Nizozemsko a Belgie rozvíjejí palivočlánkovou e-mobilitu
6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics se sídlem v Kanadě a výrobními závody v Belgii a
Německu.
Vodíková plnicí stanice byla vybudována společností
Ballast Nedam. Její hlavní součástí je technologický systém elektrolýzy
Hydrogenics HySTAT™ s dosavadním úspěšným provozem ve více než 40
zemích světa. Zahrnuje také zařízení pro úpravu vody, čištění vodíku,
chlazení a zásobníku vodíku o tlaku 350 barů (35 MPa), což je
standardní tlak užívaný u fc-busů (viz studie „E-mobilita v MHD“). Tato
stanice, uložená z velké části ve standardních 20stopých kontejnerech
(viz foto), je schopná vyrobit až 65 kg čistého vodíku za den. Během
příštích měsíců by mělo být dále doplněno o zásobník na vodík o tlaku
700 barů (70 MPa), které se používá u palivočlánkových osobních
automobilů. Vybudování plnicí stanice bylo spolufinancováno z
evropského programu Interreg IV Flanders-Netherlands.
Při této příležitosti představil nizozemský výrobce
autobusů VDL Bus & Coach také nový koncept palivočlánkového
autobusu, vybavený palivočlánkovou pohonnou jednotkou Hydrogenics HyPM™
HD90. Charakteristickým rysem tohoto konceptu je zabudování kompaktního
palivočlánkového elektrického generátoru do elektrického autobusu,
přičemž jediným rozhraním mezi tímto generátorem a vozidlem je 600V DC
kabel a vozidlový komunikační port.
Palivočlánkové autobusy nyní intenzivně rozvíjí také
sousední belgický region Flandry. Je zapojen do úsilí účastníků
evropského projektu High V.LO City, spolufinancovaného ze zdrojů EU, o
vytvoření evropské sítě center excelence v oblasti palivočlánkových
autobusů. Tato centra excelence by měla vzniknout jako protiváha
amerických center excelence v Severní a Jižní Kalifornii (viz též výše
uvedená studie „E-mobilita v MHD“). Jejich základem, jak rovněž
informuje EEO, se stala v polovině ledna 2014 iniciativa dopravní
organizace Riviera Trasporti v italské Ligurii, nizozemského dopravce
De Lijn ve Flandrech a skotského města Aberdeen, kteří jsou zapojení do
zmíněného projektu High V.LO City. redakce Proelektrotechniky.cz
Foto ©
European Electro-mobility Observatory
Další informace zde Přečtěte si také další články o palivočlánkových technologiích v našich rubrikách Obnovitelné zdroje, Inteligentní budovy a Elektromobilita:
9.5.2014 Město
Bridgeport v americkém státě Connecticut bude mít již druhý
palivočlánkový energetický zdroj. Po Brigeportském palivočlánkovém
parku bude
v areálu University of Bridgeport instalována 1,4MW palivočlánková
kogenerační jednotka. Na začátku května 2014 to oznámil její dodavatel,
společnost FuelCell Energy 
11.4.2014
Začátkem dubna 2014 představila na veletrhu
MobiliTec společnost Bosch Engineering řídicí jednotku určenou pro
palivočlánková užitková vozidla, jako jsou například vozidla městských
služeb, průmyslové manipulační vozíky nebo zavazadlové vozíky na
letištích. Tato řídicí jednotka v sobě integruje řízení vodíku, vzduchu
a chladiva u těchto vozidel, čímž umožňuje dosáhnout značných
energetických úspor. 
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. 
11.3.2014 V polovině února 2014 byl v jihokorejském městě Hwasung
zprovozněn největší palivočlánkový park na světě – Gyeonggi Green
Energy. Tento park má celkový instalovaný výkon 59 MW. Rozkládá se na
ploše cca 2 hektary a sestává z 21 palivočlánkových jednotek DFC3000®
od amerického výrobce FuelCell Energy Inc., každá o výkonu 2,8 MW.
Kromě plynulé dodávky elektřiny dodává tento park také teplo pro
dálkové vytápění. 
20.2.2014
Velká Británie je jednou z evropských zemí
podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou
infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic v Londýně a okolí
jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti
palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích
Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. 
10.2.2014
Kanadský výrobce palivočlánkových technologií
Ballard Power System informoval na konci ledna 2014 veřejnost o dodávce
pohonných jednotek pro dva palivočlánkové autobusy výrobce Solaris Bus
& Coach pro hamburský dopravní podnik Hamburger Hochbahn AG. Tento dopravce má již za sebou úspěšné zkušenosti s
provozem devíti autobusů Mercedes-Benz Citaro s palivovými články (viz studie
„E-mobilita v MHD“). 
28.1.2014 O metanolových palivových článcích od dánského výrobce
Serenergy jsme již psali v souvislosti s metanolovými palivočlánkovými
automobily. Serenergy nyní uvádí na trh nový metanolový palivový článek
řady H3 500, tentokrát k využití jako záložní nebo doplňkový zdroj
energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji. 
14.1.2014 Americký výrobce průmyslových palivových článků FuelCell
Energy, Inc., o němž jsme psali v souvislosti s palivočlánkovou
kogenerací v nemocnici Hartford ve státě Connecticut, dokončil na samém
konci roku 2013 dodávku „na klíč“ palivočlánkového parku, tedy komplexu
palivočlánkových elektráren, pro jeho provozovatele, energetickou
společnost Dominion. 
30.12.2013 Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. 
20.12.2013 O využití palivových článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita psali již dříve, například v článku Palivové články ve vysokozdvižných vozících.
Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v
Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35
spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné
elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material
Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s kanadskou společností Hydrogenics 
17.12.2013
Belgický výrobce autobusů Van Hool a kanadský
výrobce komerčních palivových článků pro těžká vozidla Ballard
podepsali začátkem prosince memorandum o porozumění (MoU), s cílem
expandovat nasazení palivočlánkových autobusů (fc-busů) do provozu v
evropských městech. Toto memorandum je odpovědí na výzvu FCH JU
(společného podniku EU pro vodík a palivové články) ze dne 3. 12. 2013
pod programem „Cooperation“ v rámci 7. rámcového programu EU. 
27.11.2013
Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i
palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a
cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po
dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA
společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu
Hyundai ix35 (viz foto). 

|