![]() |
|
![]() |
Přečtěte si: Elektromobilitu je třeba rozvíjet a propagovat s rozmyslem: Zpráva z konference Chytrá elektrická doprava v praxi |
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Elektrobus BYD v Ostravě: výsledné zhodnocení zkušebního provozu
Elektrobus BYD je 12 m dlouhý, dvoudveřový, se sníženou podlahou v přední a střední části vozidla, tzn. není plně nízkopodlažní. Jeho přepravní kapacita je 54 míst, z toho 24 k sezení. Ačkoliv je tedy tento elektrobus prezentován výrobcem jako „dvanáctimetrový autobus“, jeho přepravní kapacita ve skutečnosti odpovídá spíše 8m midibusu. Hmotnost prázdného vozidla je 13,3 tun. Pohon tvoří dva AC synchronní motory BYD TYC90A integrované do nábojů zadních kol, každý o jmenovitém výkonu 75 kW a maximálním příkonu 90 kW. Jako zdroj energie slouží Fe baterie (využívající sloučenin lithia, železa a fosforu) o kapacitě 324 kWh/600 Ah, rozmístěné ve dvou sloupcích nad předními koly, v zadní části autobusu a na střeše. Dobíjení trakčních baterií probíhá z nabíjecí stanice pomocí ručně zasunovaného dvojitého konektoru. U DPO probíhalo dobíjení proudem 50 A z 20 % na 100 % po dobu maximálně 7,5 hod. Výrobcem garantovaný dojezd na jedno nabití baterií činí 250 km. Elektrobus je vybaven klimatizací poháněnou z trakčních baterií, která slouží rovněž pro vytápění do teplot do cca –10 °C. Pro větší mrazy je k dispozici nezávislé naftové topení. Srovnávacím vozidlem byl elektrobus SOR 10,5 EBN z parku Dopravního podniku Ostrava, který zde slouží již od roku 2010. Zkušební provoz probíhal na lince DPO č. 38 po dobu 18 dnů. Během této doby najel BYD celkem 3 137 km. Průměrná spotřeba trakční energie na 1 km jízdy činila 1,09 kWh. Během provozu došlo pouze ke třem velmi banálním technickým závadám (uvolněné šrouby, neseřízený spínač brzdových světel). Maximální zjištěný dojezd vozidla činil 261 km, při poklesu kapacity ze 100 % na 20 % (v reálném provozu je dojezd vozidla ovlivněn stylem jízdy řidiče, teplotními podmínkami a použitím celovozové klimatizace). Oproti srovnávacímu vozidlu SOR 10,5 EBN tedy dosáhl BYD následujících provozních parametrů: • počet míst: 64 %• hmotnost prázdného elektrobusu: 129 % • dojezd na jedno nabití: 179 % • spotřeba trakční energie na vozokilometr: 128 % • spotřeba trakční energie na místokilometr: 202 % Je zřejmé, že relativně dlouhý dojezd elektrobusu na jedno nabití je dosahován za cenu velmi vysoké spotřeby trakční energie v přepočtu na místokilometr. Dojezd 250 km je přitom pro většinu celodenních směn u DPO stále nedostatečný, tudíž je nutno řešit průběžné dobíjení trakčních akumulátorů během směny. V rámci hodnocení DPO ze srovnávacího provozu dále poukazuje zejména na dobře rozloženou hmotnost trakčních baterií, ale také na obtížnější přístup k nim. Všímá si i umístění pohonu v kolech zadní nápravy, které poskytuje více prostoru pro elektrovýzbroj vozidla. Komfort jízdy zvyšuje celovozová klimatizace. Citlivější posilovač řízení i větší prostor u řidiče usnadňují řízení vozidla. Podobně jako redaktoři našeho portálu na základě vlastních zkušeností nicméně zaznamenal provozovatel také zhoršené prostorové podmínky pro cestující v zadní části vozidla. Kromě provozně technických parametrů elektrobusu hodnotí DPO také vstřícný přístup výrobce k zákazníkovi a výhodné záruční podmínky, které pomohou snížit provozní náklady. Výsledky zkušebního provozu tedy opět potvrdily, že „zázračná řešení“ neexistují, pouze vhodná nebo méně vhodná řešení pro dané provozní požadavky. Kromě toho je zřejmé, že se Dopravní podnik Ostrava stává jedinečným centrem excelence pro elektrobusy, srovnatelným s Hamburger Hochbahn a jeho „inovační linkou“ 109. To je v souladu s cíli projektu „Zelená a čistá Ostrava 2025“, pro nějž jsou průběžně hledána vhodná bezemisní vozidla. redakce Proelektrotechniky.cz Foto: archiv redakce
Studie „E-mobilita v MHD“: 4000 stažení z portálu Proelektrotechniky.cz, aktualizace v přípravě
Elektrobus v Jeseníkách: poznatky z horského provozu v zimě
Hlavní zdroje spolufinancování investičních projektů v elektrické MHD
Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podnětyPrezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.
Pravidelná elektrobusová linka v Jeseníkách zahajuje provoz
V rámci SDP ČR vznikla Pracovní komise pro elektromobilitu
Whistler Fuel Cell Buses: úspěšný projekt kanadských palivočlánkových autobusů po pěti letech
Elektrobus BYD v Ostravě
Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů
Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|