Nabíjecí stanice Rittal pro elektromobily a elektrokola
v Praze
11.5.2013 Před pěti lety, na veletrhu HMI 2008, představila
německá společnost Rittal první funkční nabíjecí stanici pro
elektromobily. Zatím se málo ví, že jednu nabíjecí stanici má Rittal
zpřístupněnou široké veřejnosti také v areálu své české dceřiné
společnosti ve Zdibech u Prahy. Stanice je vybavena dvěma zásuvkami –
jednofázovou 16A a třífázovou 63A. Elektrokolo nebo elektromobil si zde
můžete dobít zdarma.
Nabíjecí stanice Rittal (viz obě fota) tvoří modulární
systém, který je přizpůsoben konkrétním požadavkům provozovatele
nabíjecí infrastruktury. Vlastní skříň nabíjecí stanice je dvouplášťová
k zajištění vhodných pracovních podmínek pro elektroniku v náročných
klimatických podmínkách venkovního prostředí. Vrchní plášť stanice je
stylizován jako sloupek zhotovený z hliníkové slitiny nebo nerez oceli.
Hrany sloupku jsou vyztuženy hliníkovým rámem. Stanice může být
vybavena až čtyřmi napájecími body, které jsou umístěny na bocích
stanice v její horní části, každý napájecí bod může být vybaven jinou
zásuvkou. Napájecí body jsou na obvodu osvětleny bílými LED. Při
konstrukci stanice bylo využito zkušeností Rittalu s výrobou venkovních
rozváděčů a byly zde použity osvědčené bezpečnostní prvky proti
vandalismu. Stanici je například možné opatřit speciálním nátěrem pro
snadné odstraňování graffiti.

Na čelním panelu stanice je umístěn barevný dotykový
displej, pod nímž je zařízení pro identifikaci uživatele stanice – RFID
čtečka, případně klávesnice, čtečka čárového kódu a další veřejně
používané přístupové identifikační systémy.
Standardní komunikace mezi uživatelem a stanicí probíhá
tak, že zákazník svou identifikací spustí dialog na dotykovém displeji,
kde nejprve určí způsob platby (zákaznická karta, předplacená karta
apod.), potom vybere vhodný napájecí bod, spustí napájení a následně je
průběžně informován o množství dobité energie. Pro ukončení nabíjení je
zákazník rovněž vyzván k identifikaci, čímž je zabráněno přerušení
napájení nepovolanou osobou.
Důležitá je rovněž bezpečnost celého zařízení i procesu
nabíjení. Zásuvky nejsou pod napětím, dokud není zasunut konektor
nabíjecího kabelu a není spuštěno nabíjení. Pokud se kdokoli pokusí
vytáhnout nabíjecí kabel ze zásuvky v průběhu nabíjení, bude zátěž
odpojena ještě před vytažením konektoru ze zásuvky, čímž je zabráněno
případnému vytažení elektrického oblouku. Stanici je možné také vybavit
konektory s elektromechanickým zamykáním, které naprosto zabrání
vytažení konektoru v průběhu napájení – tyto konektory v současnosti
vyvíjí například firma Mennekes, jako standard pro E-Motion dle normy
VDE-AR-E2623-2-2.
Uvnitř stanice je umístěn speciálně vyvinutý řídicí
systém do těžkých klimatických podmínek s otevřenou komunikací, díky
kterému je možno připravit pro každého provozovatele individuální
systém komunikace se zákazníkem i způsob vyúčtování (předplacené karty,
fakturace po určité periodě, integrace do stávajícího pokladního
systému, apod.).
Každá nabíjecí stanice může být vybavena komunikačním
modulem GPRS/GSM, WiFi, LAN apod. pro komunikaci s centrálou
provozovatele. Modul umožňuje nejen zasílání údajů o nabíjení (pro
účely vyúčtování), ale umožňuje rovněž dálkové hlášení poruch, vypnutí
stanice v případě nutnosti i zasílání provozních informací o stavu
jednotlivých komponent. Uvedenou diagnostikou se minimalizují servisní
zásahy v případě poruchy a čas na zprovoznění stanice.
V případě většího množství stanic v jednom místě
(parkoviště) je možné vzájemné propojení Master-Slave, přičemž
komunikační modul je umístěn pouze v Master stanici.
Nabíjecí stanice ve Zdibech u Prahy není jediná, kterou společnost
Rittal provozuje. Do její „rodiny“ patří také nabíjecí stanice pro vozy
městských služeb Stadtwerke Bochum Gmbh v německé Bochumi, nabíjecí
stanice pro soukromé elektromobily v Průmyslové zóně východ ve Vídni,
nabíjecí stanice na parkovištích řetězce McDonald ve Švédsku a nabíjecí
stanice pro služební vozíky na hlavním nádraží německé Deutsche Bahn ve
Frankfurtu nad Mohanem.
Rittal,
redakčně upraveno
Foto:
Rittal 18.5.2016
Jak nám bylo sděleno zástupcem Rittalu, nabíjecí stanice společnosti
Rittal ve Zdibech u Prahy již není funkční a Rittal tento segment
trhu opouští.
Přečtěte si také další související články z naší rubriky Elektromobilita:
13.5.2014 Na konci dubna 2014 vyhlásil britský místopředseda vlády
Nick Clegg masivní podporu rozvoji individuální elektromobility v zemi
prostřednictvím vládní finanční podpory v celkové výši 500 mil. liber
(cca 17 mld. Kč). Tato podpora staví na čtyřech základních pilířích: 
2.5.2014 Francouzský
region Severní Normandie vyhlásil v dubnu 2014 významnou finanční
podporu pro pořizování osobních nebo užitkových elektromobilů (tj.
vozidel s plně elektrickým pohonem, nikoli hybridních) individuálními
vlastníky nebo organizacemi. Individuální uživatel může nárokovat na nákup
elektromobilu jednorázovou dotaci 5 000 €. 
15.4.2014
V rámci evropského projektu Hydrogen Transport for
European Cities (HyTEC) bylo do dánského hlavního města Kodaň v létě
2013 dodáno na leasing 15 palivočlánkových automobilů
Hyundai. Nyní, po téměř tři čtvrtě ročním
provozu, je zajímavé sledovat jejich výsledky a způsoby využití. 
27.3.2014
Společnost Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), jeden z
největších provozovatelů taxislužby v nizozemském Rotterdamu, plánuje
významné rozšíření parku svých elektrických osobních automobilů. RTC
již na zkoušku provozuje dva elektromobily: Tesla Model S pro
„business“ zákazníky a BYD e6 
26.2.2014
V polovině února 2014 došlo k významné události na
světovém trhu rychlodobíjecích stanic: Společnost ABB uzavřela
šestileté strategické partnerství se společností Shenzhen BYD Daimler
New Technology Co., Ltd. (BDNT), která je společným podnikem mezi
čínským výrobcem BYD Auto a německou automobilkou Daimler AG, na výrobu
stejnosměrných rychlodobíjecích stanic pro elektromobily. Tyto nabíjecí
stanice budou určeny pro čínský elektromobil DENZA 
23.1.2014 Jak je zřejmé z článků, které průběžně publikujeme v
naší rubrice Elektromobilita, rozvoj elektrických vozidel nezávislých
na pevné trakční infrastruktuře je
prozatím omezen energetickou kapacitou trakčních baterií a jejich
životností. S převratnou
novinkou přišel koncem loňského roku tým vědců z korejského Gwangju
Institute of Science and Technology: využití grafenového superkapacitoru jako zdroje energie pro
elektrická vozidla.
4.12.2013
Společnost ABB oznámila spolupráci s Letištěm Václava
Havla Praha, kterému zapůjčí zdarma nabíjecí stanici pro stejnosměrné
nabíjení elektromobilů – ABB Terra 51 (standard CHAdeMO) s nabíjecím
výkonem 50 kW. Na projektu
se kromě ABB partnersky podílí také společnost Nissan, která rovněž
zdarma zapůjčuje elektromobil Nissan Leaf 
27.11.2013
Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i
palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a
cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po
dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA
společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu
Hyundai ix35 (viz foto). 
12.7.2013
Společnost OK, provozovatel největší sítě
benzínových čerpacích stanic v Dánsku, ohlásila začátkem července 2013
svoji podporu metanolu jakožto palivu pro palivové články pohánějící
vozidla budoucnosti. OK dnes provozuje 670 ze dvou tisíc čerpacích
stanic v Dánsku a do budoucna hodlá budovat také čerpací stanice na
metanol pro podporu demonstračních automobilů QBEAK poháněných
metanolovými palivovými články. 
21.3.2013 CCS
(Combined Charging System) je nový globální otevřený standard pro
dobíjecí stanice elektromobilů, přijatý hlavními automobilovými výrobci
v Evropě a Severní Americe. Rychlodobíjecí stanice CCS jsou součástí
zkušebních programů pro testování nové generace elektromobilů. Tento
standard nyní získává významnou podporu ve společnosti ABB, která
přichází na trh s portfoliem rychlodobíjecích stanic pro standardy
CHAdeMO a CCS včetně stanice pro oba standardy současně. 

|