EVC First Electric: další český elektrobus s provozními
zkušenostmi
29.8.2013 V červenci 2013 proběhl na linkách MHD Zlín – Otrokovice
zkušební provoz dalšího českého elektrobusu. Je jím elektrický midibus
EVC First Electric od hulínské firmy EVC Group. Naše redakce získala od
výrobce výsledky tohoto zkušebního provozu.
EVC First Electric je 8m dvoudveřový nízkopodlažní
midibus pro městský provoz. Cestujícím nabízí celkem 32 míst, z toho 18
k sezení a jeden invalidní vozík. Jeho karosérie je postavena na
sériově vyráběném podvozku Iveco Daily, vyráběné slovenskou společností
Rošero. Změny konstrukce se týkaly úložných prostorů po bocích vozu,
kde jsou umístěny trakční baterie, palivová nádrž, nezávislé topení a
nabíjecí zásuvky. Zachována je původní převodovka i její poloha, stejně
jako poloha motoru a diferenciálu. K pohonu elektrobusu slouží
kapalinou chlazený trakční asynchronní motor o nominálním výkonu 51 kW
a maximálním výkonu 100 kW, kterému dodávají energii Li-Pol trakční
akumulátory. Výrobce udává dojezd na jedno nabití 170 km.
Po dobu bezplatné výpůjčky od výrobce pro provozovatele
MHD najel elektrobus celkem 703 km, z toho 621 km na standardní lince
MHD č. 51 a 52 v Malenovicích. Denní výkony vozidla se pohybovaly v
rozmezí od 96 do 127 km. Na provozované lince č 51 byla kapacita
vozidla přijatelná vzhledem k počtu přepravovaných osob v odpoledních
hodinách a o víkendech. Při denním výkonu 96 km na lince palubní
informatika vykázala 51% spotřebované kapacity baterií a zůstatkovou
kapacitu 49 % se zobrazeným dojezdem 83 km (maximální převýšení na
trase bylo 92 m). Vztah mezi kapacitou trakčních baterií a ujetou
vzdáleností ukazuje obrázek: 
Průzkum u cestujících a personálu dopravce potvrdil
příznivé provozní vlastnosti tohoto midibusu, jako je moderní a vhodně
řešený interiér nabízející cestujícím dostatečné pohodlí (což někdy
bývá u elektrobusů problémem), zcela nehlučný provoz, vyhovující výkon
a jemu odpovídající dynamika vozidla a také plně vyhovující větrání a
ventilace.
Provoz ukázal i některá omezení pro tento konkrétní
systém MHD. Bylo například nutno upravit oběhy vozidla tak, aby bylo
možné jej provozovat pouze na jedno nabití bez průběžného dobíjení
během dne. Možnost provozního nasazení byla také přirozeně omezena jeho
obsaditelností pouze na ty linky a spoje, jejichž kapacita odpovídá
použití midibusů. Vzhledem k unifikovanému vozovému parku dopravce
(DSZO) a tomu přizpůsobeným zastávkám někdy působily problémy i jeho
vnější rozměry.
Zkušební provoz tedy ukázal, že český trh elektrobusů má
v kategorii midibus další pozoruhodný výrobek, o nějž se mohou
potenciální provozovatelé MHD zajímat. Je přitom třeba jej nasadit na
takových linkách, kde se nejlépe uplatní jeho provozně technické
vlastnosti.
redakce
Foto a
obrázek: EVC Group Přečtěte si také další související články v rubrice Elektromobilita:
8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími 
21.3.2014
Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými
technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil
odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel
od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto
zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti
konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné
připojení. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
22.1.2014
Elektrický midibus Siemens/Rampini, o němž jsme na
našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v
Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po
slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve dnech
22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích
linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní
městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46 míst 
17.1.2014 Anglické město Milton Keynes, o němž jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických vozidel, má
od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě:
Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního
řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována
elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně zahájen britským ministrem dopravy 9.
1. 2014. 
8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti
Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26
nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu
i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které
jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k
historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových
tratí. 
3.1.2014 Na prestižní mezinárodní výstavě Busworld Kortrijk 2013
v říjnu loňského roku byl oficiálně představen nekonvenční koncept
elektrobusu o standardní délce 12 m vyvinutý v rámci francouzského
programu ELLISUP (viz foto). Tento futuristicky pojatý koncept přináší
řadu velmi zajímavých inovací. Více než dva měsíce poté však odborné
veřejností stále zůstávají nezodpovězené mnohé otázky k jeho technickým
a provozním parametrům, k nimž jsou k dispozici jen velmi kusé a značně
roztříštěné informace. 
23.12.2013
Jeden z provozovatelů londýnských městských
autobusů, společnost Go-Ahead London, zahájil 19. prosince 2013 v
Londýně dopravu cestujících elektrobusy. Na linkách 507 a 521 vedoucích
rušným centrem Londýna začal zkušebně provozovat dva 12m elektrobusy
čínského výrobce BYD. Jedná se o tzv. noční elektrobusy, u nichž
výrobce udává dojezdovou vzdálenost na jedno nabití baterií dostatečnou
pro celodenní provoz. 
13.12.2013 New Routemaster nebo též Nový autobus pro Londýn (New
bus for London – viz foto vlevo) je posledním modelem tradičního patrového
londýnského autobusu. Jeho design vychází ze známého tradičního modelu
Routemaster, odtud pojmenování. Jeho nasazení v provozu je sledováno
nejen autobusovými nadšenci, ale i politiky a ekology. Jde totiž o
sériový diesel-hybrid, který díky své moderní konstrukci ušetří nejen
palivo, ale i velmi významný podíl emisí včetně NOx a pevných částic. 

|