Vyhodnocení projektu CHIC: první příspěvek do
připravované aktualizace studie „E-mobilita v MHD“
25.11.2014 Pro rok 2015 je v rámci činnosti Pracovní komise pro
e-mobilitu SDP ČR plánována
aktualizace studie „E-mobilita v MHD“. Od jejího
zveřejnění v létě 2013 pokračuje rozvoj technologií, zajímavých
projektů i možných zdrojů financování pro elektrické autobusy natolik
rychlým tempem, že bude užitečné rozšířit a aktualizovat poznatky zde
uvedené. V této souvislosti její zpracovatelé, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, spolu se svými
odbornými partnery začali shromažďovat potřebné aktuální informace o
zajímavých projektech, produktech, provozních aplikacích a finančních
schématech v uvedené oblasti.
O první příspěvek do aktualizované studie se postarala
Evropská vodíková asociace (EHA), s níž zpracovatelé studie průběžně
spolupracují, se souhrnnou zprávou o vyhodnocení projektu CHIC (Clean
Hydrogen in European Cities), zahrnujícího provoz rozmanitých
palivočlánkových autobusů v Evropě a Kanadě. Projekt CHIC navazuje na
výsledky projektu HyFleet:CUTE (viz uvedená studie „E-mobilita v MHD“)
a předchází evropský projekt High V.LO-City.
Projekt CHIC probíhá v letech 2010 – 2016. Jako nové
provozní aplikace (tzv. fáze 1) zahrnuje provoz celkem 26
palivočlánkových autobusů ve městech Aargau, Bolzano, Londýn, Milán a
Oslo. Spolu s těmito aplikacemi byla do projektu zahrnuta i tzv. nultá
fáze zahrnující zkušenosti z provozu palivočlánkových autobusů v Kolíně
nad Rýnem, Hamburku a kanadském Whistleru. O některých
z nich jsme již psali na našem portále nebo v prvním vydání výše
uvedené studie „E-mobilita v MHD“. Obě fáze projektu, probíhající v
úhrnu již od roku 2009, tak postupně zahrnují provoz celkem 52
palivočlánkových autobusů, počínaje 20 autobusy ve Whistleru v roce
2009.
Na realizaci projektu CHIC se podílelo celkem pět typů
palivočlánkových autobusů od různých výrobců: NewFlyer, Wrightbus,
APTS, EvoBus a Van Hool. Tyto autobusy byly provozovány pěti různými
dopravci a do poloviny roku 2014 najely dohromady více než 5,5 mil.
vozových km. Pro pohon těchto autobusů je charakteristický hybridní
systém (palivové články a baterie), umožňující snížit provozní spotřebu
vodíku u 12m autobusů pod 10 kg/100 km.
Dojezd na jedno naplnění nádrží vodíkem činil nejčastěji
cca 250 – 300 km při obvyklé denní provozní době 18 hodin. V některých
případech (Whistler) však provozní doba činila až 22 hodin a dojezd
více než 460 km.
Disponibilita vozidel se pohybovala v širokém rozmezí
cca 40 – 75 %, nejčastěji mezi cca 60 a 70 %. Nejčastější příčinou
odstávky autobusů byly běžné poruchy dílčích mechanických a
elektrických zařízení bezprostředně nesouvisejících s palivočlánkovým
zdrojem energie. V důsledku problémů na straně dodavatelů oprav a
náhradních dílů však i tyto běžné problémy mohly zapříčinit poměrně
dlouhé odstavení z provozu (podobné zkušenosti zaznamenal ostatně i
český projekt TriHyBus).
Celkový rozpočet projektu CHIC (1. fáze) činí 81,8 mil.
€, z toho 26 mil € je pokryto příspěvkem FCH JU (Společného podniku EU
pro vodík a palivové články).
Další informace o tomto zajímavém projektu budou k
dispozici v připravované aktualizaci studie „E-mobilita v MHD“, jejíž
zveřejnění je předběžně plánováno na přelom března a dubna 2015. O
podrobnostech budou čtenáři našeho portálu včas informováni.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
CHIC
Další informace zde
Přečtěte si také:Prezentace z konference jsou ke stažení na konci článku. 24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
27.6.2014
K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na
americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto
autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt
„Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl
vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem
dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z
nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. 
29.5.2014
V polovině května 2014 byl v Antverpách oficiálně
představen první belgický palivočlánkový autobus. Park pěti těchto
autobusů bude od září 2014 vozit cestující na pravidelných linkách na
severu Antverp. Jejich provozovatelem bude dopravce De Lijn. Pořízení
těchto autobusů je součástí evropského programu High V.LO-City 
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
30.12.2013 Odborný informační
portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. 
17.12.2013
Belgický výrobce autobusů Van Hool a kanadský
výrobce komerčních palivových článků pro těžká vozidla Ballard
podepsali začátkem prosince memorandum o porozumění (MoU), s cílem
expandovat nasazení palivočlánkových autobusů (fc-busů) do provozu v
evropských městech. Toto memorandum je odpovědí na výzvu FCH JU
(společného podniku EU pro vodík a palivové články) ze dne 3. 12. 2013
pod programem „Cooperation“ v rámci 7. rámcového programu EU. 
1.10.2013
Na výročním setkání rozhodujících činitelů EU z
veřejného i soukromého
sektoru „Drive ‘n’ Ride“, konaném 18. září 2013, proběhla diskuse o
přispění palivočlánkových elektrických vozidel (FCEV) k naplnění
evropských cílů v oblasti nulových emisí. Událost proběhla pod záštitou
Carla Fidanzy, poslance Evropského parlamentu a zpravodaje pro čistou
energii v dopravě parlamentního výboru pro dopravu a
turistiku. 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
12.7.2013
Společnost OK, provozovatel největší sítě
benzínových čerpacích stanic v Dánsku, ohlásila začátkem července 2013
svoji podporu metanolu jakožto palivu pro palivové články pohánějící
vozidla budoucnosti. OK dnes provozuje 670 ze dvou tisíc čerpacích
stanic v Dánsku a do budoucna hodlá budovat také čerpací stanice na
metanol pro podporu demonstračních automobilů QBEAK poháněných
metanolovými palivovými články. 
14.5.2013
Odborný informační portál FuleCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, zveřejnil začátkem května 2013 analýzu zaměřenou
na pokrok v konstrukci a možném využití palivových článků, u nichž je
palivem metanol. Tyto palivové články byly použity na pokusném
elektromobilu již koncem 90. let. Protože však na výstupu produkují
i CO2
a protože jejich životnost nenaplňovala očekávání, zaměřil se další
vývoj na palivové články používající stlačený vodík. Nyní se však zdá,
že tyto články prožívají svoji renesanci. 

|