Londýn bude zkoušet plug-in hybridní autobus s
indukčním dobíjením
4.9.2014 Netradiční koncepci plug-in hybridního autobusu se od roku
2015 chystá v rámci projektu ZeEUS představit
cestujícím londýnská městská doprava. V srpnu 2014 to oficiálně oznámil
zástupce Transport for London, organizátora veřejné dopravy v Londýně.
Základem nové koncepce vozidla bude diesel-hybridní
autobus Alexander Dennis Enviro400H E400 (viz foto). Je to 10,2m
patrový autobus, ve dvoudveřové verzi o kapacitě 62 sedících. K pohonu
slouží hybridní systém BAE Systems HybriDrive, zahrnující zejména 120kW
elektromotor, doplněný o 140kW generátor s permanentními magnety (195
kW špičkový výkon) a energetický management. Generátor je poháněn
čtyřválcovým motorem Cummins o výkonu 138 kW a objemu válců 4,5 l. Jako
zásobník energie slouží lithium-iontové baterie.
Tento autobus bude vybaven systémem indukčního dobíjení
IPT® od Conductix-Wampfler, úspěšně zkoušený v Británii od začátku
letošního roku na elektrických midibusech v Milton Keynes a od roku 2003
provozovaný na elektrobusech v italském Turíně (viz studie „E-mobilita
v MHD“).
Indukční dobíjecí stanice budou instalovány na obou konečných
zastávkách. To zajistí, podobně jako u plug-in hybridních autobusů
Volvo s pantografovou dobíjecí konzolí, prodloužený
dojezd na plně elektrický pohon, takže dieselový agregát bude používán
pouze jako prodlužovač dojezdu v okrajových částech města. Na plnou
kapacitu budou trakční baterie těchto autobusů dobíjeny ze zásuvky
pomocí nabíjecího systému Siemens, umístěného v garážích ve West Hamu.
Čtyři takovéto autobusy budou provozovány na lince č. 69
mezi stanicemi Canning Town a Walthamstow.
Cílem projektu, jehož partnery jsou výše uvedení výrobci
spolu s organizacemi TRL a TTR monitorujícími průběh zkoušek, je
otestovat funkčnost takovéhoto systému a dojezdovou vzdálenost na plně
elektrický pohon. Zapojení Londýna do tohoto projektu je součástí
politiky města, směřující k vytvoření tzv. ultra-nízkoemisní zóny v
centru Londýna do roku 2020. K ní přispívá i široké nasazení
standardních diesel-hybridních autobusů, jichž se v roce 2016 očekává
více než 1 700, tj. 20 % veškerého parku městských autobusů, i
bezemisních palivočlánkových autobusů (viz studie „E-mobilita v MHD“).
redakce
Proelektrotechniky
Foto ©
Alexander Dennis Limited
Další informace zde
Přečtěte si také další
články z rubriky Elektromobilita:
21.8.2014 V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně ve
městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou
elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa
je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v
rámci evropského projektu CityMobil2. 
12.8.2014
V souvislosti s dohodou mezi polským výrobcem
autobusů Solaris Bus&Coach a kanadským výrobcem palivových
článků pro těžká vozidla Ballard jsme na našem portále letos v únoru
informovali o nové koncepci palivočlánkového autobusu Solaris,
připravovaného pro Hamburk. Koncem července 2014 obdržel výrobce
objednávku na dva tyto 18m palivočlánkové elektrobusy typu Solaris
Urbino 18,75 electric 
4.8.2014 Nizozemský
výrobce autobusů a elektrobusů VDL podepsal v červenci 2014 smlouvu na
dodávku osmi 18m elektrobusů VDL Citea SLFA Electric pro městského
dopravce v Kolíně nad Rýnem KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). Zahájení
zkušebního provozu je plánováno v létě a na podzim 2015. Základem jeho
konstrukce je plně nízkopodlažní 18m autobus Citea SLFA-180. Vnější
provedení elektrobusů pro KVB dostane futuristický tvar v designu BRT
(Bus Rapid Transit) 
16.7.2014 V rámci evropského projektu
elektrických autobusů ZeEUS je nyní
intenzivně připravován provoz osmi elektrických hybridních autobusů
Volvo s cestujícími na lince 73 městské dopravy v centrální části
Stockholmu, který by měl začít na podzim 2014. Podle dřívějších
informací výrobce půjde o koncept plug-in hybridu Volvo,
úspěšně
zkoušený v Göteborgu. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
18.3.2014 Užitková elektrická
vozidla a mobilní stroje jsou
důležitou, a často neprávem opomíjenou součástí elektromobility. Na
mezinárodním veletrhu AMPER 2014 se v této souvislosti v sekci AMPER
MOTION předvede i víceúčelové užitkové vozidlo e-Worker (viz foto) od
francouzského výrobce AIXAM-MEGA. V zastoupení výrobce pro prodej v ČR
je zde nabízí firma EUROGREEN CZ. 
31.1.2014
Od ledna 2014 je připravován provoz čtyř
elektrických městských nákladních vozidel Cargohopper v Amsterodamu.
Jde o upravený typ, přizpůsobený požadavkům městské logistiky ve velké
metropoli. 
9.10.2013 V úterý 8. října 2013
se v areálu brněnského výstaviště
jako doprovodný program veletrhu Eurotrans konal pod záštitou
Ministerstva dopravy ČR a Sdružení dopravních podniků ČR již dříve
avizovaný odborný seminář „Elektrické autobusy pro město“. Odborným
garantem semináře byla firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která provozuje náš portál. Její hlavní konzultant seminář
moderoval a zároveň byl i jedním z přednášejících.
2.10.2013 Německá společnost
Proton Motor Fuel Cell GmbH, známá i
v ČR jako výrobce palivových článků pro český projekt TriHyBus,
představuje v prvním říjnovém týdnu 2013 na veletrhu World of Energy
Solutions ve Stuttgartu první užitkové vozidlo na baterie doplněné
palivovým článkem pro prodloužení dojezdové vzdálenosti v kategorii 7,5
až 12 t. Základem je lehký nákladní automobil na baterie
značky
Newton vyráběný společností Smith Electric Vehicles.
1.9.2013 Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|