Palivočlánkové autobusy: projekt High V.LO-City úspěšně
pokračuje
9.12.2013 Projekt evropských palivočlánkových autobusů High
V.LO-City zaznamenal koncem listopadu 2013 významný pokrok. O tomto
projektu jsme psali v únoru 2013 v článku High V.LO-City: Nové autobusy
na vodíkový pohon. Vyhlášen byl v březnu 2012 a je spolufinancován
Evropskou komisí – Společným podnikem pro palivové články a vodík
(FCH-JU). Jeho cílem je přispět k rozvoji autobusů na pohon palivovými
články skrze porovnání jejich provozu v odlišných přírodních a
dopravních podmínkách vybraných evropských měst, jejichž účast se od
vyhlášení projektu postupně upřesnila. Obrázek ukazuje palivočlánkový autobus Van Hool A330 Fuel Cell pro dopravní podnik
De Lijn v Bruselu, o němž jsme psali v uvedeném článku.
V San Remu se nyní připravuje pět palivočlánkových
autobusů do zkušebního provozu, který proběhne v únoru a březnu 2014.
Následovat bude od dubna 2014 pravidelný provoz s cestujícími na dvou
linkách, přičemž na jedné z nich palivočlánkové autobusy nahradí
trolejbusy. Pro plnění vodíkem bude v první polovině roku použita
mobilní plnicí stanice, aby bylo možno začít co nejdříve s provozem
těchto autobusů. Plné zprovoznění pevné vodíkové infrastruktury se
předpokládá do září 2014. Vodík bude vyráběn na místě elektrolýzou
využívající solární energii. Zpočátku to bude z 60 %, přičemž zbývající
vodík bude dovážen, postupně by mělo být uvedeným způsobem vyráběno i
zbývajících 40 % vodíku.
Dalších pět palivočlánkových autobusů se nyní připravuje
k dodání do Antverp v lednu 2014. Provozovány budou na různých
městských a příměstských linkách. Vodík pro jejich palivové články bude
dodávat chemický výrobce Solvay, u něhož vzniká jako vedlejší produkt
při chloro-alkalické výrobě. Plnicí stanice bude umístěna v areálu
chemičky v přístavu Antverpy.
Provoz deseti palivočlánkových autobusů v příštím roce
se připravuje také ve skotském Aberdeenu, spolu s příslušnou vodíkovou
infrastrukturou.
redakce s
využitím zpráv HyER HyLIGHTS
Obrázek:
High V.LO-City
Další informace zde Přečtěte si také:
29.5.2014
V polovině května 2014 byl v Antverpách oficiálně
představen první belgický palivočlánkový autobus. Park pěti těchto
autobusů bude od září 2014 vozit cestující na pravidelných linkách na
severu Antverp. Jejich provozovatelem bude dopravce De Lijn. Pořízení
těchto autobusů je součástí evropského programu High V.LO-City 
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
10.2.2014
Kanadský výrobce palivočlánkových technologií
Ballard Power System informoval na konci ledna 2014 veřejnost o dodávce
pohonných jednotek pro dva palivočlánkové autobusy výrobce Solaris Bus
& Coach pro hamburský dopravní podnik Hamburger Hochbahn
AG. Tento dopravce má již za sebou úspěšné zkušenosti s
provozem devíti autobusů Mercedes-Benz Citaro s palivovými články (viz studie
„E-mobilita v MHD“). 
30.12.2013 Odborný informační
portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. 
17.12.2013
Belgický výrobce autobusů Van Hool a kanadský
výrobce komerčních palivových článků pro těžká vozidla Ballard
podepsali začátkem prosince memorandum o porozumění (MoU), s cílem
expandovat nasazení palivočlánkových autobusů (fc-busů) do provozu v
evropských městech. Toto memorandum je odpovědí na výzvu FCH JU
(společného podniku EU pro vodík a palivové články) ze dne 3. 12. 2013
pod programem „Cooperation“ v rámci 7. rámcového programu EU. 
27.11.2013
Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i
palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a
cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po
dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA
společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu
Hyundai ix35 (viz foto). 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
30.3.2013
Podle analýzy serveru www.H2stations.org, který
provozují organizace Ludwig-Bolkow-Systemtechnik (LBST) a TÜV SÜD, bylo
k březnu 2013 ve světě celkem 208 plnicích stanic pro vozidla poháněná
palivovými články. 
13.3.2013
Názorným příkladem toho, jak lze v praxi spojit
státní
podporu životnímu prostředí, přátelskost hromadné dopravy, rozvoj
inovačních technologií a podporu domácího průmyslu, je americký autobus
poháněný palivovými články, který bude do roku 2015 dodán dopravním
společnostem ve státech Connecticut, Massachusetts a
Kalifornie. 
30.1.2013 Během
jednoho týdne došlo ve světě ke dvěma významným
dohodám mezi automobilovými výrobci, směřujícím ke společnému vývoji
automobilových palivových článků určených pro uplatnění tohoto pohonu
na hromadných trzích. Ukazují, že evropské automobily na vodíkový pohon
by se mohly v blízké budoucnosti stát z technické zajímavosti běžným
produktem. 

|