Elektromechanický setrvačník: netradiční ukládání
energie
22.1.2013 Při brzdění vozidla se přebytečná pohybová
energie zpravidla přemění na tepelnou a ta se bez užitku rozptýlí do
prostoru. Některá elektrická vozidla umožňují rekuperaci, tzn. přeměnu
mechanické energie zpět na elektrickou a její vracení do trakčního
vedení, případně do baterií. Již delší dobu se také pokusně aplikuje
ukládání této mechanické energie do mechanického setrvačníku, který pak
pomáhá při rozjezdu. Mladá britská firma Williams Hybrid Power přišla s
netradičním řešením: ukládání energie vozidla jako elektřiny do
elektromechanického setrvačníku. S francouzským výrobcem Alstom
podepsala 17. ledna 2013 dohodu o zkoušení této technologie na
tramvajích typu Citadis.
Základem elektromechanického setrvačníku je speciálně
konstruovaný rotor z kompozitních materiálů o velmi vysokých otáčkách s
velkou setrvačností. Přebytečná elektrická energie vznikající při
brzdění roztáčí setrvačník, který tak vlastně funguje jako indukční
elektromotor. Jeho mechanická energie se pak zpětně přemění na
elektrickou a setrvačník začne fungovat jako generátor, dodávající
elektřinu do trakčních motorů nebo do pomocných zařízení (například
osvětlení). Na rozdíl od tradičních řešení zde tedy chybí mechanické
propojení mezi vozidlem a setrvačníkem.
Předpokládá se, že zkoušky elektromechanického
setrvačníku na tramvajích Alstom Citadis začnou koncem roku 2014.
Využití této technologie již nyní úspěšně probíhá u šesti londýnských
městských autobusů, jejichž provozovatel v této souvislosti hovoří o
cca 10–15% úspoře paliva.
redakce Proelektrotechniky.cz
Foto: Williams
Hybrid Power
Další informace o elektromechanickém setrvačníku: zde
Další informace o zkouškách na tramvajích Citadis: zde Přečtěte si také další související články z naší rubriky Elektromobilita:
13.5.2014 Na konci dubna 2014 vyhlásil britský místopředseda vlády
Nick Clegg masivní podporu rozvoji individuální elektromobility v zemi
prostřednictvím vládní finanční podpory v celkové výši 500 mil. liber
(cca 17 mld. Kč). Tato podpora staví na čtyřech základních pilířích: 
2.5.2014 Francouzský
region Severní Normandie vyhlásil v dubnu 2014 významnou finanční
podporu pro pořizování osobních nebo užitkových elektromobilů (tj.
vozidel s plně elektrickým pohonem, nikoli hybridních) individuálními
vlastníky nebo organizacemi. Individuální uživatel může nárokovat na nákup
elektromobilu jednorázovou dotaci 5 000 €. 
15.4.2014
V rámci evropského projektu Hydrogen Transport for
European Cities (HyTEC) bylo do dánského hlavního města Kodaň v létě
2013 dodáno na leasing 15 palivočlánkových automobilů
Hyundai. Nyní, po téměř tři čtvrtě ročním
provozu, je zajímavé sledovat jejich výsledky a způsoby využití. 
27.3.2014
Společnost Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), jeden z
největších provozovatelů taxislužby v nizozemském Rotterdamu, plánuje
významné rozšíření parku svých elektrických osobních automobilů. RTC
již na zkoušku provozuje dva elektromobily: Tesla Model S pro
„business“ zákazníky a BYD e6 
26.2.2014
V polovině února 2014 došlo k významné události na
světovém trhu rychlodobíjecích stanic: Společnost ABB uzavřela
šestileté strategické partnerství se společností Shenzhen BYD Daimler
New Technology Co., Ltd. (BDNT), která je společným podnikem mezi
čínským výrobcem BYD Auto a německou automobilkou Daimler AG, na výrobu
stejnosměrných rychlodobíjecích stanic pro elektromobily. Tyto nabíjecí
stanice budou určeny pro čínský elektromobil DENZA 
23.1.2014 Jak je zřejmé z článků, které průběžně publikujeme v
naší rubrice Elektromobilita, rozvoj elektrických vozidel nezávislých
na pevné trakční infrastruktuře je
prozatím omezen energetickou kapacitou trakčních baterií a jejich
životností. S převratnou
novinkou přišel koncem loňského roku tým vědců z korejského Gwangju
Institute of Science and Technology: využití grafenového superkapacitoru jako zdroje energie pro
elektrická vozidla.
4.12.2013
Společnost ABB oznámila spolupráci s Letištěm Václava
Havla Praha, kterému zapůjčí zdarma nabíjecí stanici pro stejnosměrné
nabíjení elektromobilů – ABB Terra 51 (standard CHAdeMO) s nabíjecím
výkonem 50 kW. Na projektu
se kromě ABB partnersky podílí také společnost Nissan, která rovněž
zdarma zapůjčuje elektromobil Nissan Leaf 
27.11.2013
Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i
palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a
cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po
dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA
společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu
Hyundai ix35 (viz foto). 
12.7.2013
Společnost OK, provozovatel největší sítě
benzínových čerpacích stanic v Dánsku, ohlásila začátkem července 2013
svoji podporu metanolu jakožto palivu pro palivové články pohánějící
vozidla budoucnosti. OK dnes provozuje 670 ze dvou tisíc čerpacích
stanic v Dánsku a do budoucna hodlá budovat také čerpací stanice na
metanol pro podporu demonstračních automobilů QBEAK poháněných
metanolovými palivovými články. 
11.5.2013 Před pěti lety, na veletrhu HMI 2008, představila
německá společnost Rittal první funkční nabíjecí stanici pro
elektromobily. Zatím se málo ví, že jednu nabíjecí stanici má Rittal
zpřístupněnou široké veřejnosti také v areálu své české dceřiné
společnosti ve Zdibech u Prahy. Stanice je vybavena dvěma zásuvkami –
jednofázovou 16A a třífázovou 63A. Elektrokolo nebo elektromobil si zde
můžete dobít zdarma. 
21.3.2013 CCS
(Combined Charging System) je nový globální otevřený standard pro
dobíjecí stanice elektromobilů, přijatý hlavními automobilovými výrobci
v Evropě a Severní Americe. Rychlodobíjecí stanice CCS jsou součástí
zkušebních programů pro testování nové generace elektromobilů. Tento
standard nyní získává významnou podporu ve společnosti ABB, která
přichází na trh s portfoliem rychlodobíjecích stanic pro standardy
CHAdeMO a CCS včetně stanice pro oba standardy současně. 
|