Plug-in hybridní autobusy pro Glasgow
12.11.2014 Další elektrické autobusy na britském kontinentě budou v
rámci projektu ZeEUS
zkušebně
provozovány v 1,7miliónovém skotském městě Glasgow. Společnost First
Glasgow, největší skotský autobusový dopravce, oznámila koncem října
2014 svůj záměr investovat 2 mil. liber do čtyř plug-in hybridních
autobusů od
výrobce Alexander Dennis (viz foto). Předpokládá se průběžné indukční
dobíjení trakčních baterií na obou konečných stanicích s tím, že plně
elektrický provoz měl pokrýt cca 70 % trasy autobusu. Zahájení provozu
se předpokládá v roce 2015.
Základem konstrukce je 11,5m nízkopodlažní hybridní
jednopatrový autobus Alexander Dennis Enviro350H o kapacitě 29–35
sedících. K pohonu slouží hybridní systém BAE Systems HybriDrive,
zahrnující zejména 175kW elektromotor, doplněný o 140kW generátor s
permanentními magnety a energetický management. Generátor je poháněn
čtyřválcovým motorem Cummins o výkonu 138 kW a objemu válců 4,5 l. Jako
zásobník energie slouží lithium-iontové baterie. V klasické hybridní
verzi je tento autobus vyráběn od roku 2010.
O konkrétní technologii dobíjení výrobce ani
provozovatel prozatím neinformují. Lze se však domnívat, že podobně
jako například plug-in hybridní autobusy v Londýně nebo elektrické midibusy v Milton Keynes bude i tento
autobus vybaven systémem indukčního dobíjení IPT® od
Conductix-Wampfler, úspěšně provozovaným od roku 2003 na elektrobusech
v italském Turíně (viz studie „E-mobilita v MHD“).
Účastníky demonstračního projektu v Glasgow jsou vedle
výrobce také již zmíněný autobusový dopravce, organizátor veřejné
dopravy v glasgowské aglomeraci SPT, energetická společnost SSE a
Strathclyde University.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
zeeus.eu
Další informace zde
Přečtěte si také:
10.11.2014
Od prosince 2014 bude na lince 109 městské dopravy v
německém Hamburku v provozu plug-in hybridní autobus Volvo 7900 s
dobíjecí technologií Siemens. Provozovatelem bude společnost Hamburger
Hochbahn, zajišťující hromadnou dopravu v hamburské aglomeraci.
Veřejnosti byl autobus se svojí dobíjecí technologií představen na
začátku listopadu 2014. 
13.10.214
V říjnu 2014 byla evropská odborná veřejnost
seznámena s
unikátním maďarským elektrobusem Modulo Medio Electric, prvním z řady
Modulo. Jeho karoserie byla vyrobena z kompozitových materiálů se
skleněnými vlákny v podobě průřezových („kroužkových“) modulárních
segmentů o standardizovaných rozměrech. Výrobcem elektrobusu je
maďarská elektrotechnická společnost Evropro. 
7.10.2014
Společnost ARRIVA MORAVA, člen skupiny Arriva,
zahájila
od 6. října 2014 v Jeseníkách provoz elektrobusu, který bude pravidelně
obsluhovat kyvadlovou linku 850885 z Karlovy Studánky přes AS Hvězda až
na Ovčárnu a zpět. Elektrobus SOR EBN 10,5 zde bude v provozu
celoročně. Skupina Arriva se tak stala prvním soukromým dopravcem v
České republice, který vlastní a provozuje elektrobus. 
25.9.2014
SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v
městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů
je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým
dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se
průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní
komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 
21.8.2014 V červenci a srpnu 2014
probíhají na rušné pěší zóně ve
městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou
elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa
je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v
rámci evropského projektu CityMobil2. 
4.8.2014
Nizozemský
výrobce autobusů a elektrobusů VDL podepsal v červenci 2014 smlouvu na
dodávku osmi 18m elektrobusů VDL Citea SLFA Electric pro městského
dopravce v Kolíně nad Rýnem KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). Zahájení
zkušebního provozu je plánováno v létě a na podzim 2015. Základem jeho
konstrukce je plně nízkopodlažní 18m autobus Citea SLFA-180. Vnější
provedení elektrobusů pro KVB dostane futuristický tvar v designu BRT
(Bus Rapid Transit) 
11.6.2014
O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your
Dreams
– postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se
zkušebním
provozem v Londýně. Dostupné
informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je
třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se
nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum
excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému
zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu
na pravidelné lince č. 38 
8.4.2014 O
zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích.
Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|