Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě na e-SALON |
|
Testování britských elektrických jednotek s bateriovými zásobníky energie začalo25.8.2014 Jak informoval náš portál zhruba před rokem, probíhá na britských železnicích program testování elektrických jednotek pro osobní přepravu standardní konstrukce pro provoz s bateriovými zásobníky energie na neelektrifikovaných úsecích. V polovině srpna 2014 bylo dokončeno vybavení testovací elektrické jednotky šesti bateriovými bloky a zahájen její provoz na zkušební trati v Derby. Testování vyvrcholí v letošním roce zkouškami v Rail Innovation and Development Centre v Nottinghamshire. Souběžně probíhají také testy baterií v závodě společnosti Bombardier v německém Mannheimu. Testovacím vozidlem je elektrická jednotka Bombardier Electrostar řady 379 (viz foto) pro provoz na tratích s napájecím systémem 25 kV/50 Hz AC, patřící společnosti Abellio Greater Anglia. Bateriový blok zahrnuje vlastní baterie, izolační spínač, rozvaděč, inverter pro nabíjení baterií a monitorovací systém. Předmětem testování jsou dva druhy baterií: lithium-železo-hořčík-fosfátové a „horké“ baterie používající soli sodíku a niklu (provozní teplota přes 200 °C). Tento výzkumný projekt je řízen národním správcem železniční sítě Network Rail a spolufinancován ministerstvem dopravy (the Department for Transport). Dalšími partnery projektu jsou výrobce vozidel Bombardier, železniční dopravce Abellio Greater Anglia a průmyslové sdružení pro rozvoj železniční dopravy FutureRailway. Pokud budou testy úspěšné, mohou i standardní elektrické vlaky s bateriovými zásobníky energie zajíždět na neelektrifikované úseky, jejichž elektrifikace by byla příliš nákladná. Projekt by měl v této souvislosti přispět k naplnění strategie Network Rail směrem ke snížení nákladovosti britských železnic o 20 % i k dalšímu zlepšení vlivu železnice na životní prostředí. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Network Rail Přečtěte si také:Inteligentní měnírna HESOP na příměstské tramvaji v Miláně21.7.2014 Jako součást projektu komplexní modernizace příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také inteligentní měnírnu HESOP, o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím uplatněním v Londýnském metru . O tomto italském modernizačním projektu byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. Maglev Chuo Shinkansen: budování 286km magnetické dráhy začne již letos22.5.2014 Jak byla v květnu 2014 informována světová veřejnost, začne již v tomto roce budování japonské magnetické rychlodráhy (maglev) Chuo Shinkansen mezi Tokiem a městem Nagoya, jejíž celková délka bude 286 km a vlaky zde pojedou rychlostí více než 400 km/h. Magnetická rychlodráha patří japonské železniční společnosti JR Central a její první 43km úsek se již používá k testování vlaků. Škoda zkouší tramvaj pro provoz bez troleje12.3.2014 Škoda Transportation zkouší ve svém areálu po úspěšné certifikaci od února 2014 tramvaj vybavenou zásobníkem energie pro provoz mimo trolejové vedení. Toto své řešení zkouší na tramvaji typu Škoda 28T. Technologie s využitím baterií Superkapacitory šetří 20 % energie v soulském metru6.3.2014 Zásobníky
energie v podobě baterií nebo superkapacitorů jako prostředku k úspoře
trakční energie v síti trolejbusů nebo lehké kolejové MHD se zabývají
mnohé rozvojové projekty a programy, například evropský projekt
TROLLEY. Začátkem března 2014 byla odborná veřejnost seznámena s
významnými 20% úsporami trakční energie, dosahovanými pomocí
superkapacitorů i u systému „těžkého“ metra v jihokorejském Soulu. Inteligentní tramvaj v Linci šetří energii25.2.2014 Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení šetří tramvaje přes 10 % energie. APS: deset let provozu tramvají bez troleje8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26 nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových tratí. Kolejová MHD: trendy v technologii, organizaci a financování11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie, organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem životního prostředí ČR při MSV Brno. Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. Kirnitzschtalbahn: Fotovoltaická tramvaj v Saském Švýcarsku oslavila výročí13.8.2013 Koncem července 2013 oslavila své 115. narozeniny Kirnitzschtalbahn, turistická tramvajová železnice spojující lázeňské městečko Bad Schandau nedaleko českých hranic s osadou Lichtenhainer Wasserfall v údolí říčky Křinice (Kirnitzsch) uprostřed skal Saského Švýcarska. Od roku 1994 využívá tato tramvajová železnice fotovoltaické články, které jsou nainstalovány na vozovně dopravního podniku. HESOP: inteligentní měnírna pro rekuperaci brzdné energie do veřejné sítě9.5.2013 Rekuperace energie při brzdění vozidel závislé trakce do trakčního vedení není v principu žádnou novinkou. Vzhledem ke kapacitě trakčního vedení a výkyvům v okamžitém odběru energie na různých místech sítě se však v praxi značná část energie maří v odpornících na vozidle, čili přeměňuje se na teplo, které se rozptýlí do prostoru. Pokud se vozidlo pohybuje ve stísněných tunelech pod zemí, je kromě energetických ztrát výsledkem i nadměrné vyhřívání podzemních prostor. Platí to dvojnásob u hlubinných linek londýnského metra Akumulátorové tramvaje pro Nanjing24.4.2013 Také tramvaje mohou používat akumulátory průběžně dobíjené na trase, tak jako tzv. oportunitní (příležitostné) elektrobusy. Ukazuje to technologie tramvají pro čínské město Nanjing, na jejichž dodávku podepsala v druhé polovině dubna 2013 smlouvu společnost Bombardier v partnerství s čínskou firmou CSR Puzhen. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|