![]() |
|
![]() |
Přečtěte si: Elektromobilitu je třeba rozvíjet a propagovat s rozmyslem: Zpráva z konference Chytrá elektrická doprava v praxi |
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kirnitzschtalbahn: Fotovoltaická tramvaj v Saském Švýcarsku oslavila výročí
Osmikilometrová trať Kirnitzschtalbahn funguje od roku 1898, od počátku jako elektrická. Před cca dvaceti lety se zrodil nápad využít k provozu tramvaje, která projíždí mezi pískovcovými skalami, sluneční energii. Přestože údolí říčky je velice úzké a hluboké a sluneční svit zde není zvláště v zimních měsících moc vydatný, má využití fotovoltaiky v těchto končinách své opodstatnění. Vzhledem k využití tramvaje pro turisty, je provoz této jednokolejky sezónní. V zimě, kdy je využitelné sluneční energie méně, projede údolím jen čtyři páry tramvají (tam a zpět) denně, kdežto v létě, kdy je sluneční aktivita na vrcholu, 24 párů denně. Rekonstruované tramvaje pocházejí z let 1957–1968 a jsou získané skoro z celého bývalého NDR. Většina motorových vozů má výkon 2× 60 kW. Trať Kirnitzschtalbahn, autobusovou dopravu a labské přívozy v regionu nyní provozuje společnost Oberelbische Verkehrsgesellschaft Pirna – Sebnitz GmbH (Hornolabská dopravní společnost Pirna – Sebnitz).
Fotovoltaické zařízení na střeše vozovny je složeno z celkem 756 fotovoltaických článků (42× 18 článků v sérii). Jmenovité napětí jednoho článku je 17,4 V. Vždy osmnáct článků v sérii tvoří jednu větev. Tyto větve jsou propojeny paralelně do dvou skupin, z nichž každá napájí stejnosměrným napětím skupinu čtyř střídačů. Využívá se tedy celkem osm střídačů o jmenovitém výkonu 5 kVA z důvodu proměnlivého množství generované energie v letním a zimním období. Střídače jsou po čtyřech spojeny paralelně, přičemž jeden je řídicí – master, a ostatní jsou podřízené – slave. Řídicí střídač připojuje ostatní střídače podle momentální velikosti odebírané energie, a proto střídače pracují efektivně. Technické parametry – fotovoltaika Kirnitzschtalbahn (zdroj: www.ovps.de)
Ve slunečných dnech od května do srpna vyrobí fotovoltaické panely tolik elektrické energie, že ji tramvaje nespotřebují a energie se dodává do distribuční sítě. Naproti tomu jsou fotovoltaické články od listopadu do ledna ve stínu a tramvaj musí v tuto dobu brát veškerou elektrickou energii z distribuční sítě. Přestože provoz tramvaje není ekonomicky soběstačný (průměrné pokrytí spotřeby el. energie pro provoz tramvaje fotovoltaikou je 30%), z hlediska ekologie je velice přínosný. Fotovoltaika zde ročně vyrobí kolem 30 MWh elektrické energie, což znamená roční snížení emisí z tepelných elektráren o 34 tun oxidů uhlíku. Provoz dráhy Kirnitzschtalbahn snížil emise o cca 540 tun oxidů uhlíku a významným způsobem tak přispěl k dosažení čistšího životního prostředí. Současně se podařilo využít sluneční energii pro sezónní provoz tramvaje maximálně bez toho, aniž by se muselo použít akumulátorů ke skladování el. energie. Tento projekt je velmi dobrým příkladem vhodného použití fotovoltaiky pro sezónní provoz tramvaje, který je nejhustší v letním období, kdy je sluneční aktivita největší. redakce Proelektrotechniky.cz Foto: Oberelbische Verkehrsgesellschaft Pirna – Sebnitz Další informace k fotovoltaice zde
Brněnské elektrolodě: 68 let netradiční elektromobility v ČR
Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů
Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna
„Sluneční kočka“ – fotovoltaická vyhlídková loď
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|