Škoda Battery Evolution: nový elektrobus se představuje 20.9.2013 V rámci Evropského týdnu mobility měl ve čtvrtek 19. září 2013 v Praze
svoji první, spíše neformální premiéru na veřejnosti další český
elektrobus, prezentovaný pod značkou Škoda Battery Evolution, s
karosérií Solaris a trakční výzbrojí Škoda Electric. Ačkoliv jde o
prototyp, slibuje tento elektrobus svým budoucím provozovatelům a
uživatelům některé velmi zajímavé vlastnosti.
Jde o standardní, 12metrový autobus a s tomu odpovídající
obsaditelností, pohybující se podle konkrétní konfigurace sedících,
stojících a míst pro invalidy kolem 85 osob. Jako zdroj energie slouží
trakční baterie, umístěné jednak ve sloupku za stanovištěm řidiče a
jednak v zadní části vozidla. Tím se lépe rozloží jejich hmotnost a
zlepší poměr nápravových tlaků. Takto umístěné baterie přitom nijak
významně neomezují potřebný pohyb cestujících uvnitř vozidla při
městském linkovém režimu a zároveň zachovávají celkově vzdušný a
prostorný dojem z interiéru, podpořený průhledným zadním oknem.
Kapacita trakčních baterií bude dodávána na míru konkrétním požadavkům
provozovatele. V základní sestavě představeného prototypu činí přes 200
kWh, tak aby zajistila reálný dojezd s cestujícími srovnatelný s typy
elektrobusů již provozovanými, tedy v rozmezí cca 140 až 180 km podle
konkrétních podmínek. Vývoj elektrobusů podpořený zkušenostmi jejich
provozovatelů nicméně směřuje k průběžnému dobíjení na trase doplněnému
pomalým dobíjením s vyvažováním, tedy individuálním dobitím všech
článků na plnou kapacitu, přes noc (viz naše studie „E-mobilita v
MHD“). I umístění tohoto elektrobusu na trh se proto zaměřuje především
na tento provozní režim. Jelikož se při průběžném dobíjení očekává
maximální pohodlí pro řidiče, bezpečnost a zároveň energetická i
ekonomická efektivnost provozu, předpokládá se především dobíjení
pomocí střešního zařízení, ať již vyvinutého vlastními silami nebo
dodaného ve spolupráci s jinými výrobci, podle požadavků konkrétních
zákazníků.
Ve dnech, kdy je tento elektrobus představen, zároveň v Praze probíhá
Evropský dopravní kongres, organizovaný Fakultou dopravní ČVUT ve
spolupráci s Evropskou platformou dopravních věd (podrobnosti zde).
Jedna z přednášek, prezentovaná provozovatelem našeho portálu, je
zaměřena právě na téma elektrických autobusů pro MHD. Účastníci
kongresu tak mohou vidět, že v ČR se elektromobilitou nezabývá pouze
dopravní věda, ale i velmi živá praxe. redakce Proelektrotechniky.cz
Foto: archiv
redakce Více fotografií na www.busportal.cz zde Přečtěte si také další související články v rubrice Elektromobilita:
8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími 
21.3.2014
Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými
technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil
odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel
od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto
zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti
konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné
připojení. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
22.1.2014
Elektrický midibus Siemens/Rampini, o němž jsme na
našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v
Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po
slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve dnech
22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích
linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní
městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46 míst 
17.1.2014 Anglické město Milton Keynes, o němž jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických vozidel, má
od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě:
Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního
řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována
elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně zahájen britským ministrem dopravy 9.
1. 2014. 
8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti
Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26
nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu
i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které
jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k
historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových
tratí. 
3.1.2014 Na prestižní mezinárodní výstavě Busworld Kortrijk 2013
v říjnu loňského roku byl oficiálně představen nekonvenční koncept
elektrobusu o standardní délce 12 m vyvinutý v rámci francouzského
programu ELLISUP (viz foto). Tento futuristicky pojatý koncept přináší
řadu velmi zajímavých inovací. Více než dva měsíce poté však odborné
veřejností stále zůstávají nezodpovězené mnohé otázky k jeho technickým
a provozním parametrům, k nimž jsou k dispozici jen velmi kusé a značně
roztříštěné informace. 
23.12.2013
Jeden z provozovatelů londýnských městských
autobusů, společnost Go-Ahead London, zahájil 19. prosince 2013 v
Londýně dopravu cestujících elektrobusy. Na linkách 507 a 521 vedoucích
rušným centrem Londýna začal zkušebně provozovat dva 12m elektrobusy
čínského výrobce BYD. Jedná se o tzv. noční elektrobusy, u nichž
výrobce udává dojezdovou vzdálenost na jedno nabití baterií dostatečnou
pro celodenní provoz. 
13.12.2013 New Routemaster nebo též Nový autobus pro Londýn (New
bus for London – viz foto vlevo) je posledním modelem tradičního patrového
londýnského autobusu. Jeho design vychází ze známého tradičního modelu
Routemaster, odtud pojmenování. Jeho nasazení v provozu je sledováno
nejen autobusovými nadšenci, ale i politiky a ekology. Jde totiž o
sériový diesel-hybrid, který díky své moderní konstrukci ušetří nejen
palivo, ale i velmi významný podíl emisí včetně NOx a pevných částic. 
1.9.2013 Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|