Výrobci automobilů: společné palivové články
30.1.2013
Během jednoho týdne došlo ve světě ke dvěma
významným
dohodám mezi automobilovými výrobci, směřujícím ke společnému vývoji
automobilových palivových článků určených pro uplatnění tohoto pohonu
na hromadných trzích. Ukazují, že evropské automobily na vodíkový pohon
by se mohly v blízké budoucnosti stát z technické zajímavosti běžným
produktem.
Společnosti Daimler AG, Ford Motor Company a Nissan
Motor Co., Ltd. podepsaly 28. ledna 2013 třístrannou dohodu o vývoji
společného systému kompaktních palivových článků pro pohon automobilů,
které by byly dodávány na běžné trhy od roku 2017. Cílem je především
snížit investiční náklady spojené se zaváděním palivových článků do
výroby. Každý z partnerů do tohoto projektu proto investuje stejný díl.
Předpokládá se, že úspor v investičních nákladech bude dosaženo skrze
společnou konstrukci palivových článků a ekonomii z rozsahu. Z obrázku
je názorně vidět srovnání mezi palivovým článkem v současné podobě
(nahoře) a jeho kompaktní podobou pro použití v běžných automobilech v
současném stadiu vývoje (dole).
Ačkoliv Daimler chtěl původně již v roce 2014 uvést na
trh svůj palivový článek třídy B, nakonec se rozhodl od tohoto záměru
upustit ve prospěch tohoto společného systému pro osobní automobily,
který by měl být pro zákazníky finančně dostupnější. Daimler kromě toho
pokračuje v aktivitách směřujících k rozvoji vodíkové infrastruktury v
Německu.
Společnosti Daimler a Ford již spolu uplynulých pět let
vyvíjely palivové články v rámci společné dohody Automotive Fuel Cell
Cooperation (AFCC). Ta pokračovala ve vývoji automobilových palivových
článků amerického výrobce Ballard Power System specializovaného na
technologie článků s PEM membránou (blíže k této technologii viz článek
Mikrokogenerace:
řešení pro chytré budovy v naší rubrice Inteligentní budovy).
Čtyři dny před uvedenou třístrannou dohodou, 24. ledna
2013, oznámili také automobiloví výrobci Toyota Motor Corporation a
BMW, že do roku 2020 vyvinou společnou platformu pro automobilové
palivové články, a budou k tomuto účelu navzájem sdílet potřebné
technologie. Předmětem spolupráce přitom není jen vlastní palivový
článek, ale také nádrž na vodík, elektromotor a podpůrný bateriový
systém.
Německo je považováno za důležitý rodící se trh pro
vozidla poháněná palivovými články. Skrze něj by se tak mohly v Evropě
uplatnit japonské a americké zkušenosti s těmito technologiemi, které
už mají široké praktické uplatnění na běžných trzích.
redakce Proelektrotechniky.cz
Foto: Daimler
Další informace zde Přečtěte si také:
29.5.2014
V polovině května 2014 byl v Antverpách oficiálně
představen první belgický palivočlánkový autobus. Park pěti těchto
autobusů bude od září 2014 vozit cestující na pravidelných linkách na
severu Antverp. Jejich provozovatelem bude dopravce De Lijn. Pořízení
těchto autobusů je součástí evropského programu High V.LO-City 
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
10.2.2014
Kanadský výrobce palivočlánkových technologií
Ballard Power System informoval na konci ledna 2014 veřejnost o dodávce
pohonných jednotek pro dva palivočlánkové autobusy výrobce Solaris Bus
& Coach pro hamburský dopravní podnik Hamburger Hochbahn
AG. Tento dopravce má již za sebou úspěšné zkušenosti s
provozem devíti autobusů Mercedes-Benz Citaro s palivovými články (viz studie
„E-mobilita v MHD“). 
30.12.2013 Odborný informační
portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. 
17.12.2013
Belgický výrobce autobusů Van Hool a kanadský
výrobce komerčních palivových článků pro těžká vozidla Ballard
podepsali začátkem prosince memorandum o porozumění (MoU), s cílem
expandovat nasazení palivočlánkových autobusů (fc-busů) do provozu v
evropských městech. Toto memorandum je odpovědí na výzvu FCH JU
(společného podniku EU pro vodík a palivové články) ze dne 3. 12. 2013
pod programem „Cooperation“ v rámci 7. rámcového programu EU. 
27.11.2013
Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i
palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a
cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po
dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA
společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu
Hyundai ix35 (viz foto). 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
30.3.2013
Podle analýzy serveru www.H2stations.org, který
provozují organizace Ludwig-Bolkow-Systemtechnik (LBST) a TÜV SÜD, bylo
k březnu 2013 ve světě celkem 208 plnicích stanic pro vozidla poháněná
palivovými články. 
13.3.2013
Názorným příkladem toho, jak lze v praxi spojit
státní
podporu životnímu prostředí, přátelskost hromadné dopravy, rozvoj
inovačních technologií a podporu domácího průmyslu, je americký autobus
poháněný palivovými články, který bude do roku 2015 dodán dopravním
společnostem ve státech Connecticut, Massachusetts a
Kalifornie. 
30.1.2013 Během
jednoho týdne došlo ve světě ke dvěma významným
dohodám mezi automobilovými výrobci, směřujícím ke společnému vývoji
automobilových palivových článků určených pro uplatnění tohoto pohonu
na hromadných trzích. Ukazují, že evropské automobily na vodíkový pohon
by se mohly v blízké budoucnosti stát z technické zajímavosti běžným
produktem. 

|