Přečtěte si:  Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy






Pozvánky na akce


Stalo se
















Deset elektrobusů Solaris pro Varšavu

21.1.2015 V polovině prosince 2014 podepsal provozovatel městských autobusů ve Varšavě (Miejskie Zakłady Autobusowe, MZA) s výrobní společností Solaris Bus & Coach S.A. smlouvu na dodávku deseti elektrobusů Solaris Urbino 12 electric. Je to první polská zakázka na elektrobusy v takto velkém rozsahu. První vozidla z této série by měl MZA obdržet již v květnu 2015.

12m elektrobusy Solaris pro Varšavu budou vybaveny trakčními motory o výkonu 160 kW, který je pro tyto elektrobusy standardně používán. Baterie budou nabíjeny konvenčním způsobem ze zásuvky. Jejich kapacita je proto vyšší než například u průběžně dobíjených elektrobusů Solaris pro Hannover a činí 200 kWh. Stejnou kapacitu mají např. e-busy Solaris v provedení pro Drážďany. Jejich konstrukce nicméně umožňuje i instalaci střešní pantografové konzole pro průběžné dobíjení.

Elektrobusy budou vybaveny stejnými zařízeními pro pohodlí a bezpečnost cestujících jako ostatní autobusy dopravce MZA, tedy klimatizací, průmyslovou televizí a bezpečnostními kamerami. Součástí vybavení elektrobusu bude i wi-fi připojení k internetu.

MZA předpokládá, že do roku 2016 přibude do jeho vozového parku dalších dvacet elektrobusů.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Solaris

Další informace zde

Přečtěte si také:

Studie „E-mobilita v MHD“: 4000 stažení z portálu Proelektrotechniky.cz, aktualizace v přípravě

16.1.2015 Studie „E-mobilita v MHD“, zabývající se stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, kterou zpracovala v roce 2013 firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pro potřebu Sdružení dopravních podniků ČR a která je volně přístupná na našem portále zde, zaznamenala začátkem ledna 2015 čtyři tisíce zájemců, kteří si ji z portálu stáhli. 


Elektrobus v Jeseníkách: poznatky z horského provozu v zimě

15.1.2015 Jak jsme již v loňském roce psali na našem portále, prvním elektrobusem provozovaným v ČR soukromým dopravcem se stal SOR EBN 10,5 společnosti ARRIVA MORAVA, který v říjnu 2014 zahájil pravidelný provoz na horské lince z Karlovy Studánky (800 m n. m.) na Ovčárnu (1 300 m n. m.) na samém hřebeni Jeseníků. O současných zkušenostech z jeho každodenního provozu, zejména pak provozu v náročných horských zimních podmínkách, jsme se informovali u dopravce i přímo v terénu. 


Hlavní zdroje spolufinancování investičních projektů v elektrické MHD

26.11.2014 V rámci konference „Elektrické autobusy pro město III“, která proběhla 21. listopadu 2014 jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014, byly prezentovány aktuální příležitosti ke spolufinancování elektrických autobusů a další elektrické MHD z evropských zdrojů. V tomto článku jsou shrnuty nejdůležitější momenty, které je užitečné v této souvislosti sledovat. 


Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podněty

Prezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.

24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla 21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro e-mobilitu ji opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 


Pravidelná elektrobusová linka v Jeseníkách zahajuje provoz

7.10.2014 Společnost ARRIVA MORAVA, člen skupiny Arriva, zahájila od 6. října 2014 v Jeseníkách provoz elektrobusu, který bude pravidelně obsluhovat kyvadlovou linku 850885 z Karlovy Studánky přes AS Hvězda až na Ovčárnu a zpět. Elektrobus SOR EBN 10,5 zde bude v provozu celoročně. Skupina Arriva se tak stala prvním soukromým dopravcem v České republice, který vlastní a provozuje elektrobus. 


V rámci SDP ČR vznikla Pracovní komise pro elektromobilitu

25.9.2014 SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 


Whistler Fuel Cell Buses: úspěšný projekt kanadských palivočlánkových autobusů po pěti letech

27.6.2014 K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt „Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. 


Elektrobus BYD v Ostravě

11.6.2014 O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your Dreams – postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se zkušebním provozem v Londýně. Dostupné informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu na pravidelné lince č. 38 


Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů

20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy.


Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. 


 

Naše tipy























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services