Irizar Group: další evropský výrobce elektrobusů
prezentuje první provozní výsledky
21.10.2014 K evropským výrobcům elektrobusů a plug-in hybridních
autobusů, jejichž produkty a zkušenosti průběžně sledujeme a
uveřejňujeme na našem portále, jako například Solaris, SOR,
Siemens/Rampini, Volvo, VDL, BYD, Škoda, EVC, Lbus, Evropro či
Wrightbus, se
připojuje i španělská firma Irizar Group. Jak byla v říjnu 2014
informována odborná veřejnost, dva její elektrobusy typu Irizar i2e od
letošního léta úspěšně absolvují zkušební provoz v městské dopravě v
Barceloně a v San Sebastianu.
Elektrobus Irizar i2e je 12m plně elektrický autobus o
kapacitě 24 sedících (počet stojících není znám). K pohonu slouží
trakční elektromotor o výkonu 230 kW. Jako zásobník energie slouží
sodíko-niklové baterie o celkové kapacitě 376 kWh a jmenovitém napětí
600 nebo 650 V. Tyto baterie jsou doplněny superkapacitory o výkonu 125
V. Nabíjení probíhá ze zásuvky po dobu 5 hodin.
Jak patrno, používá Irizar i2e zcela odlišný koncept
trakčních baterií než většinou používané lithium-iontové baterie.
Sodíko-niklové baterie, nazývané též ZEBRA, patří mezi baterie
užívající roztavené soli. Pracují při teplotě přes 200 °C a zkušebně se
používaly jako trakční baterie například u francouzského projektu „100
Bus Electriques“ (viz studie „E-mobilita v MHD“). Testují se
rovněž k použití u akumulátorových elektrických vlaků.
Délku dojezdu Irizar i2e na jedno nabití
trakčních baterií udává výrobce v rozmezí 200 až 250 km, čili podobně
jako již zmiňovaný BYD. Jde tedy koncepčně o tzv. noční elektrobus, viz
uvedená studie „E-mobilita v MHD“.
Tento elektrobus byl zkonstruován jako součást
evropského projektu ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System, tedy systém městských autobusů s
nulovými emisemi), koordinovaného Mezinárodní unií veřejné dopravy –
UITP. V rámci tohoto 3,5letého projektu se 40 partnery,
zahájeného začátkem letošního roku, budou demonstrována různá
inovativní technologická řešení pro 12m elektrické autobusy a jejich
dobíjecí infrastruktury v provozu osmi evropských měst.
Dosavadní výsledky zkušebního provozu, probíhajícího v
rámci tohoto projektu, potvrzují předpoklady výrobce:
Zkušební provoz v Barceloně, probíhající od srpna 2014,
zahrnuje denní provozní nasazení po dobu 16 hodin při průměrné cestovní
rychlosti 10–11 km/h a denním proběhu 160–180 km.
Zkušební provoz ve španělském San Sebastianu,
probíhající od července 2014, rovněž zahrnuje 16hodinové denní provozní
nasazení. Denně přitom ujede na jedno nabití cca 250 km průměrnou
cestovní rychlostí 17 km/h.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Irizar Group
Další informace zde
Přečtěte si také další
články z rubriky Elektromobilita:
15.10.2014 Dlhodobá snaha vedenia mesta Košice o čo najväčší rozvoj ekologickej
dopravy v metropole východu zaznamenala ďalší významný úspech. V
Dopravnom podniku mesta Košice (DPMK) slávnostne uviedli vo štvrtok
9.10. 2014 do prevádzky za účasti primátora mesta Richarda Rašiho i
viceprimátorov Renáty Lenártovej a Jána Jakubova, autobusy na
elektrický pohon SOR. Košičania ich majú ako vôbec prví a zatiaľ jediní na
celom Slovensku.
13.10.214 V říjnu 2014 byla evropská odborná veřejnost seznámena s
unikátním maďarským elektrobusem Modulo Medio Electric, prvním z řady
Modulo. Jeho karoserie byla vyrobena z kompozitových materiálů se
skleněnými vlákny v podobě průřezových („kroužkových“) modulárních
segmentů o standardizovaných rozměrech. Výrobcem elektrobusu je
maďarská elektrotechnická společnost Evropro. 
7.10.2014 Společnost ARRIVA MORAVA, člen skupiny Arriva, zahájila
od 6. října 2014 v Jeseníkách provoz elektrobusu, který bude pravidelně
obsluhovat kyvadlovou linku 850885 z Karlovy Studánky přes AS Hvězda až
na Ovčárnu a zpět. Elektrobus SOR EBN 10,5 zde bude v provozu
celoročně. Skupina Arriva se tak stala prvním soukromým dopravcem v
České republice, který vlastní a provozuje elektrobus. 
25.9.2014
SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v
městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů
je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým
dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se
průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní
komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 
23.9.2014
Dopravní podnik v polském městě Ostrołęka, ležícím
severně od Varšavy, podepsal začátkem září 2014 smlouvu s výrobcem
Solaris Bus & Coach na nákup dvou elektrobusů Solaris Urbino
8,9 LE. Jde o vůbec první standardní nákup elektrobusů v Polsku, ne
tedy zápůjčka nebo jiná alternativní forma užívání těchto dopravních
prostředků pro zkušební účely. Dodány mají být v létě 2015. 
19.9.2014
O elektromechanickém setrvačníku, jakožto
netradičním zásobníku energie, vyvinutém britskou firmou GKN Hybrid
Power (dříve Williams Hybrid Power), jsme na našem portále psali v
lednu 2013. Touto technologií bude nyní vybaveno třináct patrových
autobusů Volvo B5 britské dopravní společnosti Go North East. Na
začátku září 2014 obdržela severoanglická města Newcastle a Sunderland
od britské vlády dotaci pro spolufinancování tohoto projektu. 
4.9.2014 Netradiční koncepci plug-in hybridního autobusu se od roku
2015 chystá v rámci projektu ZeEUS představit
cestujícím londýnská městská doprava. V srpnu 2014 to oficiálně oznámil
zástupce Transport for London, organizátora veřejné dopravy v Londýně. 
12.8.2014
V souvislosti s dohodou mezi polským výrobcem
autobusů Solaris Bus&Coach a kanadským výrobcem palivových
článků pro těžká vozidla Ballard jsme na našem portále letos v únoru
informovali o
nové koncepci palivočlánkového autobusu Solaris,
připravovaného pro Hamburk. Koncem července 2014 obdržel výrobce
objednávku na dva tyto 18m palivočlánkové elektrobusy typu Solaris
Urbino 18,75 electric 
4.8.2014 Nizozemský
výrobce autobusů a elektrobusů VDL podepsal v červenci 2014 smlouvu na
dodávku osmi 18m elektrobusů VDL Citea SLFA Electric pro městského
dopravce v Kolíně nad Rýnem KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). Zahájení
zkušebního provozu je plánováno v létě a na podzim 2015. Základem jeho
konstrukce je plně nízkopodlažní 18m autobus Citea SLFA-180. Vnější
provedení elektrobusů pro KVB dostane futuristický tvar v designu BRT
(Bus Rapid Transit) 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
1.9.2013 Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|