Zkušební provoz elektrobusu EVC First Electric v Ostravě
20.9.2013 Neformálním, ale skutečným českým „centre of excellence“
v oblasti elektrobusů se stává Dopravní podnik Ostrava. Kromě vlastního
parku čtyř elektrobusů SOR EBN 10,5 (dále „elektrobus SOR“), které více
než tři roky úspěšně provozuje v pravidelné linkové dopravě, ověřoval v
reálném linkovém provozu s cestujícími i další typy elektrobusů. V
polovině letošního července to byl elektrobus Lbus AMZ CS10E (dále
„elektrobus AMZ“) – o zkušenostech z provozu píšeme v článku Litevský
elektrobus na zkoušku v Ostravě. V září 2013 měla Ostrava příležitost
ozkoušet v provozu také český elektrický midibus EVC First Electric
(dále „elektrobus EVC“), o jehož zkušebním provozu v MHD Zlín –
Otrokovice jsme psali v článku EVC First Electric: další český
elektrobus s provozními zkušenostmi. O své zkušenosti se Dopravní
podnik Ostrava podělil i s naší redakcí, která je v tomto článku dále
doplnila vlastními výpočty.
Ve dnech 5. až 12. září 2013 byl elektrobus EVC nasazen
do pravidelné linkové přepravy cestujících (kromě jednoho dne určeného
k oficiální prezentaci) a jeho provozní výsledky i praktické zkušenosti
řidičů byly porovnávány s dosavadními zkušenostmi DP Ostrava z provozu
ostatních dvou elektrobusů. Včetně prezentační jízdy najel elektrobus
EVC v DP Ostrava celkem přes 670 km.
Denní proběhy na lince se pohybovaly kolem 130 km a
vypočtený průměrný dojezd (se zohledněním zůstatkové kapacity v
trakčních bateriích) činil cca 160 km. To je zhruba průměr v rámci
prakticky ověřených dojezdových vzdáleností uvedených tří elektrobusů.
S ohledem na povinnou zůstatkovou kapacitu v bateriích však nebylo
možno dojezd eletrobusu EVC plně prověřit v „živé“ praxi a porovnat s
ostatními dvěma. Také je třeba konstatovat, že údaje o dojezdu od
výrobců a z praxe se liší – zatímco v případě elektrobusu SOR byly
výrobcem spíše podhodnoceny, u dalších dvou typů byly nadhodnoceny (v
případě AMZ značně).
Spotřeba trakční energie na kilometr jízdy ve
srovnatelných podmínkách byla u elektrobusu EVC naměřena ve výši 0,54
kWh/km, oproti 0,85 kWh/km elektrobusu SOR a 1,04 kWh/km elektrobusu
AMZ. Při přepočtu na místokilometr pak spotřeba vychází takto: SOR
0,010 kWh/místkm, AMZ 0,013 kWh/místkm a EVC 0,017 kWh/místkm. To jen
potvrzuje závislost spotřeby trakční energie na hrubé hmotnosti
vozidla, která není přímo úměrná jeho obsaditelnosti a při snaze o
zvýšení dojezdu významně narůstá o potřebnou hmotnost trakčních baterií
– viz analýza v naší studii „E-mobilita v MHD“.
V rámci provozních zkušeností bylo konstatováno:
Kvůli bateriím uloženým mezi nápravami není tento elektrobus plně
nízkopodlažní. Snížený je pouze nástupní prostor u zadních dveří, kde
je také uložena výklopná plošina. Využití tohoto elektrobusu je tedy
možné za předpokladu, že plná nízkopodlažnost vozidel není u dopravce
nepřekročitelným standardem kvality. Výška zadní části vozu je nicméně
stavitelná do tří poloh skrze výškovou nastavitelnost zadní nápravy.
Podobně jako při zkušebním provozu v MHD Zlín –
Otrokovice bylo třeba si ohlídat nízké dveře, které by se mohly při
otevírání poškodit o vysoký obrubník.
Jízdní vlastnosti z pohledu řidiče byly hodnoceny jako
velmi dobré. Uživatelsky příjemné (v rámci technicky daných možností)
je i řešení zásuvkového dobíjení tohoto elektrobusu, zejména v
porovnání například s nepříliš šťastným přístupem k dobíjecí zásuvce u
elektrobusu AMZ. Jako méně vhodný byl hodnocen přístup k trakčním
bateriím.
Obecně bylo konstatováno, že elektrobus EVC by bylo
možné použít v linkovém provozu tam, kde dojezd a kapacita elektrobusu
budou odpovídat provozním požadavkům příslušné linky MHD.
redakce Proelektrotechniky.cz
Foto: EVC
Group Přečtěte si také další související články v rubrice Elektromobilita:
8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími 
21.3.2014
Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými
technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil
odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel
od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto
zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti
konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné
připojení. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
22.1.2014
Elektrický midibus Siemens/Rampini, o němž jsme na
našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v
Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po
slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve dnech
22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích
linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní
městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46 míst 
17.1.2014 Anglické město Milton Keynes, o němž jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických vozidel, má
od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě:
Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního
řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována
elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně zahájen britským ministrem dopravy 9.
1. 2014. 
8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti
Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26
nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu
i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které
jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k
historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových
tratí. 
3.1.2014 Na prestižní mezinárodní výstavě Busworld Kortrijk 2013
v říjnu loňského roku byl oficiálně představen nekonvenční koncept
elektrobusu o standardní délce 12 m vyvinutý v rámci francouzského
programu ELLISUP (viz foto). Tento futuristicky pojatý koncept přináší
řadu velmi zajímavých inovací. Více než dva měsíce poté však odborné
veřejností stále zůstávají nezodpovězené mnohé otázky k jeho technickým
a provozním parametrům, k nimž jsou k dispozici jen velmi kusé a značně
roztříštěné informace. 
23.12.2013
Jeden z provozovatelů londýnských městských
autobusů, společnost Go-Ahead London, zahájil 19. prosince 2013 v
Londýně dopravu cestujících elektrobusy. Na linkách 507 a 521 vedoucích
rušným centrem Londýna začal zkušebně provozovat dva 12m elektrobusy
čínského výrobce BYD. Jedná se o tzv. noční elektrobusy, u nichž
výrobce udává dojezdovou vzdálenost na jedno nabití baterií dostatečnou
pro celodenní provoz. 
13.12.2013 New Routemaster nebo též Nový autobus pro Londýn (New
bus for London – viz foto vlevo) je posledním modelem tradičního patrového
londýnského autobusu. Jeho design vychází ze známého tradičního modelu
Routemaster, odtud pojmenování. Jeho nasazení v provozu je sledováno
nejen autobusovými nadšenci, ale i politiky a ekology. Jde totiž o
sériový diesel-hybrid, který díky své moderní konstrukci ušetří nejen
palivo, ale i velmi významný podíl emisí včetně NOx a pevných částic. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
1.9.2013 Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|