Akumulátorové tramvaje pro Nanjing
24.4.2013
Také tramvaje mohou používat akumulátory průběžně
dobíjené na trase, tak jako tzv. oportunitní (příležitostné)
elektrobusy. Ukazuje to technologie tramvají pro čínské město Nanjing,
na jejichž dodávku podepsala v druhé polovině dubna 2013 smlouvu
společnost Bombardier v partnerství s čínskou firmou CSR Puzhen. Tyto
tramvaje budou vybaveny bateriemi, které jim dodají dostatek energie,
aby na 90 % své trasy nemusely používat trakční vedení. Tramvaje se
budou dobíjet pantografem při pobytu na zastávce a při rozjezdu. Tento
způsob provozování elektrických kolejových vozidel bývá nazýván
„catenary-free operation (CFO)“, tedy provoz bez troleje.
Základem konstrukce dodávaných tramvají je standardní
nízkopodlažní 32metrový typ Bombardier Flexity 2. Pohon tvoří modulární
odlehčené Li-ion trakční baterie typu PRIMOVE, na něž navazuje pohonná
a řídicí jednotka BOMBARDIER MITAC 500. Celý tento systém je od začátku
konstruován pro pohon akumulátorových vozidel hromadné dopravy, tj.
tak, aby maximalizoval poměr mezi výkonem a hmotností pohonné jednotky
a citlivě hospodařil s energií.
Dodávka, na niž byla uzavřena smlouva, zahrnuje 15
tramvají vyráběných čínskou společností CSR Nanjing Puzhen Rolling
Stock Co. Ltd. (CSR Puzhen) v rámci desetileté licence na výrobu a
prodej tramvají Bombardier uzavřené v roce 2012. Bombardier do tramvají
dodá veškeré trakční a řídicí vybavení spolu s podvozky.
Tramvaje budou provozovány na dvou linkách o celkové
délce 17 km, náročných na sklonové poměry a vedených po vyvýšených
konstrukcích, kde technologie CFO uplatní své přednosti. Zahájení
provozu se předpokládá v roce 2014.
Systém Bombardier PRIMOVE pro elektrobusy a kolejová
vozidla s CFO je přednostně orientován na bezkontaktní dobíjení na
trase, pracující na principu elektromagnetické indukce, které je
popsáno v článku Bezdrátové dobíjení e-busů na trase v rubrice
Elektromobilita. V konkrétním případě tramvají pro Nanjing je využívána
jeho vozidlová trakční technologie a dobíjení je řešeno jako kontaktní.
Součástí uvedené licenční smlouvy je nicméně také strategie využívání
nejen kontaktního, ale i bezkontaktního indukčního dobíjení.
redakce Proelektrotechniky.cz
Foto: Bombardier
Další informace o projektu zde
Další informace o systému PRIMOVE zde Přečtěte si také další
související články z naší rubriky Elektromobilita:
21.7.2014
Jako součást projektu komplexní modernizace
příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také
inteligentní měnírnu HESOP,
o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím
uplatněním v Londýnském
metru . O tomto italském modernizačním projektu
byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. 
22.5.2014 Jak byla v květnu 2014 informována světová veřejnost,
začne již v tomto roce budování japonské magnetické rychlodráhy
(maglev) Chuo Shinkansen mezi Tokiem a městem Nagoya, jejíž celková
délka bude 286 km a vlaky zde pojedou rychlostí více než 400 km/h.
Magnetická rychlodráha patří japonské železniční společnosti JR Central
a její první 43km úsek se již používá k testování vlaků. 
29.4.2014
Provozovatel městské dopravy v rakouském Innsbrucku,
podnik IVB, seznámil v dubnu 2014 širokou odbornou veřejnost s
tramvajemi Bombardier Flexity, jejichž vnitřní i vnější osvětlení je
zajišťováno LED světelnými zdroji. První z těchto tramvají byla uvedena
do provozu na konci března 2014. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
12.3.2014
Škoda Transportation zkouší ve svém areálu po
úspěšné certifikaci od února 2014 tramvaj vybavenou zásobníkem energie
pro provoz mimo trolejové vedení. Toto své řešení zkouší na tramvaji
typu Škoda 28T. Technologie s využitím baterií 
6.3.2014 Zásobníky
energie v podobě baterií nebo superkapacitorů jako prostředku k úspoře
trakční energie v síti trolejbusů nebo lehké kolejové MHD se zabývají
mnohé rozvojové projekty a programy, například evropský projekt
TROLLEY. Začátkem března 2014 byla odborná veřejnost seznámena s
významnými 20% úsporami trakční energie, dosahovanými pomocí
superkapacitorů i u systému „těžkého“ metra v jihokorejském Soulu. 
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení
šetří tramvaje přes 10 % energie. 
4.2.2014 Jihojaponské
železnice (JR East, JRE), o nichž na našem portále průběžně píšeme
především v souvislosti s automatizací provozu,
přicházejí nyní s další zajímavostí: 22. ledna 2014 zde na trati
Karasuyama Line začal zkušební provoz prototypové elektrické jednotky
řady EV-E301 poháněné elektrickou energií z trakčního vedení 1,5 kV DC
nebo z baterií. Elektrická jednotka přezdívaná „Accum“ je odvozena od
experimentálního elektrického vozu, který byl již na této trati
testován v roce 2012. 
8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti
Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26
nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu
i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které
jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k
historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových
tratí. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
4.10.2013 V albánském hlavním městě Tirana se připravuje velký
projekt veřejně soukromého partnerství (PPP) pro městskou síť lehké
železnice tramvajového typu. Projekt zahrnuje nový multimodální
dopravní terminál TPTT a celkem 17 km tramvajových tratí, dodávané v
rámci dvou koncesí. 

|