Ostrołęka: první standardně zakoupený elektrobus v
Polsku
23.9.2014
Dopravní podnik v polském městě Ostrołęka, ležícím
severně od Varšavy, podepsal začátkem září 2014 smlouvu s výrobcem
Solaris Bus & Coach na nákup dvou elektrobusů Solaris Urbino
8,9 LE. Jde o vůbec první standardní nákup elektrobusů v Polsku, ne
tedy zápůjčka nebo jiná alternativní forma užívání těchto dopravních
prostředků pro zkušební účely. Dodány mají být v létě 2015.
Tyto 8,9m elektrobusy o kapacitě 21 – 29 sedících
cestujících (podle uspořádání) bude podle informace pohánět 160kW motor
(standardně je tato verze vybavována 120kW asynchronním
elektromotorem). Jako zásobník energie budou sloužit 160kWh baterie.
Pro nabíjení bude použita třífázová zásuvka, umístěná kvůli snadnému
přístupu na střeše vozidla. Elektrobusy Solaris jsou standardně
vybavovány veškerým pomocným zařízením (topení, ventilace, klimatizace)
na elektrický pohon.
Veškeré elektrické vybavení dodá polská elektrotechnická
společnost Medcom, s níž Solaris Bus & Coach dlouhodobě
spolupracuje.
O elektrobusech Solaris píšeme na našich stránkách
častěji, naposledy v souvislosti s projekty pro Drážďany
nebo Hamburk.
Provozní zkušenosti s těmito autobusy byly podrobněji představeny ve
studii „E-mobilita
v MHD“. Podle údajů ze zkušebního provozu na linkách MHD v
pěti různých evropských městech s různými klimatickými a geografickými
podmínkami, které byly ve studii analyzovány, se spotřeba energie
pohybovala v rozmezí 0,72 – 1,39 kWh/km, v průměru činila 1,02 kWh/km.
Průměrný dojezd na jedno nabití byl téměř 130 km.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Solaris Bus & Coach
Další informace zde
Přečtěte si také:
4.9.2014 Netradiční
koncepci plug-in hybridního autobusu se
od roku
2015 chystá v rámci projektu ZeEUS představit
cestujícím londýnská městská doprava. V srpnu 2014 to oficiálně oznámil
zástupce Transport for London, organizátora veřejné dopravy v Londýně. 
21.8.2014 V červenci a srpnu 2014
probíhají na rušné pěší zóně ve
městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou
elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa
je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v
rámci evropského projektu CityMobil2. 
4.8.2014
Nizozemský
výrobce autobusů a elektrobusů VDL podepsal v červenci 2014 smlouvu na
dodávku osmi 18m elektrobusů VDL Citea SLFA Electric pro městského
dopravce v Kolíně nad Rýnem KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). Zahájení
zkušebního provozu je plánováno v létě a na podzim 2015. Základem jeho
konstrukce je plně nízkopodlažní 18m autobus Citea SLFA-180. Vnější
provedení elektrobusů pro KVB dostane futuristický tvar v designu BRT
(Bus Rapid Transit) 
24.7.2014 Německé Drážďany se od
příštího roku zařadí mezi další
evropská města, které používají v pravidelném provozu elektrobusy. Jak
byla v červenci 2014 informována široká odborná veřejnost, od poloviny
roku 2015 zde bude městský dopravce Dresdner Verkehrsbetriebe AG
provozovat 12m elektrobus Solaris Urbino 12 electric. Naváže tak na
příznivé několikaleté zkušenosti s diesel-hybridním autobusem Solaris
Urbino 18 Hybrid. 
16.7.2014
V rámci evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS je nyní
intenzivně připravován provoz osmi elektrických hybridních autobusů
Volvo s cestujícími na lince 73 městské dopravy v centrální části
Stockholmu, který by měl začít na podzim 2014. Podle dřívějších
informací výrobce půjde o koncept plug-in hybridu Volvo,
úspěšně
zkoušený v Göteborgu. 
11.6.2014
O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your
Dreams
– postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se
zkušebním
provozem v Londýně. Dostupné
informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je
třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se
nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum
excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému
zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu
na pravidelné lince č. 38 
8.4.2014 O
zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích.
Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
22.1.2013
Při
brzdění vozidla se přebytečná pohybová
energie zpravidla přemění na tepelnou a ta se bez užitku rozptýlí do
prostoru. Některá elektrická vozidla umožňují rekuperaci, tzn. přeměnu
mechanické energie zpět na elektrickou a její vracení do trakčního
vedení, případně do baterií. ...->

|