Palivový článek: Dánsko sází na metanol
12.7.2013
Společnost OK, provozovatel největší sítě
benzínových čerpacích stanic v Dánsku, ohlásila začátkem července 2013
svoji podporu metanolu jakožto palivu pro palivové články pohánějící
vozidla budoucnosti. OK dnes provozuje 670 ze dvou tisíc čerpacích
stanic v Dánsku a do budoucna hodlá budovat také čerpací stanice na
metanol pro podporu demonstračních automobilů QBEAK poháněných
metanolovými palivovými články.
QBEAK (viz obrázek) od dánského výrobce Ecomove je
kompaktní elektromobil s karosérií sendvičové konstrukce, k jehož
pohonu slouží elektromotory umístěné na každém z kol. Elektřinu pro
elektromotory vyrábí metanolové palivové články společnosti Serenergy,
které vozidlu zajišťují dojezd 800 km, tedy plně srovnatelný s obdobným
automobilem na fosilní paliva. Blíže o metanolových palivových článcích
viz článek Metanolové palivové články:
renesance pro budoucnost? v naší rubrice
Elektromobilita.
Zájem o automobily QBEAK a metanolové čerpací stanice
již oficiálně projevily municipality Aarhus, Horsens a
Mariagerfjord.
Základem metanolových čerpacích stanic budou konvenční
čerpací stanice na fosilní paliva. Společnost OK je vybuduje ve
spolupráci s firmou HAMAG – výrobcem benzinových čerpadel – a zmíněnou
společností Serenergy – výrobcem palivových článků.
Rozvoj testovací metanolové, resp. biometanolové,
infrastruktury je součástí programu dánské vlády, jejímž dlouhodobým
cílem do roku 2050 je zbavit se zcela závislosti na fosilních palivech.
Dodavatel věří, že přechod od jednoho kapalného paliva ke druhému skrze
modifikace stávajících čerpacích stanic bude schůdnější než přechod od
kapalných fosilních paliv ke stlačenému vodíku se specifickou
infrastrukturou. Metanol přitom není sledován jako jediná možná
alternativa, ale jako alternativa dostatečně zajímavá pro to, aby byla
zevrubně vyzkoušena v provozních podmínkách. Je zřejmé, že cesta k
alternativním pohonům nevede přes biosložky v palivech pro konvenční
spalovací motory, nýbrž skrze efektivní využití elektrické energie pro
pohon vozidel v kombinaci s jejím účinným mobilním zdrojem,
zajišťujícím vozidlu potřebný dojezd.
OK není jedinou společností provozující čerpací stanice,
která tuší nástup palivočlánkových technologií a zapojuje se do
programu jejich rozvoje. Podobně si počíná i například řetězec OMV, viz
článek DB Schenker zavádí palivočlánkové
vidlicové vozíky v rubrice
Elektromobilita. redakce
Foto:
FuelCellToday
Další informace o QBEAK zde
Další informace o konstrukci automobilu QBEAK zde
29.5.2014
V polovině května 2014 byl v Antverpách oficiálně
představen první belgický palivočlánkový autobus. Park pěti těchto
autobusů bude od září 2014 vozit cestující na pravidelných linkách na
severu Antverp. Jejich provozovatelem bude dopravce De Lijn. Pořízení
těchto autobusů je součástí evropského programu High V.LO-City 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
20.2.2014
Velká Británie je jednou z evropských zemí
podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou
infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic v Londýně a okolí
jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti
palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích
Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. 
6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics 
30.12.2013 Odborný informační
portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. 
20.12.2013 O využití palivových
článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita
psali již dříve, například v článku Palivové články ve
vysokozdvižných vozících.
Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v
Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35
spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné
elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material
Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s
kanadskou společností Hydrogenics 
27.11.2013
Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i
palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a
cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po
dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA
společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu
Hyundai ix35 (viz foto). 
19.11.2013 Britský
odborný informační portál FuelCellToday zaměřený na problematiku
palivových článků otiskl začátkem
listopadu analýzu týkající se využití platiny v palivových článcích pro
elektrická vozidla a její vliv na celkovou cenu. Z analýzy vyplývá, že
ačkoliv je cena platiny skutečně vysoká, je prozatím nejúčinnější
alternativou. Kromě toho její podíl na celkové ceně palivočlánkového
vozidla je velmi malý 
2.10.2013 Německá společnost Proton Motor Fuel Cell GmbH, známá i
v ČR jako výrobce palivových článků pro český projekt TriHyBus,
představuje v prvním říjnovém týdnu 2013 na veletrhu World of Energy
Solutions ve Stuttgartu první užitkové vozidlo na baterie doplněné
palivovým článkem pro prodloužení dojezdové vzdálenosti v kategorii 7,5
až 12 t. Základem je lehký nákladní automobil na baterie značky
Newton vyráběný společností Smith Electric Vehicles. 
9.9.2013 Britský projekt UK H2Mobility zprovoznil začátkem září
2013 nové internetové stránky, zaměřené na podporu a propagaci
palivočlánkové elektromobility. Projektové konsorcium je tvořeno
zástupci průmyslu a vládních organizací. Jeho úvodní výzkum
identifikoval potenciál pro provoz 1,6 miliónů palivočlánkových vozidel
ve Velké Británii do roku 2030. 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
28.6.2013
Jak oznámilo renomované japonské obchodní
zpravodajství Nikkei, připravuje se integrace japonských bezpečnostních
standardů pro vozidla poháněná palivovými články do norem EHK OSN k
formálnímu schválení v rámci Světového fóra EHK OSN pro harmonizaci
pravidel pro vozidla – GTR (global technical regulation), které se koná
v Ženevě v posledním červnovém týdnu 2013. 
14.5.2013
Odborný informační portál FuleCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, zveřejnil začátkem května 2013 analýzu zaměřenou
na pokrok v konstrukci a možném využití palivových článků, u nichž je
palivem metanol. Tyto palivové články byly použity na pokusném
elektromobilu již koncem 90. let. Protože však na výstupu produkují
i CO2
a protože jejich životnost nenaplňovala očekávání, zaměřil se další
vývoj na palivové články používající stlačený vodík. Nyní se však zdá,
že tyto články prožívají svoji renesanci. 
30.1.2013 Během
jednoho týdne došlo ve světě ke dvěma významným
dohodám mezi automobilovými výrobci, směřujícím ke společnému vývoji
automobilových palivových článků určených pro uplatnění tohoto pohonu
na hromadných trzích. Ukazují, že evropské automobily na vodíkový pohon
by se mohly v blízké budoucnosti stát z technické zajímavosti běžným
produktem. 

|