![]() |
|
![]() |
|
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Projekt Slide In: parciální trolejbus střídá trolejbusové a autobusové linky
Landskrona je švédské město s 28 670 obyvateli. Od roku 2003 je zde linka 3 MHD o délce 3 km provozována jako trolejbusová, s trakčním vedením o napětí 750 V DC. V provozu jsou 4 trolejbusy Solaris Trollino. V letech 2011 – 2015 zde probíhá zmíněný projekt Slide In, jehož cílem je zjistit možnosti hybridního vozidla typu trolejbus – elektrobus. V připravované aktualizaci studie „E-mobilita v MHD“ nazýváme takovéto vozidlo parciálním trolejbusem a je pro něj charakteristický nezávislý provoz z bateriového zásobníku energie (tedy nikoli dieselový nebo plynový prodlužovač dojezdu) na významné části oběhu vozidla. Sám název Slide In (tj. „vklouznutí“) je vlastně míněn jako protiklad konceptu „plug-in“, u něhož vozidlo při nabíjení stojí, zatímco parciální trolejbus při dobíjení jede a přepravuje cestující. Pro potřebu projektu Slide In byl jednorázově pořízen 12m trolejbus Solaris Trollino 12 s trakční výzbrojí Škoda o přepravní kapacitě 27+3 míst k sezení, 28 míst k stání, max. 56 cestujících. K jeho pohonu slouží asynchronní motor Škoda o výkonu 160 kW. Jako zásobník energie slouží baterie Altair Nano 450V o kapacitě 54 kWh pro nezávislý dojezd až 20 km. Ve sledovaném období srpen 2013 – srpen 2014 obsluhovalo vozidlo střídavě trolejbusovou linku a autobusové linky s průměrným denním proběhem 150 km a najelo přitom celkem 35,4 tis. km. Nezávislý provoz činil v průměru 59 % celkového oběhu (podle řešitelů projektu Slide In by pro účel nabíjení elektrifikace stačilo jen 10 % délky tratě). Denně proběhlo v průměru 10 nabíjecích a vybíjecích cyklů baterií. Pozoruhodná je velmi nízká spotřeba energie, v přepočtu 1,1 kWh/km. Z toho trakční spotřeba činila 0,57 kWh/km (včetně 0,19 kWh/km rekuperace). Chlazení a topení spotřebovalo necelé 0,2 kWh/km a pomocné pohony 0,32 kWh/km. Pouhé 0,02 kWh/km, tedy necelá dvě procenta veškeré spotřeby, byly mařeny v brzdných odpornících. Disponibilita vozidla byla prakticky stoprocentní. Během sledovaného období nedošlo k žádné poruše, trolejbus byl pouze podroben pravidelné údržbě. Kromě linkového provozu byl trolejbus pochopitelně používán i pro studijní a prezentační účely. Partnery projektu Slide In jsou University of Lund, Skånetrafiken, ÅF, Motivationshuset, Volvo Powertrain, E.ON. Rozpočet projektu činí 1,6 mil. €, z čehož 570 000 € stál sám trolejbus. Tato cena je cca o čtvrtinu vyšší oproti běžnému trolejbusu. Je však třeba brát v úvahu, že jde spíše o „pojízdnou laboratoř“ než o standardní vozidlo. Podle informací od výrobců by za běžných podmínek byl cenový rozdíl menší, cca 10 – 15 % podle konkrétních požadavků zákazníka. Projekt je financován z programu EU LIFE+. Tento projekt ukazuje životaschopnost konceptu parciálního trolejbusu všude tam, kde je již k dispozici trolejová síť a její další rozšiřování by bylo neekonomické, případně kde by byla žádoucí její redukce při zachování rozsahu bezemisní dopravy. Může však být řešením i tam, kde síť trolejového vedení neexistuje, ale provozní, finanční a socioekonomické aspekty by její vybudování, případně renesanci dříve zrušených trolejbusů, ospravedlnilo. Tyto eventuality a jejich možná řešení je pak třeba prověřit v rámci cost-benefit analýzy, která všechny finanční a sociálně ekonomické aspekty, vyjádřené v peněžních jednotkách, zevrubně posoudí a vyhodnotí. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Slide In
Elektrobus BYD v Ostravě: výsledné zhodnocení zkušebního provozu
Studie „E-mobilita v MHD“: 4000 stažení z portálu Proelektrotechniky.cz, aktualizace v přípravě
Elektrobus v Jeseníkách: poznatky z horského provozu v zimě
Program Hy-Trolley: palivočlánkový zdroj energie Ballard pro trolejbusy Škoda?
Hlavní zdroje spolufinancování investičních projektů v elektrické MHD
Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podnětyPrezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.
Plug-in hybridní autobusy Volvo s dobíjením Siemens v Hamburku
V rámci SDP ČR vznikla Pracovní komise pro elektromobilitu
Renesance trolejbusů v Leedsu
TROLLEY Movie: Trolejbusy patří k moderní a čisté MHD
Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|