide In ve
švédské Landskroně byl prezentován
již na konferenci „Elektrické autobusy
pro město III“. V
souvislosti s připravovanou aktualizací studie „E-mobilita v MHD“
se její
zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu spojili s
koordinátory projektu, LU Open Innovation Center při Lundské
univerzitě, a získali další, velmi zajímavé informace. 
6.2.2015
V rámci přípravy aktualizované verze studie
„E-mobilita
v MHD“ dostali
její zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu k dispozici
podrobné údaje o výsledcích zkušebního provozu čínského elektrobusu BYD
na lince Dopravního podniku Ostrava (DPO). Tento provoz proběhl na
přelomu května a června 2014 a psali jsme o něm i na našem portále v
článku Elektrobus BYD v Ostravě.
Výsledky
jsou rozhodně zajímavé. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
21.1.2015
V polovině prosince 2014 podepsal provozovatel
městských autobusů ve Varšavě (Miejskie Zakłady Autobusowe, MZA) s
výrobní společností Solaris Bus & Coach S.A. smlouvu na dodávku
deseti elektrobusů Solaris Urbino 12 electric. Je to první polská
zakázka na elektrobusy v takto velkém rozsahu. První vozidla z této
série by měl MZA obdržet již v květnu 2015. 
15.1.2015
Jak jsme již v loňském roce psali na našem portále, prvním elektrobusem
provozovaným v ČR soukromým dopravcem se stal SOR EBN 10,5 společnosti
ARRIVA MORAVA, který v
říjnu 2014 zahájil pravidelný provoz na horské lince z Karlovy Studánky
(800 m n. m.) na Ovčárnu (1 300 m n. m.) na samém hřebeni Jeseníků. O
současných zkušenostech z jeho každodenního provozu, zejména pak
provozu v náročných horských zimních podmínkách, jsme se informovali u
dopravce i přímo v terénu. 
17.12.2014
Na začátku prosince 2014 zahájily v Londýně provoz
další elektrobusy, tentokrát od britského výrobce Optare. Dva
elektrobusy Optare MetroCity budou nyní v provozu na 5,5 km dlouhé
lince 312 mezi stanicemi South Croydon a Norwood Junction, provozované
společností Arriva. 
15.12.2014
V kanadském městě Edmontonu probíhá od začátku července 2014 testovací
provoz dvou elektrobusů BYD městského dopravce ETS na linkách MHD.
Provoz probíhá v rámci projektu ETS Stealth. Jak město oznámilo na
konci listopadu 2014, je tento projekt natolik úspěšný, že město
plánuje rozšířit park elektrobusů tak, aby tvořily většinu vozového
parku městských autobusů. Elektrobusům je v této souvislosti dávána
přednost nejen před dieselovými autobusy, ale také před alternativním
pohonem na CNG. 
9.12.2014
Další německé město bude mít v provozu dvanáctimetrový
elektrobus Solaris
Urbino 12 electric, tentokrát
poprvé v novém designu, který byl českým návštěvníkům představen na
veletrhu Czechbus 2014
(viz foto). Začátkem
prosince 2015 podepsal výrobce smlouvu s hannoverským provozovatelem
MHD üstra na dodávku tří těchto elektrobusů do konce roku
2015. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 

|