Projekt CityMobil2: automatické autobusy bez řidiče
21.8.2014 V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně ve
městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou
elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa
je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v
rámci evropského projektu CityMobil2.
Demonstrační zkušební provoz je organizován ve
spolupráci města Oristano, regionálním veřejným dopravcem ARST a
dopravní konzultační společností Company MLAb. Cestující mohou použít
autobus zdarma, ale nejprve se musí zaregistrovat.
CityMobil2 je evropský demonstrační projekt pro
automatizovaná silniční vozidla, spolufinancovaný ze 7. rámcového
programu EU. Partnery projektu jsou výzkumné organizace, municipality a
dodavatelé moderních technologií z Evropy i mimo Evropu. V jeho rámci
probíhá demonstrační provoz celkem dvanácti vozidel na pěti místech v
Evropě: tři velké demonstrační provozy ve městech Saint-Sulpice
(západní předměstí Lausanne, Švýcarsko), La Rochelle (Francie) a Milán
(Itálie) a dva menší demonstrační projekty ve městech Oristano a Vantaa
(Finsko). Do roku 2016 se předpokládá demonstrační provoz v celkem 7 až
9 evropských městech.
Demonstračním vozidlem projektu CityMobil2 je elektrický
minibus o kapacitě 6 sedících a cca 6 stojících cestujících (viz
obrázek), upravený francouzským výrobcem Robosoft pro automatický
provoz. Jeho maximální rychlost je 45 km/h a dojezd na jedno nabití 60
km.
Autobus je ve své dráze veden pomocí systému DGPS
(differential global positioning system) a má tři nezávislé úrovně
zabezpečení: dva laserové skenery vepředu detekují překážky na
vzdálenost 30 m, ultrazvukové detektory vepředu a po stranách
rozpoznávají překážky mimo přímou dráhu autobusu a mechanické zařízení,
které v případě nouze autobus zastaví.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Obrázek ©
CityMobil2
Další informace zde
Přečtěte si také další
články z rubriky Elektromobilita:
4.8.2014 Nizozemský
výrobce autobusů a elektrobusů VDL podepsal v červenci 2014 smlouvu na
dodávku osmi 18m elektrobusů VDL Citea SLFA Electric pro městského
dopravce v Kolíně nad Rýnem KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). Zahájení
zkušebního provozu je plánováno v létě a na podzim 2015. Základem jeho
konstrukce je plně nízkopodlažní 18m autobus Citea SLFA-180. Vnější
provedení elektrobusů pro KVB dostane futuristický tvar v designu BRT
(Bus Rapid Transit) 
30.7.2014 Španělská Malaga je
jedním z evropských průkopníků
rozvoje elektromobility v rámci konceptu smart cities. Na našem portále
jsme o ní již psali v souvislosti s projektem Victoria pro
staticko-dynamické dobíjení elektrobusů. Kromě toho zde běží projekt
Zem2ALL (zero emission mobility to all, neboli nulově emisní mobilita
pro všechny), zaměřená na rozvoj individuální elektromobility. Jak byla
v červenci 2014 informována odborná veřejnost, tento projekt bude mít
nyní vlastní rozvodný systém typu micro-grid, určený pro výrobu a
nabíjení elektromobilů s využitím obnovitelných zdrojů
energie. 
28.7.2014
Japonský automobilový výrobce představil světu v
červnu 2014 novou generaci palivočlánkového sedanu pod názvem Toyota
FCHV. Spolu s výrobcem Honda Motor nyní plánuje zahájit dodávky
palivočlánkových vozů na běžný trh v roce 2015 (o konceptu
palivočlánkových vozů Toyota jsme na
našem
portále psali již v říjnu loňského roku – zde). 
16.7.2014 V rámci evropského projektu
elektrických autobusů ZeEUS je nyní
intenzivně připravován provoz osmi elektrických hybridních autobusů
Volvo s cestujícími na lince 73 městské dopravy v centrální části
Stockholmu, který by měl začít na podzim 2014. Podle dřívějších
informací výrobce půjde o koncept plug-in hybridu Volvo,
úspěšně
zkoušený v Göteborgu. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
18.3.2014 Užitková elektrická
vozidla a mobilní stroje jsou
důležitou, a často neprávem opomíjenou součástí elektromobility. Na
mezinárodním veletrhu AMPER 2014 se v této souvislosti v sekci AMPER
MOTION předvede i víceúčelové užitkové vozidlo e-Worker (viz foto) od
francouzského výrobce AIXAM-MEGA. V zastoupení výrobce pro prodej v ČR
je zde nabízí firma EUROGREEN CZ. 
31.1.2014
Od ledna 2014 je připravován provoz čtyř
elektrických městských nákladních vozidel Cargohopper v Amsterodamu.
Jde o upravený typ, přizpůsobený požadavkům městské logistiky ve velké
metropoli. 
9.10.2013 V úterý 8. října 2013
se v areálu brněnského výstaviště
jako doprovodný program veletrhu Eurotrans konal pod záštitou
Ministerstva dopravy ČR a Sdružení dopravních podniků ČR již dříve
avizovaný odborný seminář „Elektrické autobusy pro město“. Odborným
garantem semináře byla firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která provozuje náš portál. Její hlavní konzultant seminář
moderoval a zároveň byl i jedním z přednášejících.
2.10.2013 Německá společnost
Proton Motor Fuel Cell GmbH, známá i
v ČR jako výrobce palivových článků pro český projekt TriHyBus,
představuje v prvním říjnovém týdnu 2013 na veletrhu World of Energy
Solutions ve Stuttgartu první užitkové vozidlo na baterie doplněné
palivovým článkem pro prodloužení dojezdové vzdálenosti v kategorii 7,5
až 12 t. Základem je lehký nákladní automobil na baterie
značky
Newton vyráběný společností Smith Electric Vehicles.
1.9.2013 Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|