Indukčně dobíjený elektrobus v Mannheimu: další krok k
linkovému provozu
16.6.2015 Jak jsme již avizovali na našem portále v únoru 2013,
připravuje německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV)
pravidelný provoz dvou 12m indukčně dobíjených elektrobusů v Mannheimu.
Jako dobíjecí technologie bylo použito zařízení PRIMOVE společnosti
Bombardier. K jeho zahájení, plánovanému na léto 2015, byl učiněn
významný krok v polovině května 2015, kdy byl městskému dopravci předán
druhý z elektrobusů od švýcarského výrobce Hess.
Sám princip indukčního dobíjení u elektrobusů není
novinkou. Již od roku 2003 slouží například více než dvacet indukčně
dobíjených 7,5m elektrických midibusů na linkách MHD v italském Turíně
– podrobnosti viz v naší studii „E-mobilita v MHD“. Přenášený
výkon při indukčním dobíjení zde však činí 60 kW, zatímco technologie
PRIMOVE přenáší výkon až 200 kW.
Základem pevné části dobíjecího zařízení PRIMOVE je
primární vinutí, instalované těsně pod povrchem vozovky, v němž vzniká
elektromagnetické pole. Jeho magnetické odstínění brání
elektromagnetické interferenci. Pevnou část dále tvoří DC napájecí
kabely a měniče na střídavé napětí primárního vinutí, systém detekce
vozidla a systém SCADA pro řízení a diagnostiku dobíjecí stanice. Pevná
část je zapnutá pouze během dobíjení, aby bylo vyhověno požadavkům na
elektromagnetickou ochranu.
Vozidlovou část tvoří vozidlová sběrnice s kompenzačním
kondenzátorem, umístěná na spodku vozidla, která přemění
elektromagnetické pole primárního vinutí pevné části na střídavý proud.
Na ni navazuje měnič, který jej transformuje na stejnosměrný proud
dobíjející baterii (nebo jiné zařízení na ukládání elektrické energie).
Vozidlovou část doplňuje detekční systém, který detekuje pevnou část
dobíjecího zařízení a koordinuje jeho zapnutí a vypnutí.
Elektrobus Hess pro Mannheim má kapacitu 80 míst, z toho
36 sedících. K pohonu slouží jednotka Bombardier MITRAC 200 o výkonu 2×
60 kW. Jako zásobník energie používá Li-Ion baterie o kapacitě 60 kWh.
Celková spotřeba energie se předpokládá v rozmezí 1,6 – 2,6 kWh/km.
Jeho homologace úspěšně proběhla v dubnu 2015. První
cestující měli příležitost se s tímto elektrobusem svézt již krátce
poté, na spotřebitelském veletrhu May Market v Mannheimu.
Pravidelný provoz bude probíhat v Mannheimu na 9 km
dlouhé lince MHD č. 63 s 23 zastávkami, vedoucí po trase Mannheim
Hauptbahnhof – Pfalzplatz. Trakční baterie se dobíjejí na
obou konečných stanicích a v pěti mezilehlých zastávkách během nástupu
a výstupu cestujících. Předpokládá se, že dobíjení na konečných
stanicích potrvá v součtu 5 minut. Dobíjení na mezilehlých zastávkách
podle předpokladů potrvá maximálně 40 vteřin.
Provoz je součástí výzkumného projektu „PRIMOVE
Mannheim“, jehož rozpočet činí 3,3 mil. € a je financován Spolkovým
ministerstvem dopravy, stavebnictví a městského rozvoje.
Vědeckovýzkumnou část projektu zajišťuje Technologický institut
Karlsruhe. Dalšími partnery projektu jsou město Mannheim, dopravce RNV,
dodavatel indukčního dobíjení Bombardier Transportation a výrobce
autobusů Carrosserie HESS AG.
Indukčním dobíjecím zařízením Bombardier PRIMOVE jsou
vybaveny rovněž provozované nebo připravované elektrobusy Solaris v
Braunschweigu a
v Berlíně.
redakce Proelektrotechniky.cz
Foto © Bombardier
Další informace zde a také zde
Videosnímek indukčního dobíjení PRIMOVE zde
Přečtěte si také:
2.6.2015 Na
konečné linky MHD na plzeňském sídlišti Košutka proběhlo 28. května
2015 slavnostní zahájení pravidelného provozu dvou průběžně dobíjených
elektrobusů Škoda PERUN a jejich rychlonabíjecí stanice, nasazených na
lince 33 Plzeňských městských dopravních podniků. Stává se tak prvním
elektrobusem se čtyřpólovým průběžným dobíjením v ČR. Akce se zúčastnila i redakce našeho portálu, pro kterou tato událost
byla příležitostí k zajímavému srovnání nově představeného systému
průběžně dobíjeného elektrobusu v mezinárodním i domácím kontextu. 
29.5.2015
Jedním z měst, které úspěšně využívají elektrobusy
jako
podporu zavádění inteligentní městské mobility, je i historické město
York v severní Anglii. Elektrobusy zde slouží pro linkovou dopravu mezi
záchytnými parkovišti systému Park & Ride a městským
centrem. 
24.4.2015
V polovině března 2015 byl slavnostně zahájen
zkušební provoz 12m elektrobusu VDL Citea Electric
v nizozemském
městě Maastrichtu. Zkušební provoz probíhá ve spolupráci města
Maastricht a provincie Limburk v rámci projektu Transition to Zero
Emission Bus Transportation (ZEB). Příprava tohoto projektu byla
spolufinancována finančním nástrojem EIB jménem ELENA. 
21.4.2015
V zasedací síni pražského magistrátu proběhla 15.
dubna 2015 konference Dopravní obslužnost měst a regionů 2015, pořádaná
agenturou B.I.D. services. Konferenci předsedal provozovatel našeho
portálu Ing. Jakub Slavík, MBA a měl zde rovněž jednu z přednášek,
zaměřenou na problematiku elektrických autobusů jako projektu a jejich
financování. 
21.4.2015
V období od 3. listopadu 2014 do 30 ledna 2015
probíhal v Drážďanech na lince 61 městského dopravce Dresdner
Verkehrsbetriebe AG (DVB) v rámci projektu EDDA-Bus zkušební provoz
průběžně dobíjených elektrobusů Fraunhoferova výzkumného ústavu pro
dopravu a infrastrukturu (Fraunhofer IVI). V dubnu 2015 byl zveřejněn
informační videosnímek z tohoto provozu. K dispozici jsou rovněž
provozní výsledky. 
2.4.2015 V
březnu 2015, tedy právě rok po zahájení pravidelného provozu
elektrobusů s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v
německém Braunschweigu,
začala instalace první dobíjecí stanice tohoto systému v německém
hlavním městě Berlíně. Ten se tak stane vůbec prvním hlavním městem na
světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy. 
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
12.9.2013
Začátkem září 2013 měl v německém Braunschweigu
premiéru systém indukčního dobíjení Bombardier PRIMOVE. Jako první na
světě byl použit u standardního 12m elektrobusu a při dobíjení přenáší
výkon 200 kW. Bezpečnost tohoto vysoce výkonného přenosu garantuje uznávaná německá
zkušební organizace TÜV SÜD, s níž výrobce úzce spolupracuje a která
schválila tento dobíjecí systém pro provoz na veřejných komunikacích. 

|