Solaris prezentuje 19m palivočlánkový elektrobus a
připravuje 24m elektrobus
7.1.2015 V
oblasti konstrukce elektrobusů byly v prosinci 2014 zaznamenány dvě
pozoruhodné novinky, obě od polského výrobce dopravních prostředků
Solaris Bus&Coach. V polovině prosince byl v Hamburku uveden do
provozu již dříve avizovaný 18,75m elektrobus s bateriovým a
palivočlánkovým zdrojem energie. Na samém
konci roku 2014 pak oznámil tento výrobce záměr vyvinout 24metrový,
dvojitě článkový autobus s elektrickým pohonem, který bude zároveň
prvním polským autobusem v kategorii MEGA.
18,75m elektrobusy pro Hamburk s typovým označením
Solaris Urbino 18.75 electric jsou vybavené trakční výzbrojí Vossloh
Kiepe a palivočlánkovým modulem nové generace Ballard FCvelocity®-HD7.
Jako hlavní zdroj energie slouží 120kWh trakční baterie. Během provozu
jsou tyto baterie průběžně dobíjeny 101kWh palivočlánkovou jednotkou.
Novinkou v oblasti energetického managementu je, že palivové články
jsou využívány pouze jako doplňkový zdroj energie, což značně
prodlužuje jejich provozní životnost. Jako palivo slouží čistý vodík,
doplňovaný v depu během noční přestávky. Denní dojezd autobusu na jedno
naplnění činí 300 km.
První dva palivočlánkové elektrobusy Solaris budou
dopravcem Hamburger Hochbahn AG nasazeny na 10 km dlouhé „inovační“
lince 109, která vede mezi Alsendorfem a nově vybudovaným terminálem
elektrických autobusů. Od prosince 2014 jsou již na ní provozovány
plug-in hybridní autobusy Volvo.

Avizovaný 24m MEGA elektrobus předpokládá buď plně
bateriový zdroj energie s průběžným dobíjením na trase, nebo zdroj
energie kombinující baterie a palivočlánkovou jednotku, podobně jako u
palivočlánkového elektrobusu v Hamburku.
Tento elektrobus vzniká jako společný projekt výrobce,
Varšavské technické univerzity a Technické univerzity v Poznani. Je
finančně podporován Národním centrem pro výzkum a vývoj (NCBiR) v rámci
programu InnoTech. Celkový rozpočet projektu činí téměř 3 mil. €, z
čehož 1,5 mil. € přispěje NCBiR. Původní harmonogram projektu počítal s
jeho trváním od prosince 2012 do listopadu 2015. Nyní se jedná o jeho
prodloužení o další rok s ohledem na plány Solaris na rozšíření svých
výzkumných a vývojových aktivit.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Solaris Bus&Coach
Další informace zde
Přečtěte si také:
17.12.2014
Na začátku prosince 2014 zahájily v Londýně provoz
další elektrobusy, tentokrát od britského výrobce Optare. Dva
elektrobusy Optare MetroCity budou nyní v provozu na 5,5 km dlouhé
lince 312 mezi stanicemi South Croydon a Norwood Junction, provozované
společností Arriva. 
9.12.2014 Další německé město
bude mít v provozu dvanáctimetrový
elektrobus Solaris
Urbino 12 electric, tentokrát
poprvé v novém designu, který byl českým návštěvníkům představen na
veletrhu Czechbus 2014
(viz foto). Začátkem
prosince 2015 podepsal výrobce smlouvu s hannoverským provozovatelem
MHD üstra na dodávku tří těchto elektrobusů do konce roku
2015. 
26.11.2014 V rámci konference
„Elektrické autobusy pro město III“,
která proběhla 21. listopadu 2014 jako doprovodný program veletrhu
Czechbus 2014, byly prezentovány aktuální příležitosti ke
spolufinancování elektrických autobusů a další elektrické MHD z
evropských zdrojů. V tomto článku jsou shrnuty nejdůležitější momenty,
které je užitečné v této souvislosti sledovat. 
25.11.2014 Pro rok 2015 je v
rámci činnosti Pracovní komise pro
e-mobilitu SDP ČR plánována
aktualizace studie „E-mobilita v MHD“.
Od jejího
zveřejnění v létě 2013 pokračuje rozvoj technologií, zajímavých
projektů i možných zdrojů financování pro elektrické autobusy natolik
rychlým tempem, že bude užitečné rozšířit a aktualizovat poznatky zde
uvedené. V této souvislosti její zpracovatelé, firma Ing.
Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, spolu se svými
odbornými partnery začali shromažďovat potřebné aktuální informace o
zajímavých projektech, produktech, provozních aplikacích a finančních
schématech v uvedené oblasti. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014 Jako doprovodný
program veletrhu Czechbus 2014 proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
12.11.2014 Další elektrické
autobusy na britském kontinentě budou v
rámci projektu
ZeEUS
zkušebně
provozovány v 1,7miliónovém skotském městě Glasgow. Společnost First
Glasgow, největší skotský autobusový dopravce, oznámila koncem října
2014 svůj záměr investovat 2 mil. liber do čtyř plug-in hybridních
autobusů od
výrobce Alexander Dennis 
10.11.2014
Od prosince 2014 bude na lince 109 městské dopravy v
německém Hamburku v provozu plug-in hybridní autobus Volvo
7900 s
dobíjecí technologií Siemens. Provozovatelem bude společnost Hamburger
Hochbahn, zajišťující hromadnou dopravu v hamburské aglomeraci.
Veřejnosti byl autobus se svojí dobíjecí technologií představen na
začátku listopadu 2014. 
21.10.2014
K evropským výrobcům elektrobusů a plug-in
hybridních
autobusů, jejichž produkty a zkušenosti průběžně sledujeme a
uveřejňujeme na našem portále, jako například Solaris, SOR,
Siemens/Rampini,
Volvo, VDL, BYD, Škoda, EVC, Lbus, Evropro či
Wrightbus,
se
připojuje i španělská firma Irizar Group. 
13.10.214 V říjnu 2014 byla
evropská odborná veřejnost seznámena s
unikátním maďarským elektrobusem Modulo Medio Electric, prvním z řady
Modulo. Jeho karoserie byla vyrobena z kompozitových materiálů se
skleněnými vlákny v podobě průřezových („kroužkových“) modulárních
segmentů o standardizovaných rozměrech. Výrobcem elektrobusu je
maďarská elektrotechnická společnost Evropro. 
25.9.2014
SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v
městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů
je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým
dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se
průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní
komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 
12.8.2014
V souvislosti s dohodou mezi polským výrobcem
autobusů Solaris Bus&Coach a kanadským výrobcem palivových
článků pro těžká vozidla Ballard jsme na našem portále letos v únoru
informovali o nové koncepci palivočlánkového autobusu Solaris,
připravovaného pro Hamburk. Koncem července 2014 obdržel výrobce
objednávku na dva tyto 18m palivočlánkové elektrobusy typu Solaris
Urbino 18,75 electric 

|